3 882 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Dålig ventilation i badrum, svartmögel etc
Tjenare.
Min syster har ett badrum med självdrag, varav det är väldigt dålig ventilation som skapat svartmögel lite här och var. Själva möglet kan man ju sanera och sen får man väl rena luften på något sätt, men det jag undrar är en bra lösning på den dåliga ventilationen.
Det jag har tänkt själv på är om man ska installera en paxfläkt istället för självdrag. Är det någon bra tanke eller är jag ute och cyklar?
Jag har inte någon direkt historia om lägenheten hon bor i tyvärr.
Min syster har ett badrum med självdrag, varav det är väldigt dålig ventilation som skapat svartmögel lite här och var. Själva möglet kan man ju sanera och sen får man väl rena luften på något sätt, men det jag undrar är en bra lösning på den dåliga ventilationen.
Det jag har tänkt själv på är om man ska installera en paxfläkt istället för självdrag. Är det någon bra tanke eller är jag ute och cyklar?
Jag har inte någon direkt historia om lägenheten hon bor i tyvärr.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Svartmögel tenderar att inte vara lika farligt som andra sorter, så det är ju bra på det viset. Därmed inte sagt att det är nyttigt 
En PAX eller en Intellivent kommer förmodligen lösa problemet helt. Se dock till att det finns en glipa längst ner på dörren (0,5-1cm) så att det finns frisk luft att tillgå från övriga huset.
Om hela huset har självdrag och ni ändå sätter in en fläkt så ta en som underhållsventilerar dygnet runt men på lägre varvtal.
En PAX eller en Intellivent kommer förmodligen lösa problemet helt. Se dock till att det finns en glipa längst ner på dörren (0,5-1cm) så att det finns frisk luft att tillgå från övriga huset.
Om hela huset har självdrag och ni ändå sätter in en fläkt så ta en som underhållsventilerar dygnet runt men på lägre varvtal.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Förlåt - såg först nu att det var en lägenhet.
Så ni måste kolla med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen hur ni ska lösa det.
Det kan redan finnas mekanisk ventilation, om än dålig, som man stör genom att sätta in en fläkt.
Principen är dock det samma, men i och med att det orsakar mögel så är det av högsta angelägenhet att ansvarig hjälper till att fixa problemet på bästa sätt.
Så ni måste kolla med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen hur ni ska lösa det.
Det kan redan finnas mekanisk ventilation, om än dålig, som man stör genom att sätta in en fläkt.
Principen är dock det samma, men i och med att det orsakar mögel så är det av högsta angelägenhet att ansvarig hjälper till att fixa problemet på bästa sätt.
Yes, lite som jag tänkte då. Jag ska kolla till så det finns en bra glipa vid dörren först och främst, sen blir det att kontakta någon i brf och se vad de säger :3Marcussjogren skrev:Förlåt - såg först nu att det var en lägenhet.
Tack för svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden