Byggahus.se
Är det ingen skillnad alls så måste det vara ett stort hål nånstans...........Annars beror det väl på dörrarna i sig då. Massiva trädörrar har väl aldrig varit tysta på det viset?

Hörs det mer från ena hållet än andra?

Det är ju väldigt djupt satt dörr, med mycket karm, så ljud kanaliseras ju rätt mycket tänker jag?

Jag skulle försöka göra saker för att utesluta. Tejpa en tjock kudde över överluftningen så det är 100% tätt. Och se om det blir mindre ljud mellan.

Därefter blockera underkant av dörr 100% osv.

A ajn82 skrev:
Vad är det som gör att det blir dåligt?

Har läst om skumisolering i väggar att det blir dåligt för att man får en styv koppling mellan de två sidorna, men vid karmen måste problemet vara något annat?

Känns såklart lockande att skumma eftersom det är så mycket lättare, men blir det inte bra så är det såklart fel väg att gå .
Jo, skum innehåller mest bara luft vilker isolerar extremt dåligt, det är massa som behövs.

S
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Hörs det mer från ena hållet än andra?

Det är ju väldigt djupt satt dörr, med mycket karm, så ljud kanaliseras ju rätt mycket tänker jag?

Jag skulle försöka göra saker för att utesluta. Tejpa en tjock kudde över överluftningen så det är 100% tätt. Och se om det blir mindre ljud mellan.

Därefter blockera underkant av dörr 100% osv.
Ja, kommer definitivt att gå vidare med sådant. Just nu är jag dock mest orolig över saker som behöver göras innan man sätter dörrfoder, och det verkar onekligen som deras löst satta drev är en svag punkt.

Så prio ett blir att fixa drevet bättre och sen sätta dörrfodret, förhoppningsvis gör det stor skillnad.

Har svårt att tänka mig att en 40 mm massiv ekdörr skulle släppa igenom så mycket ljud, som Björn skriver ovan är det ju massa som räknas vid ljuddämpning, och det har de definitivt mer än de flesta andra innerdörrar.

S
Är den homogen rakt igenom? Massiv kan ju innebära massivträ och det har de ju klätt den med.

S sinuslinus skrev:
Är den homogen rakt igenom? Massiv kan ju innebära massivträ och det har de ju klätt den med.
Ja, jag tycker också att de är otydliga. De säljer massiva och semimassiva dörrar och de har dörrar av "typ 1", "typ 2" och "typ 3", denna är en "typ 1", men jag hittar ingen info om vad de olika typerna är? Däremot beskrivning av deras olika karmtyper, men de är namngivna på annat sätt.
Och på denna dörr är de mycket tydliga med att faneren är av typen "massiv ek", men det är faktiskt svårt att sluta sig till om dörrens kärna är massiv eller inte. Kärnan är knappast av ek i vilket fall som helst, då hade den ju inte behövt faneras?

Det är ju ingen massiv dörr, men en "ekinnerdörr med massiv ek på ytan" enligt hemsidan.
Så troligen tunna skivor utan dämpning. Vill man ha en dörr som dämpar ljud bra får man köpa en ljudklassad dörr.

Ja, en massiv ekdörr brukar inte hänga på 2 st snäppgångjärn, den väger nog 3-4 gånger mer än en ihålig dörr.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dörren är problemet.
Ett perfekt membran för att överföra ljudvågor.
Det står klart och tydligt att det är massiv ek i faneren............
Ungefär som när Bilbuttericks sålde äkta ekernavkapslar.

S
Belagda ljudklassade innerdörrar kan till exempel vara uppbyggda av spånskivor. De är då massiva men inte av massivträ. Därav undran från min sida vad Ekstrands menar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Belagda ljudklassade innerdörrar kan till exempel vara uppbyggda av spånskivor. De är då massiva men inte av massivträ. Därav undran från min sida vad Ekstrands menar.
Det gick inte att dra några slutsatser från hemsidan om konstruktionen på dörren, det kan man dra någon slutsats av......
Men TS, lossa dörren och väg den så får vi svaret på om den är massiv.

Jag frågade när vi köpte dörrarna, och de ska vara massiv ek inuti också. Jag gissar att det är en sandwich konstruktion för att den ska hålla formen bättre vid temperaturförändringar. Men kan se att där är två tunna metallskivor mellan "faneret" och kärnan på dörren också.

Jag kände på deras utställningsexemplar (som vid tillfället inte stod i någon karm), och det var rejält tungt. Skulle säga att dörrarna är tyngre än mina gamla 30-tals innerdörrar som också var av massivt trä (de gamla dörrarna var dock något tunnare, och tror inte det var ek). Har inte provat att lyfta av dem, men dock lyft lite i dem, och de känns tunga även på plats här hemma. Märks också när man försöker öppna/stänga dem snabbt att det är lite massa i dem, gör man det långsamt så går det mjukt och fint, så är inte gångjärnen som är tröga :)

Jag håller med om att informations på Ekstrands hemsida är värdelös.

Jag har påbörjat arbetet med att bygga på karmarna med OSB, kommer sen att dreva hårdare och avsluta med akustikfog mellan karm och vägg, samt tejpa över som föreslogs tidigare. Så vet jag att jag gjort vad jag kunnat innan vi sätter dörrfodret i alla fall.

Låter som det är problem med överluftsdonet. Tyckte jag läste i tråden att du hde betong/tegelväggar? Då blir donets dämpning radikalt lägre. Annars använder ju överluftsdonet hålrummet och isoleringen i gipsväggen som dämpkammare. Finns det ingen mineralullsisolering i väggen som donet kan dea nytta av kan man få väldigt tydlig överhörning i talområdet trots att donets mätvärden ändå kan vara bättre än väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.