Hej,

Jag har precis dragit fram vatten till dusch och badkar, men upplever att det är dåligt flöde. Kan det bero på att jag dragit 12 mms rör istället för 15 mm, eller att jag har 15 mms ballofixer i anslutning till badrummet med väldigt litet genomsläpp?

Tacksam för svar =)

Jag tror nog att 12mm är för klent till bad/dusch, men du får nog ett säkert svar strax.

Har inhandlat 15 mms rör nu och gör om och gör förhoppningsvis rätt. Meddelar resultatet.

Y
har du kollat silarna i blandarens anslutningar samt utkast?

Nymonterat kanske medförde lite bös, vilket snabbt ger bromsat flöde

12mm är helt ok om vi prata dusch, vid badkar brukar man inte köra mindre än 15. Jag skulle gissa på att blandarens silar är igensatta av skräp.

Håller med tidigare inlägg, 12mm ska räcka. Kolla silarna och att det inte finns någon annan strypning eller halvstängd ventil. Är det kommunalt vatten?

Hehe, nu har jag bytt till 15 mms, men det blev endast minimal skillnad (om det ens blev någon skillnad). Kollade silarna först, då det strömmade ut kopparspån, men de va ok.
Har kommunalt vatten så det ska ju vara bra drag. Har själv dragit fram ledningarna från undervåningen, och i köket är det bra drag. Börjar misstänka att det är blandarens termostat som stryper för mycket (dålig blandare) FM Mattsson 9695 Grunda...
Handduschen är ok, takduschen svag, och badkarsutflödet svagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.