Jag har under väldigt lång tid gått med tankar om att skriva detta inlägg, men jag har skjutit på det för jag har hoppats att Effect Badrum och Kök i Uppsala (Effect Uppsala AB) ska göra rätt för sig. Det har varit massor av saker som har strulat och jag kommer att skriva ner det i detalj nedan och det kommer att bli väldigt långt, men ha överseende med det då jag vill vara så detaljerad som det bara går för att förmedla en rättvis bild av alla händelser. Skulle någonting vara oklart så säg till!

Dock ska sägas att det inte är lätt att skriva detta eftersom flera av de snickare och hantverkare som varit här och arbetat för Effect Uppsala AB har varit väldigt vänliga och bra att ha att göra med. De har varit flexibla och flera av dem har kommit med många bra tips och råd och det har varit enkelt att ha dem här. Dessa snickare, som jag bara har bra att säga om, har fixat ett bra slutresultat i stort och hjälpt till med smarta lösningar och de har varit mycket omtyckta av hela familjen. Jag önskar dem all lycka till i framtiden, men jag kommer här nedan att beskriva min bild av de dåliga sidor som kommit fram om Effect Badrum och Kök i Uppsala. Min upplevelse är att många av de problem som jag drabbats av ligger utanför snickarnas kontroll, men jag kommer inte att namnge någon av de personer jag anser ligger bakom många av problemen utan helt enkelt skriva Effect Badrum och Kök, eller Effect Uppsala AB, fortsättningsvis.

Vi skrev ett avtal i mars 2012 om att totalinreda en övervåning på en 1,5-plansvilla och göra en takkupa med mera. Arbetet satte igång i början på juni 2012 och skulle ta ca åtta veckor och allt funkade bra i början bortsett från att jag fick säga till många gånger under hela byggets gång att inte ROT var aktuellt eftersom huset är för nytt.

I priset ingick att en arkitekt skulle rita en skiss hur det skulle se ut med fönsterstorlekar, takkupa och liknande, vilket kändes väldigt lyxigt. Problemet var att arkitekten ritade utan att ta hänsyn till hur huset såg ut. Till exempel ritade arkitekten in fönster i en gavel som inte skulle få plats eftersom isolering inte få plats då. Fönstren skulle på ritningen hamna längre isär men de fick skjutas ihop av utrymmesskäl för att kunna isolera i taket. Jag tyckte då att poängen med att rita in var meningslös eftersom skissen ändå inte stämmer mer verkligheten. Effect Uppsala AB tyckte väl att det var mer för att jag skulle få en bild av hur det skulle se ut med två fönster på gaveln och med en takkupa.
Sedan ritades takkupan in efter Smålandsvillans principskiss där takstolarna inte är placerade efter hur de sitter på riktigt. Detta gjorde att takkupan placerades ”fel” på huset. Vad jag förstår ska man, om man gör det rätt, utgå ifrån de faktiska omständigheterna och inte principskisser. Dvs man måste kolla var takstolarna är placerade på riktigt. Nu var detta inget jättestort problem men det är ändå en arkitekt som ska ha betalt och det är jag som kund som får betala i slutändan. Som sagt inget jätteproblem, men jag vill ändå nämna det.

Det första problemet var när det skulle dras ventilation. Jag är långt ifrån någon expert men jag har lärt mig lite hur det fungerar med från- och tilluft och jag tyckte att det var konstigt att det var frånluftsuttag i alla rum. Jag ringde för säkerhets skull till NIBE och kontrollerade, och mycket riktigt ska de inte placeras i alla rum, utan med fördel i badrum och klädkammare så att tillluften hinner värmas upp innan den går in i frånluftsvärmepumpen. Det var inga problem att fixa det heller, men om jag inte upptäckt detta skulle det blivit mycket mer besvärligt att åtgärda när det var isolerad, gipsat och målat.

