Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dålig värme från bergvärmepumpen

1. O
    Medlem · 44 inlägg

Odi et Amo

Medlem
    Hej!

Jag upplever att vår bergvärmepump inte värmer huset riktigt så bra som den borde kunna.

Köpte i höstas ett hus med bergvärme installerat 2009. 200+100m2 i tegel och lättbetong. Fönstren är tvåglas men har nya lister. Bosch rego 637 från 2009. Elpatronen är utbytt i våras. 200m hål.

För ca en månad sen då det var runt nollan upplevde jag att dem värmde med eltillskott över tiden. Installatören kunde inte komma men föreslog att jag skulle prova att stänga av eltillskottet för att se hur kallt det blev. Provade och temperaturen sjönk 1-2 grader.

Jag har rensat filtren.

Då den nyinstallerade FTX-ventilationen startades för en vecka sen så sjönk temperaturen ytterligare 2 grader och tillsammans med lägre utomhustemperatur fick vi uppfriskande 12 grader inomhus. Har nu FTXen på borta-läge så fläktarna går på drygt halvfart jämfört med innan.
    Den har inget problem att hålla varmvatten på 50 grader.

Installatören var här för någon dag sen och återställde bergvärmepumpen. Han hittade inget fel utan tyckte att vi skulle prova och se. Den ska enligt honom ha mer än tillräcklig kapacitet. Efter det stöttade den med el i ca 36h medans temperaturen steg för att därefter slå ifrån.

Vi har även en öppen spis med kassett som vi eldat en hel del i.

Med yttertemperatur runt nollan har vi nu 18 grader inomhus. Senaste dygnet så har den stöttat med el fyra timmar.

Värmekurvan(?) är inställd på sex.

Retur radiator från 39,0, nuvarande 36,5

Värmebärare ut 44,2 in 36,9

Köldbärare in 0,8 ut -2,6

FTXen (Heru 300) har möjlighet att värma luften med el, men det känns som något man vill undvika just nu. Kan man koppla så att FTXen får vattenburen tillskottsvärme?

Vad är era tankar?

Hur mycket drar det/kostar det när elpatronen är igång?

2. P
    Medlem · Västerås · 1 496 inlägg

Plutus

Medlem
    Men om det är första vintern så har du ju inget att jämföra med? värdena ser rimliga ut, det en servicekille kollar är att värdena stämmer med verkligheten och även mäter några till som behövs för bedömning av skick. En värmepump som klara huset ner till noll är en ekonomisk dimensionering och var vanlig förr. -2 grader på ett 200-metershål låter normalt. Hur mycket elen kostar är omöjligt att svara på det den ofta går in i steg. en modern elmätare har en effektmätare i sig där man kan se vad den drar precis då när man tittar

3. K
    Medlem · 676 inlägg
    Storlek på pumpen? Det man enkelt kan göra är att kolla vad pumpen drar vid drift. Det står i specen. Sen är det bara att kolla och notera antal timmar den gått och datum. Jag har en excel fil för detta.

4. O
    Medlem · 44 inlägg

Odi et Amo

Medlem
    11kw, det glömde jag att skriva!
    Ja, egna referenser hade såklart varit bra men huset köptes av ett dödsbo med begränsad kunskap om huset.
    Jämför med svärföräldrarnas hus några km bort som inte kopplat på elpatronen än för säsongen, men självklart är det att jämföra äpplen och päron.

5. K
    Medlem · 676 inlägg
    Fungerar det som det ska, skulle jag prova. Öka din vill ha temp massor och låt pumpen gå fullt. Den ska klara att ge runt 65 grader ut på vatten till radiator och från hål ska det inte (in) bli kallare än -3.
    Låt den gå en timma. Delta mellan temp tillbaka kan du också kolla.
    Du får koppla bort tillsatsvärme i någon meny.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 512 inlägg

Emanuel01

Medlem
    Min vp är lite äldre(2008) men jag körde först med bara vp sen bara med elpatron och jämförde in och ut ur växlaren vid runt 40 grader in. Vp gav 5kw då eltillskottet är på 7kw men enligt spec så ska den ge 9kw vid 40 grader.
    Vid lägre temp(30) så får jag en högre diff in/ut. Så min kompressor börjar nog få dåliga ventiler.

7. O
    Medlem · 44 inlägg

Odi et Amo

Medlem
    Jag stängde av eltillskottet och provade att vrida upp kurvan ett steg.
    Den verkar ha svårt att komma över 38 grader på returen. (Stopptemp 40,3). Värmebärare ut 50,7 och in 39,3.
    Då har vi 18 grader i huset vilket är helt ok.
    Har satt ventilationen på normal-läge för att se vart temperaturen hamnar då.

8. M
    Medlem · Västra Götaland · 240 inlägg

Max R70

Medlem
    Vad har du för tilluftstemperatur inställt på FTX?

9. O
    Medlem · 44 inlägg

Odi et Amo

Medlem
    18 grader.
    19 grader frånluft ger 15 grader tilluft utan elvärme. 76% återvinning, har varit uppe på 82.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.