Byggahus.se

Dåligt flöde i borrad brunn?

1. J
    Medlem Nivå 2
    Jag har en borrad brunn som jag har dåligt flöde i, huset är byggt 1956 så jag antar att brunnen är från samma årtal. Vet inte hur djupt själva hålet är, men det är ca 30-40 meter slang i hålet från pumpen och ner. Pratade med en brunnsborrare idag och på så gamla hål så går det inte att spräcka upp hålet för att få bättre flöde, det enda man kunde prova med vara att spola rent hålet och det var ingen lösning han trodde riktigt på så enda alternativet enligt han var att borra nytt hål vilket skulle kosta ca 35.000:- bara för hålet, komplett med pump o allt så skulle det gå på ca 75.000:- men eftersom jag har ganska så nybytt pump så är det bara hålet som är intressant för mig.

Stämmer det att det inte går att spräcka upp gamla hål, och skiljer det mycket i pris mellan olika brunnsborrare, erller ligger dom ganska lika i prisbild?

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Känns ju inte optimalt att ha en sughöjd på 30-40 meter.

Vilken dimension har borrans foderrör?

Finns det inte möjlighet att sätta en dränkbar pump för bättre verkningsgrad. :confused:

3. J
    Medlem Nivå 2
    Det är inte pumpen som inte klarar av sitt jobb utan det är borrhålet som har för dåligt flöde. pumpen är en ejektorpump för djupborrade hål såden är inte en begränsning utan det är vattnet som tar slut så man får stänga av pumpen och vänta några timmar på att hålet har hunnit återfyllas...

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Har ingen aning om möjligheten att spräcka men priset du fått för borrning låter rätt normalt. Däremot tycker jag att totalpriset var högt. Men som alltid; ring runt till flera firmor och kolla läget.

5. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Tänk också på att även med ett nytt hål på ungefär samma plats finns inga garantier för vatten. Risken finns att det är dåligt med vattenförande sprickor där bef brunn är borrad. Rådgör med borrfirman om ev bättre plats på tomten.

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Men ofta brukar brunnsborrarna lämna garantier på att man får vatten, annars slipper man betala.

7. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Jo, det är riktigt att det finns sådana garantier. En viss kostnad (åtskilliga tusen kronor) får man ändå och problemet med dåligt flöde i brunnen kvarstår.