Ett väldigt allvarligt fel på takkupan upptäcktes tack vare vakna användare här på forumet kan man nästan säga. Några tyckte det såg felkonstruerat och klent ut vid takstolarna efter att ha sett bilder i min ”projekt-tråd”. Det kändes såklart inte roligt och en olustig känsla började infinna sig hos mig. Nu har jag varit på många olika forum genom åren och vet att många forumanvändare har åsikter som kanske inte alltid stämmer. Så jag började, för säkerhets skull, att fråga snickarna och de trodde inte att det skulle vara några problem. Jag kunde dock inte släppa detta utan gick med en stor klump i magen. Jag kommer även ihåg när vi tog in offerter att alla andra företag kom med en annan lösning (även Effect Badrum och Kök själva när de var här första gången) och det var att det skulle ligga en limträbalk som avväxling vid takstolarna, vilket inte var fallet här.
Hursomhelst kontaktade jag först min gamla KA, från när jag byggde huset 2009, som per telefon tyckte att det lät felkonstruerat, men att han hänvisade mig för säkerhets skull till en mycket rutinerad byggingenjör på en stor och välrenommerad firma. Jag fick därifrån ett utlåtande om att det verkade vara fel och underdimensionerat. Jag kontaktade även Smålandsvillans tekniska avdelning och frågade hur de gjorde när de bygger takkupa och fick därifrån dokumentation som visade att det som höll på att hända med min takkupa inte var riktigt rätt.
Jag hade nu från flera olika och oberoende källor starka indikationer på att det var någonting fel. Från Effects sida var väl svaret, upplevde jag det, att jag som inte kan nåt om detta inte borde lyssna på vad folk på ett forum säger. Detta var trots allt bara ett litet bygge mot vad de normalt sett höll på med. Jag kände mig lite idiotförklarad och jag kände inte att Effect Badrum och Kök tog mig på allvar. Snickarna på plats däremot hade full förståelse för det jag kände och hade inga problem med att jag var där och petade och ”lade mig i” eftersom de förstod att det var jag som skulle bo här sedan.
Men i samband med allt detta regnade det in i hålet de tagit upp i taket för takkupan så att det kom in vatten som rann in i min dotters sovrum på nedervåningen. Det var väl då droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Inte nog med att det verkade som att vi hade en felkonstruerad takkupa, skulle vi nu också få massa vattenskador också? Det var verkligen allt på en gång och det var inte en rolig tillvaro för mig och min familj. Jag krävde här mer eller mindre att detta skulle utredas innan bygget fortsatte. För att dra det kort kontaktade som tur var Effect Badrum och Kök en byggingenjör som kom ut och kontrollerade. Byggingenjören lyssnade först vad jag hade att säga, han kollade på de utlåtanden och den dokumentation som jag fått från Smålandsvillan och min KA's byggingenjör, sedan lyssnade han på snickarna. Denna ingenjören kom då fram till en lista på fyra punkter som han bedömde borde göras för att få en tillräckligt hållfast konstruktion som sedan åtgärdades.

Nästa sak som hände var att några av snickarna kom med bra tips på ändringar vi skulle kunna göra i badrummet, vilket gjorde att det blev en tilläggsbeställning på merarbeten, bla ett till avlopp. Att känna till var att när vi i mars 2012 skrev under avtalet ingick att jag skulle få handla kakel och badrumsinredning till inköpspris (Effects inköpspriser hos en kakelfirma i Uppsala. I denna tilläggsbeställning räknades bland på annat en duschhörna. När jag sedan fick kostnadsförslaget på tilläggsarbetet tyckte jag att duschmöblerna var väldigt dyra för att vara inköpspriser. Jag kunde hitta betydligt lägre priser på annat håll vilket fick mig att undra om det verkligen var deras inköpspriser jag fått. Då upptäckte jag att Effect Uppsala AB räknat på kakelfirmans ”ut till kund”-pris och sedan lagt på moms på detta. Det innebar alltså att jag skulle fått betala moms två gånger. Jag tror dock inte att det var medvetet från deras sida, men det visade sig, återigen, att jag behövde vara med och kontrollera och granska. Det blir oerhört påfrestande att vara misstänksam hela tiden, men det behövdes tyvärr.

Nu kommer vi till en annan besvärlig händelse som är väldigt viktig att känna till om man ska teckna avtal. Tydligen gjorde jag en miss när avtalet skrevs. Det var att avtalet inte var ett ’ABS09-avtal’ eller ett ’Hantverkarformulär’. Det vi skrev under var tydligen bara omfattning av arbetet, tidsplan, pris osv. Jag förstod då inte skillnaden på dessa. Detta innebär tydligen att det inte är automatiskt avtalat om någon slutbesiktning, vilket jag från första dagen haft för avsikt att göra. Detta är trots allt ett, för mig, väldigt stort avtal och arbete. Den missen ligger på mig, men Effect Badrum och Kök i Uppsala har aldrig någon gång tagit upp detta när jag gång på gång pratat om att jag vill ha en slutbesiktning. Jag har långt innan slutdatum, det var minst en månad, hört av till Effect Uppsala och sagt att jag ska boka tid för slutbesiktning och undrade när det passade för dem. Inte någon gång har det från deras sida kommit någon invändning mot att slutbesiktning ska ske. Dessutom drog arbetet ut på tiden så att vi fick skjuta på datumet för slutbesiktning eftersom jag åkte på semester mitt i allt. Jag har alltså haft en löpande kontakt med Effect Uppsala AB om denna slutbesiktning. Likaså har kallelse gått ut till Effect Badrum och Kök från besiktningsmannen.

Eftersom Effect Badrum och Kök inte var klara på utsatt tid, och att jag sedan tidigare bokat semesterresa kunde jag tyvärr inte vara med under slutet på arbetet. Jag blev dock lovad att det skulle vara klart när jag kom hem. Men när jag sedan kom hem möttes jag av ett gäng balter som höll på att arbeta och måla. Jag blev ganska så irriterad att det inte var klart trots att det var lovat att det skulle vara klart föregående vecka- Dessutom kunde ingen av hantverkarna kunde varken svenska eller engelska, och det var då svårt att få någon klarhet i vad som var kvar innan slutbesiktningen som skulle ske dagen efter.

Slut del 1...fortsättning följer

Redigerat:
Fortsättning del 2.....

När dagen för slutbesiktning sedan kom och representanten för Effect Badrum och Kök var med så opponerade han sig mot att det skulle vara en slutbesiktning eftersom vi aldrig avtalat om det utan att det istället skulle vara en kontrollbesiktning. Jag förstod ingenting speciellt eftersom jag så många gånger pratat med dem om att det var en slutbesiktning jag ville ha. Besiktningen startade sedan i alla fall efter medgivande från Effect Uppsala AB, även om han inte verkade helt nöjd. Jag förstod dock i detta läge inte skillnaden på dessa besiktningar eller att jag borde ha tecknat ett annat avtal från början. Detta har jag lärt mig senare. Hursomhelst så har alltså inte Effect Uppsala AB sagt någonting till mig om att en slutbesiktning inte var avtalad innan. Detta trots att jag flera gånger mailat om datum och frågat när det passar dem, och att de även fått kallelse skickat till sig om slutbesiktning från besiktningsmannen.

När besiktningen sedan var klar var det en lång lista med fel (40 stycken), varav många var väsentliga. Bland annat saknades egenkontroller för Bygg (stomme, isolering, tätskikt för yttertak), egenkontroller badrum (Kvalitetsdokument BBV), egenkontroll elinstallationer, provtryckningar av rör. Utöver detta var det bland annat fel på felaktig infästning takpannor, nockband saknades, fel skruvtyp på takkupan, dåligt utförd vinkelränna, för kort vindskiveplåt, underlagspapp för kort, underbeslag saknas mm. Att det blir fel på besiktningar är kanske inget anmärkningsvärt, men eftersom Effect tydligen inte räknat med någon slutbesiktning antar jag att detta är sådant jag skulle fått leva med om besiktningen inte skett.

När vi under slutbesiktningen var inne i badrummet upptäckte besiktningsmannen att det blev vattenansamlingar på två ställen, dvs bakfall. När besiktningsmannen sedan gick vidare till nästa rum sade representanten för Effect Uppsala AB att det besiktningsmannen sade var fel, det är först efter 30 minuter man ska se om det är vatten kvar; då är det fel. Jag tog sedan upp detta med båda två efter besiktningen och besiktningsmannen sade återigen att det inte finns någon tidsgräns utan det ska inte bli vattenansamlingar alls. Det känns riktigt fult att försöka en sådan grej tycker jag. Nu ska sägas att jag fick viss ekonomisk kompensation för dessa två bakfall eftersom jag inte ville att de skulle pilla upp mosaik och riskera tältskiktet. Som tur var var dessa två bakfall placerade där det inte normalt sett är mycket vatten, men det känns ändå tråkigt att det inte ska kunna bli rätt från början.

