16 971 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Dålig ljudisolering dörrar, blir det bra när fodret är på plats?
Hej
Har precis fått våra nya innerdörrar installerade. Tydligen brukar de inte dreva när de installerar innerdörrar, men efter att jag låg på dem om det så är det nu drevat. Ser ut att vara ganska välgjort, kommer inget ljus igenom på kvällen när det är tänt på ena sidan och man står på andra med ljuset släkt i alla fall.
Men, ljudmässigt känns det fortfarande nästan som att man har dörren öppen, inget problem att prata med någon på andra sidan dörren i normal samtalston t.ex.
Dörrarna är massiva ek-dörrar från Ekstrands med tätningslister överallt utom mot tröskeln, men där har de dragit ner öppningen till 2 mm vilket skulle göra dem i princip täta. Jag funderar dock på att klämma ditt en smal tätningslist även där för att se om det det gör skillnad.
Väggarna är lite varierande, en del är massiva tegelväggar, de andra är gips+plyfa + 120 mm reglar och rockwoll isolering + plyfa + gips. Har ljuddämpade överluftsdon ovanför vissa dörrar.
Försökt höra om det är något speciellt ställe ljudet kommer ifrån, men känns mest som det bara kommer in överallt. Är det så enkelt att jag måste få på dörrfodren för att det inte ska läcka in ljud runt karmen, eller är det något jag borde göra om nu innan jag spikar upp fodren?
Läste att man kan täta med akustikfog längs med kanterna på karmen, men vid någon dörr har jag 4 cm mellanrum upptill mellan karm och vägg (fyllt med isolering när de drevade, såklart). Hur gör jag där?
Mitt foder är 9 cm brett, så en idé jag hade var att lägga akustikfog mellan fodret och väggen när jag spikar upp fodret för att täta den väggen.
Tacksam för tips, för vi hade förväntat oss att det skulle bli riktigt tyst när man stängde dörrarna, är ju tunga massiva konstruktioner, men just nu är besvikelsen total.
Har precis fått våra nya innerdörrar installerade. Tydligen brukar de inte dreva när de installerar innerdörrar, men efter att jag låg på dem om det så är det nu drevat. Ser ut att vara ganska välgjort, kommer inget ljus igenom på kvällen när det är tänt på ena sidan och man står på andra med ljuset släkt i alla fall.
Men, ljudmässigt känns det fortfarande nästan som att man har dörren öppen, inget problem att prata med någon på andra sidan dörren i normal samtalston t.ex.
Dörrarna är massiva ek-dörrar från Ekstrands med tätningslister överallt utom mot tröskeln, men där har de dragit ner öppningen till 2 mm vilket skulle göra dem i princip täta. Jag funderar dock på att klämma ditt en smal tätningslist även där för att se om det det gör skillnad.
Väggarna är lite varierande, en del är massiva tegelväggar, de andra är gips+plyfa + 120 mm reglar och rockwoll isolering + plyfa + gips. Har ljuddämpade överluftsdon ovanför vissa dörrar.
Försökt höra om det är något speciellt ställe ljudet kommer ifrån, men känns mest som det bara kommer in överallt. Är det så enkelt att jag måste få på dörrfodren för att det inte ska läcka in ljud runt karmen, eller är det något jag borde göra om nu innan jag spikar upp fodren?
Läste att man kan täta med akustikfog längs med kanterna på karmen, men vid någon dörr har jag 4 cm mellanrum upptill mellan karm och vägg (fyllt med isolering när de drevade, såklart). Hur gör jag där?
Mitt foder är 9 cm brett, så en idé jag hade var att lägga akustikfog mellan fodret och väggen när jag spikar upp fodret för att täta den väggen.
