Byggahus.se

Dålig idé att bygga nytt hus under börs-krasch?

1. A
    Medlem · Solna · 379 inlägg

Andreas12345

Medlem
    Jag skulle vänta.

Alla tycks förvänta sig att räntan kommer vara låg under lång tid eftersom inflationen är låg samtidigt som en möjlig lågkonjunktur är på väg. Jag hävdar att det sambandet är grovt förenklat.

Jag har under några månader ägnat tid att lyssna på George Gammon på YouTube. Han har onekligen en rad pedagogiska videor som verkligen väcker eftertanke. T ex denna:

Jag säger inte att han har rätt, men det finns onekligen tankeställare som man bör uppmärksamma. Sammanfattningsvis är ekonomin nu så komplex att om det börjar krackelera på ett ställe kan det sprida sig på ett mycket svårkontrollerat sätt. Och det finns ingen garanti för att bostadsräntorna kommer vara låga bara för att vi får en lågkonjunktur.

2. D
    Medlem · stockholm · 469 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Utan att fastna i en diskussion om bostadsmarknaden kommer gå upp eller ner: så lär du få, som många säger, en bättre förhandlingsposition om du avvaktar någon månad. Företagen kommer erbjuda olika former av rabatter för att få avvaktande kunder stt sluta avvakta.

Lycka till med husbygget :)

• Laddar…
  3. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 103 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Ja, den största risken skulle jag säga att många riskerar konkurs nu. Så om inte annat, se till att du får all info, ritningar mm som möjligt så du kan gå vidare till en annan vid behov och se till att bara betala för vad som är utfört. Förskottsbetalningar riskerar att bli förlorade i konkursbo.

4. H
    Medlem · Stockholm · 241 inlägg

Hasse C

Medlem
    Krisen 2008 kom precis när jag skulle skriva kontrakt för husbygge. Bygget var ett egenritat hus som jag begärt offert av olika firmor på.
    Efter ett halvår när krisen ebbat ut och det kändes säkrare så gjorde jag en ny runda och bad om nya offerter. Fick ner priset cirka 10% på själva entreprenaden:)

5. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 804 inlägg

sunnis

Nybyggare
    Nu är ju det mesta reglerat med lagar och väl utvecklade kontrakt och försäkringar för färdigställande vid konkurs osv.

Hur som helst, antingen väntar ni så länge det går. Ett sätt kan vara att ni helt enkelt säger att ni är oroliga över samhällsekonomin men att ni kan tänka er att skriva idag mot ett prisavdrag, annars kommer vi avvakta.

• Laddar…
  6. Surströmming91
    Medlem · 4 inlägg

Surströmming91

Medlem
    Tack för all feedback. Vi kommer avvakta, ev. Om vår säljare vill förhandla ner priset så kanske vi kan överväga om.

Vi äger tomten, idag står redan en fastighet på 69 kvm samt en garagelänga. Så om vi avvaktar kommer vi försöka slutföra renoveringen av det befintliga huset, och därefter se hur ekonomin står.

• Laddar…
  7. Viking_J
    Nybyggare · Göteborg · 19 inlägg

Viking_J

Nybyggare
    Tjena!
    Lite roligt, för vi är i exakt samma sits .. tänkt skriva kontrakt på helentrepenad nästa vecka också!
    Som jag ser det är det lite olika scenarion:

1: Vi skriver kontrakt nu mitt i hysterin, betalar handpenningen och låter dem börja med sitt arbete med kommunens bygglov osv som ändå kommer ta cirka 20 veckor innan det är klart med ritningar, inskick osv.
    Se bara till att läsa kontraktet noga vad det kostar er att avbryta/förlänga köpet innan husleverantören börjar med någon fysisk byggnation. Jag tror vi hade 50 000 kr, som då är första handpenningen och egentligen bara betalningen för att de ska ta fram byggritningarna för bygglovet.

Skiter det sig totalt i världsekonomin om 20 veckor så har du ändå kommit undan med "bara" 50 000!

2: Vi avvaktar, precis som alla andra husbyggare, och trycker på köpknappen om 20 veckor .. när alla andra gör det också.
    Vips så har vi förlängt vår inflyttning med 20 veckor + kötiden av alla andra som nu också ska ha sina hus samtidigt.

Möjligtvis kan man få en rabatt av husbyggarna om 10 veckor om krisen håller i sig och de börjar svettas lite.

Andra tips:
    Se till att du bygger med ett starkt företag!
    Det företag vi eventuellt planerar att bygga med går väldigt bra med många miljoner i kassan.
    Ditt företag BraHus däremot går knappt plus varje år, och har knappt någon kassa.
    Du kan se i denna länk: https://www.allabolag.se/5566091996/bokslut
    Kanske kan vara värt att bygga med ett "starkare" företag i kristider?

Oavsett, lycka till!

Redigerat 13 mar 2020 22:05
  8. Raskus
    Medlem · Jämtland · 1 252 inlägg

Raskus

Medlem
    Vi byggde med Sidensjöhus mitt under brinnande finanskris 2008-2009 och det var svårprutat trots det. En braskamin lyckades jag förhandla med köpet.
    Hustillverkaren i fråga gick i konkurs sex månader efter leveransen.

9. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 627 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Tecknar man inte byggfelsförsäkring, färdigställandeskydd längre? Varför inte?

10. M
    Husägare · 184 inlägg

Mikaelzii

Husägare
    Hade skrivit på, om ni verkligen vill ha huset.

priset kommer inte sjunka pga företagets kostnader kommer inte utebli och dom kommer verkligen inte sjunka.
    Ni kommer däremot uppskattas mycket mer och företaget kommer vara ”rädda om er” mycket mer än vanligt.

Har ni pengarna sitter någorlunda säkert på era jobb så kör på.
    Över tid, ni kommer väll bo i huset i många år antar jag? Så kommer ni ändå göra en bra affär.

Det sämsta för hela marknaden e om alla tänker som dom flesta här ”vi väntar” så kraschar marknaden.
    Då blir dom flesta av med jobbet...

11. H
    Medlem · Österbotten · 6 254 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag tycker att trådstartaren gör ett mycket vettigt val.

Om alla skulle skjuta allt på framtiden så får vi garanterat en kris utan dess like i historien. Helt i onödan. Sådant skall man inte bidra till. Dessutom rinner livet ifrån en och ingenting blir av och man blir bitter och börjar tro att allt är bara skit med en själv och världen.

Å andra sidan är det absolut inte rätt läge nu att sätta stora mängder lånade pengar och stora projekt i rörelse. Det är inte alls roligt att bli sittande arbetslös med en nybyggt hus som man inte har råd att behålla när man inte kan amortera i den takt som banken kräver för att rädda sitt eget skinn. Då slutar det ju med att banken säljer huset för en spottstyver och man får flytta någon annanstans och bo på hyra och leva på minimum i 30 år medan man betalar bort lånet på det redan sålda huset.

Krasst räknat så tror i alla fall jag att det bara finns ett vettigt sätt att bygga när det är eller riskerar att bli skakiga konjunkturer. Det är att bygga smått i lugn takt med stor andel egna pengar och stor andel eget arbete. Leja på det man inte kan göra själv. Köpa det man behöver men ingenting onödigt.
    Att renovera en bostad på 69 kvadrat och sätta alla tillhörande uthus i skick är ett mycket vettigt val tycker jag.

• Laddar…
  12. N
    Medlem · Skåne · 11 inlägg

NaNda

Medlem
    Läser många kommentarer om dessa sk färdigställanfeförsäkringar. De är ett spel för gallerierna och för din bankman.

Det är oftast GarBo som utfäster en sådan om 10% av kontraktsumman.. Vilket i praktiken innebär att de ger dig en kompensation om 10% för att köpa annan entreprenör. Förutsätter att befintlig entreprenör inte haft framtung betalningsplan (dvs de initiala bitarna som stommen som relativt snabbt går att resa kostar en förmögenhet och som kompletteringen tar en evighet).. Svårt att förklara här i inlägget hur jag menar. Men för att skydda dig själv anlita egen byggprojektledare från dag 1 och likaså egen KA.

Håll inne pengar så långt du bara kan och verkligen säkerställ att du får en prestationsbunden betalningsplan uppdelad på många små delleveranser. Alternativt att du inte betalar en krona förrän delleveransen är 100% komplett..

Be din byggledare övervaka dagligen och vara med i planeringen på minst veckonivå för att stämma av tidplan och utförda moment signeras av med egenkontroller osv.

• Laddar…
  13. L
    Medlem · Jönköping · 60 inlägg

laxen86

Medlem
    Var och en måste ju tänka över sin egen situation och hur företaget dom tänkt anlita mår rent ekonomiskt men som tidigare sagts i tråden, om för många väljer att vänta så får vi en riktig krasch. Corona är farligt ur samhällssynpunkt för att det skapar panik inte för att folk blir sjuka och att 1-2% (förmodligen en allt för hög siffra pga mörkertalet i antal smittade) av smittade dör.
    Jag hade kollat över likviditeten hos företaget, gått igenom köpekontraktet och ekonomin. Saker jag ärligt talat hoppas att folk gjort tidigare i processen....
    Sen slagit till. För billigare är det inte troligt det blir, räntan ligger mer än bra och det är tom möjligt att ni får kortare leveranstid pga att någon annan blivit nervös och dragit hårt i nödbromsen.
    Lika så skulle jag säga att det är läge börja spara mer i aktiefonder nu när börsen går ner. Efter krisen 08 blev det finna vinster om man köpt billiga andelar när börsen gick upp igen.

• Laddar…
  14. oscarwww
    Renoveringsnovis · 456 inlägg

oscarwww

Renoveringsnovis
    Om företaget nu kan ge en kraftig rabatt skulle jag snarare tacka nej, risken är förmodligen överhängande att de prisar ut sig och inte lyckas täcka sin kostnader vilket inom sin tid = konkurs och ni står med ett halvfärdigt bygge.

15. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 005 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Sarkasm eller förstår du inte makroekonomi?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.