Sedan när dessa samtliga fel från slutbesiktningen skulle åtgärdas har jag fått ligga på och tjata, och maila och tjata. Trots detta är vissa av felen, 12 månader senare, inte helt avhjälpta. Mycket av punkterna åtgärdades inom några månader, men jag tror att det var november eller december 2012 som de kom och fixade underbeslag till takkupa och till takfönster som saknades. Det var inte kul att vänta på om snön skulle komma eftersom det var punkter som riskerade att snö skulle komma in och kunde leda till vattenskador. Som tur var kom underbeslagen på takkupa och takfönster på plats innan det började snöa ordentligt

En annan tråkig grej var när de skulle fylla i fog på badrumsgolvet så tog de fel färg på fogen så att det blev ljusa fläckar på kanske 10 ställen i badrummet. Det såg inte klokt ut. Men till slut så kom de och tog bort det och fyllde i med fog av rätt färg.

En besiktningsanmärkning jag inte vet hur jag ska lösa eller vad det innebär är att besiktningsmannen mätte takvinkeln på takkupan till 13.5 grader när den ska vara minst 14 grader. Detta ska utredas enligt besiktningsmannen. "Effect Badrum och Kök" menar att den är 14 grader och tycker besiktningsmannen var övernitisk, om han nu mätt en halv grad under är det bara larvigt ansåg Effect Badrum och Kök. De kontaktade Benders som lämnade garanti på betongpannorna trots att det är 13.5 grader. Men vad jag förstår så är det underlagspapp och annat som ska vara anpassat till en sådan takvinkel. Effect Badrum och Kök lovade iaf att skriva något intyg om att det använt rätt underlagsmaterial osv men jag har inte fått något sådant än. Hur det intyget skulle utformas vet jag inte, men det känns rätt illa att de bommat en takvinkel fel. Om det ska vara minst 14 grader så tycker jag att man bygger minst 14 grader och inte 13.5, eller 13.6 eller 13.99 utan MINST 14 grader. Vad detta innebär för mig vet jag egentligen inte heller då jag inte har kunskap om detta. Jag hade gärna sett att de kontrollmätte och visade att det verkligen var 14 grader som de menar att det är eller på annat sätt åtgärdar detta. Är det någon här som kan hjälpa mig med vad jag bör göra om nu vikeln verkligen är 13.5 grader kontakta gärna mig genom PM.

När vintermånaderna sedan kom och det blev kallt upptäckte jag att det var oerhört kallt på övervåningen. Jag kände att det var kallt runt skorstenen som är placerad i en ”walk-in closet” i sovrummet på övervåningen. Jag skruvade då bort täckplåten i taket och såg att schaktet som går runt skorstenen är helt oisolerat!! Det är alltså i princip öppet rakt ut. Och denna vinter var det inte ovanligt med runt -20 grader och därunder. Ni vet själva vad som händer när man står med dörren öppen ett tag på vintern. Det blir kallt! Dessutom är frånluftsuttaget placerat i detta utrymme och den sög alltså in svinkall luft rakt in i luftvärmepumpen vilket inte är helt optimalt för att uttrycka det fint!
Jag ringde då "Effect Uppsala AB" och bad dem fixa detta omgående då det är lite jobbigt att bo i ett svinkallt hus med småbarn. De lovade att fixa det och skulle väl ringa tillbaka. Men jag hörde aldrig någonting från dem och de kom aldrig ut och fixade detta. Det var lite svårt att få tag på någon att göra detta i juletider men till slut fick jag tag på en firma som kunde ta på sig att isolera det. Jag valde medvetet att inte meddela Effect Badrum och Kök direkt när det var fixat. Detta för att se om de skulle av sig, men den 25 januari 2013 mailade jag dem och sa att det var åtgärdat. De hade inte hört av sig innan! Och så här har det fortsatt hela tiden, de svarar knappt i telefon så man får ringa från skyddat nummer eller en annan telefon för att få tag på dem. Om det är tillfälligheter eller inte kan jag inte svara på, men för mig är det rätt uppenbart. Om man får tag på dem lovar de att återkomma, men sen hör jag ingenting.

Jag hade under hösten 2012 en bekant som är plåtslagare på besök som upptäckte att det inte var någon vinkel på fönsterblecken och att det dessutom saknas fönsterbleck på ett fönster mot badrummet. Detta har flera gånger påtalats utan resultat.

Jag skickade ett mail i maj 2013 och frågade om vi kunde hitta ett datum för att fixa de sista punkterna, jag tror inte jag fick något svar alls. För några veckor sedan ringde jag och fick tag på en av byggledarna och frågade om de kunde hitta ett datum under sommaren. Jag sade att de fick välja datum helt själva men bara att de meddelade mig så att jag kunde vara hemma och öppna eller lösa det med nyckel. Jag tycker det är väldigt flexibelt från min sida när det har gått så långt tid. Han lovade hursomhelst att någon skulle höra av sig till mig. Jag har inte hört ett ljud! Jag mailade nu i början på veckan till tre personer med ”mycket ansvar” inklusive byggledare och bad att få ett svar om när de kunde komma ut till mig. Jag var fortfarande mycket flexibel, trots att det gått ett år sedan de var här, och bad om ett besked denna vecka om när de kunde hitta ett lämpligt datum för dem. Jag har inte hört någonting från dem under veckan. Inte ett samtal, inte ett mail, ingenting!

Jag har som tur är hållit inne en mindre summa pengar som bland annat gått till att isolera skorstensschaktet. Men jag väntar fortfarande på att de ska fixa fönsterblecken, dvs ta bort fönsterfoder som är under fönstret, korta av dem och måla, sätta tillbaka foder och fönsterblecken med rätt lutning samt fixa fönsterbleck på badrumsfönstret.De ska även fixa de sättsprickor som uppkommit under vintern i princip hela övervåningen, lämna dokument med färgkoder och liknande (jag skulle få en pärm av dem med bra att ha info) samt dokumentation/garanti/åtgärdande gällande takkupans felaktiga vinkel. De pengar jag har innestående kommer med all sannolikhet inte att täcka det som det kostar att åtgärda detta. Speciellt inte vad gäller takkupan och den felaktiga vinkelt. Hur jag ska gå vidare med detta har jag inte beslutat i dagsläget. Råd tas gärna emot!

Eftersom Effect Uppsala AB valt att inte ha någon kontakt med mig väljer jag nu och gå ut med min bild av detta företaget och hur de agerat mot mig. Jag kan därför inte rekommendera någon att anlita dem.

Redigerat:
Jag har bara läst detta översiktligt. Mina 5 cent....
Takvinkeln tror jag inte spelar roll, det är sällan som 13.5 eller 14 grader har någon avgörande betydelse när det gäller husbygge.
Ta de pengar du håller inne och beställ dit en hantverkare du tror på som får rätta till felen. Meddela Effect denna plan med varsel, dvs "har jag inte hört något ifrån er i slutet av nästa vecka anlitar jag andra hantverkare för att rätta till felen". Avsluta därefter kontakten med dom.

daviden skrev:
Jag har bara läst detta översiktligt. Mina 5 cent....
Takvinkeln tror jag inte spelar roll, det är sällan som 13.5 eller 14 grader har någon avgörande betydelse när det gäller husbygge.
Ta de pengar du håller inne och beställ dit en hantverkare du tror på som får rätta till felen. Meddela Effect denna plan med varsel, dvs "har jag inte hört något ifrån er i slutet av nästa vecka anlitar jag andra hantverkare för att rätta till felen". Avsluta därefter kontakten med dom.
Om det inte skulle varit någon betydelse skulle det inte blivit någon anmärkning på besiktningen heller.
Jag tror att det är två månader som är gränsen för att åtgärda fel och nu har det gått typ 12 månader och mina kontaktförsök med dem har varit lönlösa för det mesta. Jag tror jag gett dem fler chanser än vad många andra skulle ha gjort.

Jo, men formellt så måste du ge dem en varning innan du anlitar någon annan på deras bekostnad. Du måste ge dem en varning med en rimlig tidsfrist. Den skall vara rimlig i förhållande till arbetets storlek, men du behöver inte ta någon hänsyn till att de är upptagna.

Om du inte varnar dem, så kan de återkomma när du låtit någon annan åtgärda och konstatera att "nu är ju allt klart, då vill vi ha den sista betalningen", det gäller även om du ex. skulle fixa själv.