Tacksam för tips, för vi hade förväntat oss att det skulle bli riktigt tyst när man stängde dörrarna, är ju tunga massiva konstruktioner, men just nu är besvikelsen total.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Otätheter styr allt här. Är tröskeln otät släpper det garanterat där. Testa med ett A4-papper mellan dörrblad och karm. Pappret ska fastna överallt när du stänger dörren. Notera att bladet inte ska vara 100% inspänt, du vill ha lite flex i tätningslisten och inte bottna den.
Dreva sedan hårt och sätt foder.
Generellt är innerdörrar inte klassade, men om du har tätningslister överallt tyder det ändå på att du borde få ett bättre resultat än det du har idag. Bakkant dörrblad kan det sitta en lapp med märkning ang Rw. Generellt är insteget 25 dB.
Kör några högtalare med brus på utsidan i korridor, se ex youtube ang pink noise och ev med vissa specifika frekvenser/tersband så kan det vara lättare att hitta svagheter i konstruktionen.
Dreva sedan hårt och sätt foder.
Generellt är innerdörrar inte klassade, men om du har tätningslister överallt tyder det ändå på att du borde få ett bättre resultat än det du har idag. Bakkant dörrblad kan det sitta en lapp med märkning ang Rw. Generellt är insteget 25 dB.
Kör några högtalare med brus på utsidan i korridor, se ex youtube ang pink noise och ev med vissa specifika frekvenser/tersband så kan det vara lättare att hitta svagheter i konstruktionen.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Deras drevning verkar ganska luftig, men ljustät i alla fall. Borde jag köpa mer isolering och packa in hårt istället? Vad ska jag köpa då?K Karl P skrev:Otätheter styr allt här. Är tröskeln otät släpper det garanterat där. Testa med ett A4-papper mellan dörrblad och karm. Pappret ska fastna överallt när du stänger dörren. Notera att bladet inte ska vara 100% inspänt, du vill ha lite flex i tätningslisten och inte bottna den.
Dreva sedan hårt och sätt foder..
Då är det inte problemet. På vissa ställen har man ju en ventil där. Vet en arbetsplats där de skulle göra tysta rum för känsliga samtal. Ljudisolerat på alla upptänkliga sätt. Och det sista de gjorde var att smälla upp luftventiler ovanför varje dörr för att ventilationssystemet krävde det?A ajn82 skrev:
Inte så petigt exakt vad det är, men se vad Ekstrands skriver i sina anvisningar. Generellt packa det hårt, håll ner avståndet mellan vägg och karm. Foga minst ena sidan hela vägen runt, inklusive tröskel mot golv, min 10mm djup. Och använd pappersvarianten för att stämma av inspänningen av dörrenA ajn82 skrev:
Vid installationskanaler mm som passerar mellanväggar vet jag att ex Blanket D-24B har fungerat väldigt bra avseende ljud ist för fog. Lättkomprimerad och sväller sedan ut lite. Skulle möjligen kanske gå att använda en spackelspade el dylikt och knö in i den smalare springor.
Och.. det finns givetvis andra produkter. Bara ett exempel.
https://fireseal.se/produkt/blanket-d-24b/
Och.. det finns givetvis andra produkter. Bara ett exempel.
https://fireseal.se/produkt/blanket-d-24b/
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Tejpa springan mellan karm och vägg på båda sidor så kommer inget den vägen. För hård drevning kan göra att dörren inte går att stänga. Tätningslister hjälper mycket om de får plats. Jag tror annars överluftsdonet är boven. Där luft passerar går också ljud. Det sitter antagligen ljuddämpande material i donen men det tar inte bort allt.
Svenska innerdörrar brukar oftast vara ett skämt.
På bilderna ser jag ingen tätningslist vid tröskeln. Varje liten springa släpper igenom ljud. Det måste vara tätt överallt.
Överluftsdonet blir sannolikt en megafon för ljud.
Vad har du för väggar?
Kommer det stomljud via huset?
På bilderna ser jag ingen tätningslist vid tröskeln. Varje liten springa släpper igenom ljud. Det måste vara tätt överallt.
Överluftsdonet blir sannolikt en megafon för ljud.
