Byggahus.se

Dåligt drag i köksfläkten men mycket bra drag i övrig frånluft

1. A
    Medlem · 7 inlägg

Andreascanr

Medlem
    Hej

Jag är nyinflyttad i en bostadsrätt byggd 1987 men väldigt renoverad. (Föreningen har även installerat värmeåtervinning för några år sedan).

Lägenheten är i två plan med friskluftsintag ovanför fönstren. Fyra friskluftsintag på ovanvåningen (öppen planlösning) där även köket finns och så några på nedervåningen där sovrum finns.

Det verkligen susar rejält i frånluften i badrummet på ovanvåningen och i sovrum, badrum och klädkammare på nedervåningen. Mer än vad jag varit med om i tidigare lägenheter.

Däremot är det lite dåligt drag i köksfläkten.
    (Köksfläkt är egentligen fel ord tycker jag då det sitter en fläkt centralt på taket som drar ut luft från alla lägenheter).

"Köksfläkten" sitter i en enorm fulsnygg spiskåpa, (tänk restaurangkök) ca 150 cm ovanför köksön där spis finns.
    Genom en knapp på väggen öppnas spjället och den ska suga ut matos.

Nu till mina frågor:

1. Kan det vara för mycket öppet i de övriga frånluftsuttagen så att köksfläkten inte klarar av att suga?

2. Kan det vara för lite tilluft från friskluftsintagen? Bör jag ha fönster öppet?

2. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 1 875 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Det bör finnas en OVK. I ett flerfamiljshus ska den finnas uppsatt i trappuppgången. Om det är radhus bör den vara tillgänglig på annat sätt.

3. A
    Medlem · 7 inlägg

Andreascanr

Medlem
    Tack för ditt svar. Men en OVK säger väl ingenting om att det faktiskt fungerar i min lägenhet nu?

Förra ägaren kan ju ha justerat den övriga frånluften (sovrum/badrum) på egen hand (om ni det är något som kan påverka)?

4. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 1 875 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Det stämmer, OVK görs med mellanrum, så det visar en godkänd bild när besiktningen görs, men inte om ändringar gjorts efter OVK. När är er senaste OVK

5. B
    Medlem · Stockholms län · 18 606 inlägg

BirgitS

Medlem
    Normalt ska det inte finnas frånluft i sovrum utan tilluft.

2. Pröva om ett öppet fönster påverkar något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.