Jag förstår även om jag tycker det är väldigt överdrivet. Som om andemeningen i vad jag vill inte är tydlig sedan tidigare. Jag har följt ditt råd och vi får se om de kommer ni i helgen och fixar. De fick 10 dagar på sig att fixa det vilket jag tycker är högst rimligt. Effect Uppsala AB har såklart inte hört av sig eller bemödat sig med att ens svara på mail.

hempularen skrev:
Om du inte varnar dem, så kan de återkomma när du låtit någon annan åtgärda och konstatera att "nu är ju allt klart, då vill vi ha den sista betalningen", det gäller även om du ex. skulle fixa själv.
Men om firman gör sig oanträffbar? TS har tydligen haft problem med att de inte svarar när han ringer.

Och han KAN ju ha skickat ett brev.

Att de inte svarar är deras problem, skickar man ett brev till deras adress så bör man kunna förutsätta att det kommer fram och blir läst. Skall man vara petig så bör man nog skicka ett vanligt brev till den adress som firman är registrerad på, kolla ex. med allabolag.se

Som väntat hörde ingen från Effect Uppsala AB av sig till mig. De kan inte ens bemöda sig att ge en anledning till varför de inte anser sig behöva fixa felen och de utlovade sakerna vilket känns mycket tråkigt.

Men har du skickat ett vanligt brev, inte bara e-mail?

Jag har tidigare skickat ett rekommenderat brev (i ett annat ärende) till dem, men eftersom man måste skriva avsändare dit mottagningsbeviset ska skickas låter de förmodligen bli att lösa ut brevet. Så blev det sist iaf då brevet kom tillbaka utan att de löst ut det. Att jag skickar ett vanligt brev har samma spårbarhet som ett email, om inte ännu svårare att spåra ett vanligt brev.
Ett vanligt brev räcker inte vid delgivningar i brottmål och det är inget som säger att de läst det bara för att jag skickat det. Som jag ser det är REK det enda som helt garanterar att de nått mottagaren så skillnanden mellan mail och vanligt brev är egentligen detsamma.

Njaaa.. vid kommunikation med företag är ofta ett brev bättre bevismässigt, än e-mail. Nu är jag ingen specialist på området, men ett företag förutsätts läsa de brev som skickas dit, och posten anses som så säker att man förutsätter att ett brev som skickas via posten kommer fram. Helst skall man ha vittne på att man postat brevet.

Brottmål, eller domstolsärenden överhuvudtaget är en annan sak.

Så i vissa sammanhang är ett vanligt brev tom. bättre än ett rek. brev. Ett rek. som inte blir utlöst har ju bevisligen inte nått fram.

hempularen skrev:
Njaaa.. vid kommunikation med företag är ofta ett brev bättre bevismässigt, än e-mail. Nu är jag ingen specialist på området, men ett företag förutsätts läsa de brev som skickas dit, och posten anses som så säker att man förutsätter att ett brev som skickas via posten kommer fram. Helst skall man ha vittne på att man postat brevet.

Brottmål, eller domstolsärenden överhuvudtaget är en annan sak.

Så i vissa sammanhang är ett vanligt brev tom. bättre än ett rek. brev. Ett rek. som inte blir utlöst har ju bevisligen inte nått fram.
OK, ja det kanske är möjligt fast det blir nog mer ett teoretiskt resonemang snarare än vad som skulle ske i praktiken. Jag har mycket svårt att se att de skulle få rätt om de vill ha ersättning från mig för att jag har anlitat ett annat företag för att fixa de fel de skiter i att åtgärda bara för att jag "bara" skickat mail. Ett mail som skickas fel för man dessutom ett meddelande om att det inte levererats, vilket man inte får om man skickar brev. Nåväl detta kanske inte ska bli en tråd om vilken metod för att komma i kontakt med företag som är bäst, men jag tackar för dina tips och det finns säkert andra i liknande situation som kan ha hjälp av dessa tips.

fönsterbleck.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-11-14 10.10.58.jpg
Skapa konto
IMAG0183.jpg
Skapa konto

Slänger upp ett par bilder. Så här ser det ut med fönsterblecken som har ingen eller väldigt liten vinkel. Kommer det vatten där rinner det inte av som det ska. Sen en bild på det oisolerade skorstensutrymmet som gjorde att det var kallt på övervåningen :) Slutligen bilden på den felaktiga konstruktionen på takkupan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.