Jag har en Pansonic CZ25WKE luftvärmepump med dålig temperaturreglering. När utomhustemperaturen minskar så måste jag öka temperaturinställningen och när utomhustemperaturen ökar så måste jag minska temperaturinställningen. Kan jag göra något åt detta eller är det normalt? Innedelen värmer ett litet rum på cirka 18 m2.

Hej!
Bra fråga.

Spontant är det något du får leva med. Temperaturen växlar en del. Värmepumpen påverkas både av temperatur ute och även skillnader efter avfrostningar osv. Kan nog vara så att ytan på rummet gör att du får större problem än vanligt.

Ska ta din fråga med ett par leverantörer. Upplever inga stora skillnader mellan märken kring detta.
Ska försöka komma ihåg bara - du får gärna påminna med en ny fråga eller så om det inte dyker upp något svar. Andra som installerar får gärna kasta sig in i tråden också.

Vanlig miss är att man inte har näst högsta fläktfarten och ibland högsta när det är riktigt kallt ute och en luftinriktning som blandar om rumsluften mot golvet så mycket som möjligt, det andra att man inte rengjort innerdelens filter tillräckligt ofta, typ var 14:e dag - även till synes ganska tunt lager damm på filtren drar ned fläktens luftkapacitet i innerdelen mycket och tappar fart i utblåset som gör omblandningen i rummet avsevärt sämre och inte lika djupt ned mot golvet då det viker av uppåt innan dess och du kanske måste köra en snäpp högre hastighet och med mera buller som annars hade klarats av med en lägre fläkthastighet om filtren är rena.

Ligger man på fart 1 och 2 så stiger varmluften fort till taket - en del av de sugs tillbaka och lurar sensorn att rummet är varmare än den är och drar ned värmeproduktionen och man får mer skiktning i rummet än vad som önskas och rummet upplevs kallare och det blir mer tydligt ju kallare det är utomhus.

X xxargs skrev:
Vanlig miss är att man inte har näst högsta fläktfarten och ibland högsta när det är riktigt kallt ute och en luftinriktning som blandar om rumsluften mot golvet så mycket som möjligt, det andra att man inte rengjort innerdelens filter tillräckligt ofta, typ var 14:e dag - även till synes ganska tunt lager damm på filtren drar ned fläktens luftkapacitet i innerdelen mycket och tappar fart i utblåset som gör omblandningen i rummet avsevärt sämre och inte lika djupt ned mot golvet då det viker av uppåt innan dess och du kanske måste köra en snäpp högre hastighet och med mera buller som annars hade klarats av med en lägre fläkthastighet om filtren är rena.

Ligger man på fart 1 och 2 så stiger varmluften fort till taket - en del av de sugs tillbaka och lurar sensorn att rummet är varmare än den är och drar ned värmeproduktionen och man får mer skiktning i rummet än vad som önskas och rummet upplevs kallare och det blir mer tydligt ju kallare det är utomhus.
Det är likadant med nyligen rengjorda filter och luftflödet är riktat nedåt. Jag använder fläkthastighet 1 eller 2 eftersom det låter för mycket i det lilla rummet annars. (Helst skulle jag använda läge quiet.) Finns det någon extern temperatursensor som man kan montera närmare golvet?

R raindance skrev:
Det är likadant med nyligen rengjorda filter och luftflödet är riktat nedåt. Jag använder fläkthastighet 1 eller 2 eftersom det låter för mycket i det lilla rummet annars. (Helst skulle jag använda läge quiet.) Finns det någon extern temperatursensor som man kan montera närmare golvet?
Som andra skrivit: öka fläkten eller gör det inte och ha fortsatt att du måste ändra tempen beroende på utetemperaturen. Du kan ju prova att köra fläkten max och själv se att hög fläkt är vad som gäller för att sprida värmen. Och att ha luftflödet rakt ner är dumt. Rikta den typ lite neråt från horisontellt läge så går värmen både neråt och långt bort samtidigt. Det gäller att testa sig fram men i grunden är det hög fläkt som gäller.

R raindance skrev:
När maskinen blir några år så räcker inte filterrengöring, då behöver lamellerna i värme systemet rengöras. Jag fick ut c:a 4 graders skillnad på luftblåset efter att jag hade en servicekille som rengjorde den.

Exakt detta problem har jag med med min Fujitsu pump. Den är förvisso 15 år gammal och jag har övervägt byte av den men är det samma problem även med nya pumpar och experten säger att det är normalt så vetitusan vad man gör.
Skaffar en tado styrning eller liknande och programmerar automation själv?

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
När maskinen blir några år så räcker inte filterrengöring, då behöver lamellerna i värme systemet rengöras. Jag fick ut c:a 4 graders skillnad på luftblåset efter att jag hade en servicekille som rengjorde den.
Den är endast ett år men det krävs en rengöringsservice inom tre år för att garantin ska vara fem år.

R raindance skrev:
Den är endast ett år men det krävs en rengöringsservice inom tre år för att garantin ska vara fem år.
Då är det ju inte det i allafall om ni inte har extremt dammigt hemma

En extern temperatursensor placerad närmare golvet borde göra att temperaturen i normal höjd från luftvärmepunpen blir mindre känslig för olika fläkthastigheter och även lätt smutsiga filter. Det vore intressant om någon vet någon lösning med en extern temperatursensor.

Jag har en luftvärme pump som jag styr med en Homey. Har en temp sensor på andra sidan rummet och när det är under 21 grader går fläkten på värme, mellan 21-22 grader går den på fläkt. över 22grader så kyler den. Funkar riktigt bra. Men som påpekats behöver man ha relativt hög fläkthastighet för att röra om luften i rummet.

W Wabbs skrev:
Jag har en luftvärme pump som jag styr med en Homey. Har en temp sensor på andra sidan rummet och när det är under 21 grader går fläkten på värme, mellan 21-22 grader går den på fläkt. över 22grader så kyler den. Funkar riktigt bra. Men som påpekats behöver man ha relativt hög fläkthastighet för att röra om luften i rummet.
Vad har du för fabrikat och modell av luftvärmepump? På vilket sätt är temperatursensorn ansluten till själva luftvärmepumpen? Vilket fabrikat har temperatursensorn? Hur stor area värmer luftvärmepumpen?

Jag funderar även på om en stor takfläkt skulle hjälpa och vara tystare än luftvärmepumpen på högre fläkthastighet?

• Gilla
Crosstouer
  • Laddar…
R raindance skrev:
Vad har du för fabrikat och modell av luftvärmepump? På vilket sätt är temperatursensorn ansluten till själva luftvärmepumpen? Vilket fabrikat har temperatursensorn? Hur stor area värmer luftvärmepumpen?
Det spelar inte så stor roll med modeller och märken faktiskt. Jag har en Mitsubishi pump med wifi som jag kopplat upp mot min Homey och en Aqara temp sensor. Den värmer 4 rum på 64 m2.
Men du kan ha en IR-puck kopplad till en Homey som ger kommando till din värmepump nästan oavsett märke och bara tempsensorn är kompatibel med Homey så funkar det. Det viktiga är hur du gör ett flow som styr värmepumpen.

Och en stor takfläkt kanske skulle hjälpa dig, den är ju garanterat tystare än värmepumpen.
Ditt rum kan vara så litet att pumpen har svårt att reglera hur mycket den ska jobba.

I ditt fall skulle jag lånat/köpt en billig golvfläkt och testat om den kan lösa problemet innan jag köper en takfläkt eller börjar med hemautomation, om du inte tycker det är roligt 😉

• Gilla
raindance
  • Laddar…
ClasseClas
R raindance skrev:
En extern temperatursensor placerad närmare golvet borde göra att temperaturen i normal höjd från luftvärmepunpen blir mindre känslig för olika fläkthastigheter och även lätt smutsiga filter. Det vore intressant om någon vet någon lösning med en extern temperatursensor.
Vad jag minns så kan jag ansluta en extern tempsensor på min Fujitsu. Kolla noga installationsmanualen vad som gäller för din pump.

En annan sak som är viktig är att genomföringen mellan innerdel och utedel är ordentligt isolerad. Annars luras tempsensorn i innerdelen och reagerar på draget.

• Gilla
raindance och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.