Dåliga vinskivor = rutten läkt => akut åtgärd?

3k läst  2 svar

1. N
    Medlem Nivå 2
    Köpt ett hus med dåliga vindskivor på ena sidan, ruttet hemmabygge! Nåväl, skall sätta upp nya vindskivor med vindskivebeslag.
    När jag var uppe och kollade geometrin så såg jag att på ett ställe var läkten under takpannan ganska rutten. Tänkte om man kunde byta läkten under dom två yttersta takpannorna, har liksom annat att göra på huset just nu ;) Annars ser taket bra ut och har inga synliga fläckar uppe på vinden.

Kan jag byta typ 40 cm av läkten längst ut?
    Den bör väl skruvas ihop med befintlig läkt också?

Tack för tips!

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Re: Dåliga vinskivor = rutten läkt => akut åtgärd?

Är det bara bärläkten som är dålig, så är det ju enkelt. Kapa av en takstol bort, och skarva dit en ny bärläkt. Är det ströläkten, så blir det ju lite mer arbete, men det går ju det också. Se dock upp med gamla spikhål och skador i underlagspappen. Laga vid behov. Behöver du bryta upp med ex. kofot, så skydda pappen så mycket som möjligt.

3. N
    Medlem Nivå 2

Re: Dåliga vinskivor = rutten läkt => akut åtgärd?

Jobbet utfört!

Ströläkten(1x2cm) närmast vindskivorna var borta samt en del av bärläkten. Det ruttna av bärläkten sågades av, typ 45 grader snitt. Dock ej vid nästa ströläkt utan mer mitt emellan. Problem uppstod när jag skulle fästa ny läkt i gammal. Provade spika=inget bra resultat, blev till att skruva snett genom ny läkt in i gammal. Men var tvungen att vara försiktig eftersom nya läkten sprak då skruvhuvudet gick in i läkten. Reparationen blev till slut bra, men kanske skulle man använt spikbleck och skruv för att skarva ihop läkten.

Taksponten längst ut var också dålig, fick använda stora brickor o skruv för att få fast nya trekantslisten, och det blev bra.

:)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: