Hej!

Jag bor på första våningen i ett höghus.
Sen sommaren har 5 grannar i min fastighet renoverat sina badrum tätt efter varandra..
Och nu för ca 3 veckor sen har det börjat lukta i vårat badrum från duschbrunnen o handfatet. Har rengjort alla vattenlås o även hällt kokande vatten med diskmedel för att få bort ev. orsak till lukten.
Det luktar avlopp / ammoniak..
Är det nån VVS’are här som kan ha ett hum om vad det kan bero på?

Kolla om vattnet sugs ur vattenlåsen när grannarna spolar. Om det gör det så är det troligen tätt i någon luftare eller begynnande stopp någonstans

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Sitter vattenlåset i golvbrunnen helt tätt mot golvbrunnen?
Om inte så kan det komma ut avloppslukt längs kanten av vattenlåset. Ibland får man vrida och trycka vattenlåset på plats eller smörja kanten med lite diskmedel.

• Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Kolla om vattnet sugs ur vattenlåsen när grannarna spolar. Om det gör det så är det troligen tätt i någon luftare eller begynnande stopp någonstans
Har inte märkt att det sug ut. Däremot när jag avlägsnade vattenlåset tyckte jag mig se att d blåste in från avloppsröret då det bildades vågor i det vattnet som var kvar längst ner i brunnen

BirgitS BirgitS skrev:
Sitter vattenlåset i golvbrunnen helt tätt mot golvbrunnen?
Om inte så kan det komma ut avloppslukt längs kanten av vattenlåset. Ibland får man vrida och trycka vattenlåset på plats eller smörja kanten med lite diskmedel.
Det sätter rätt så tätt ja, men den dåliga lukten kommer även upp från handfatet som sitter innan duschbrunnen

BirgitS
Det kan inte komma upp dålig lukt genom ett vattenlås som fungerar. Har du kollat det som lordi skrev?

Det låter även rätt mycket i våran brunn när grannarna duschar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.