Byggahus.se

Dålig esbe shuntmotor (vridande ställdon)?

1. J
    Medlem · 219 inlägg

janerik12

Medlem
    Radiatorerna känns inte särskilt varma även om det är ca 10 grader ute.

Tittade på min el panna och framledningstemperaturen ligger på ca 32 grader.

Har en esbe vridande ställdon likt denna http://www.esbe.eu/fi/sv-se/produkter/vridande-stalldon/ara600-2-punkts
    Satte den i manuellt läge och vred till ytterläge för att se om shuntventilen var trög. Gick ganska bra.

Nu kan jag inte bara trycka in vredet eftersom den inte är på samma position som motorn.
    Hoppades att den skulle börja vrida tillbaka själv men kan det vara så att shuntmotorn har gjort sitt?

2. Bästa svaret

L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är nog så att motor eller shunt gått lite för lång 0,5 mm och då får du inte dit vredet , ta bort vredet genom att dra ut det helt , i mitten sitter en skruv , lossa den ett par varv , sätt tillbaka vredet , vricka lite fram och tillbaka så hoppar den nog i läge , för att få fast skruven igen fär du ändra lite på värmekurva så shunten vill stanna på mitten , då går det bra att ta bort vredet , dra till skruven , sätta tillbaka vredet

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 219 inlägg

janerik12

Medlem
    Hej Liteavvarje, jag monterade av hela ställdonet för att kolla att ventilen gick att snurra på och för att se att motorn går.

Motorn går på esbe men det knäpper till varje gång den vita plastbiten snurrar. Är det normalt att den gör ett sånt ljud när den inte sitter på ventilen?

Förresten det är en esbe ARA661 (art nr 12101300)

Redigerat 5 okt 2017 18:57
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Prova att köra den fram och tillbaka med värmekurvan , det kan knäppa i dom växellåda
    och sätt tillbaka den och se om den går , kan vara en tillfällighet
    sedan det med själva shunten , pass på lite där Esbes shuntae finns inget stopp på , går att snurra runt hur många varv som helst , så den kommer i r'ätt läge bara

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 219 inlägg

janerik12

Medlem
    När jag ändå har monterat av motorn tänkte jag bara kolla om jag förstår hur shuntventilen funkar.

Har ritat pilarna som jag tror vattnet rör sig. Inte säker vart vattnet går upp men röret går upp i el pannan.

När ventilen är i 0 position då är framledningstemp låg och när den är vid 10 är den hög.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det ser ut som det är en 4 vägsshunt på en panna , bara att sätta motorn i stängt läge och sätta tillbaka den när stannat

7. J
    Medlem · 219 inlägg

janerik12

Medlem
    Har nu monterat tillbaka motorn och lekt med värmekurvan och förskjutningen för att försäkra mig om att motorn ändrar ventilen.
    Det verkar vara grönt.

Nu behöver jag hjälp/råd med inställningar på pannan men jag startar en ny tråd ;)

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 219 inlägg

janerik12

Medlem
    Jag tyckte förresten inte att det gick att vrida på shuntventilen 360 grader utan det nog stop enligt bilden ovan. Är det ovanligt?

Denna videon tror jag visar hur min ventil fungerar bara min ventil är vriden 90 grader medsols.
    Dvs jag har ritat pilen i T upp men det är nog varmvatten som kommer ner när shuntventilen står i annat läge än 0.

Redigerat 5 okt 2017 21:57
  9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är OK , hade en annan ESBE i huvudet som kan snurras runt , du har en skala på shunten , du kan nog räkna med att den är ok , det är en 4 vägs då finns det stopp åt båda hållen

• Laddar…
  10. P
    Medlem · Jönköping · 77 inlägg

PerJohan

Medlem
    Lite sent svar men kan vara bra information. Stoppen du har i ändlägena på ventilen ligger mellan ratt och skala, lossar du ratten några millimeter så kan du snurra den 360 grader. Tänker att det kan vara bra info för den som läser tråden såhär i efterhand. :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.