Vad har du för väggar?
Kommer det stomljud via huset?
Det stämmer att där inte är någon tätningslist vid tröskeln, så det kommer jag att komplettera med. Väggarna är som jag skrivit ovan gips+osb+120 mm reglar + isolering + osb + gips.
Just nu läcker det igenom mer ljud vid våra nya dörrar än de gamla som är helt utan tätningslister, så att dreva hårdare tror jag på. Är Paroc Extra ett bra val? har nämligen ett par skivor sådant liggande till övers här hemma, som jag då gissar att jag försöker skära lite lagom bitar av och trycka in tills det tar stopp? Karmarna är massiv ek och 30 mm tjocka på smalaste stället, så borde stå pall för en hel del tänker jag utan att bli skeva?
Är det någon speciell tejp jag ska använda för att tejpa mellan karm och vägg?
Jag hoppas att de ljuddämpade överluftsdonen ska fungera ljuddämpande, har som sagt liknande don på jobbet som funkar väldigt väl. Ett hop i sammanhanget är att det läcker i princip lika mycket ljud vid en av dörrarna som inte har något överluftsdon, så de är inte ensamma boven i alla fall.
Vad tror ni om tanken att låta en murare putsa igen gliporna mellan karm vägg på de ställen där det är tegelvägg? (och då antagligen ta bort det existerande drevet där först?)
På de reglar väggarna är min plan nu då:
1. Dreva hårdare, dvs tryck in så mycket Paroc Extra jag kan få plats med. (om det var ett bra val, annars köper jag något nytt)
2. Där det inte är för stort mellanrum mellan vägg och karm (< 1 cm ?) så sätter jag akustik fog, Är detta en okej produkt?
https://www.bauhaus.se/casco-akryl-bygg.html
3. Jag tejpar mellan karm och vägg, men med vilken tejp?
4. Jag sätter dörrfoder, och tättar bakom fodret med akustik fog
Jag testade "papperstricket" på en av dörrarna, ett A4 papper går att klämma fast mellan dörrbladet och karmen.
Just nu läcker det igenom mer ljud vid våra nya dörrar än de gamla som är helt utan tätningslister, så att dreva hårdare tror jag på. Är Paroc Extra ett bra val? har nämligen ett par skivor sådant liggande till övers här hemma, som jag då gissar att jag försöker skära lite lagom bitar av och trycka in tills det tar stopp? Karmarna är massiv ek och 30 mm tjocka på smalaste stället, så borde stå pall för en hel del tänker jag utan att bli skeva?
Är det någon speciell tejp jag ska använda för att tejpa mellan karm och vägg?
Jag hoppas att de ljuddämpade överluftsdonen ska fungera ljuddämpande, har som sagt liknande don på jobbet som funkar väldigt väl. Ett hop i sammanhanget är att det läcker i princip lika mycket ljud vid en av dörrarna som inte har något överluftsdon, så de är inte ensamma boven i alla fall.
Vad tror ni om tanken att låta en murare putsa igen gliporna mellan karm vägg på de ställen där det är tegelvägg? (och då antagligen ta bort det existerande drevet där först?)
På de reglar väggarna är min plan nu då:
1. Dreva hårdare, dvs tryck in så mycket Paroc Extra jag kan få plats med. (om det var ett bra val, annars köper jag något nytt)
2. Där det inte är för stort mellanrum mellan vägg och karm (< 1 cm ?) så sätter jag akustik fog, Är detta en okej produkt?
https://www.bauhaus.se/casco-akryl-bygg.html
3. Jag tejpar mellan karm och vägg, men med vilken tejp?
4. Jag sätter dörrfoder, och tättar bakom fodret med akustik fog
Jag testade "papperstricket" på en av dörrarna, ett A4 papper går att klämma fast mellan dörrbladet och karmen.
Produkter som diskuteras: "sätter dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Grön byggfolietejp sitter väldigt bra så det borde funka.