Jag har en AC från Midea som köptes för några år sedan. Den användes nog ingenting i fjol men nu är det dags igen efter att det varit runt 30 i en vecka.
Problemet är att den inte verkar orka med riktigt. Dessutom isar den igen efter en stunds körning så det är något som inte riktigt stämmer känns det som.
Gjorde en fulmodd när den köptes till en ”2-slangslösning” och det har fungerat hur bra som helst och det gjorde verkligen skillnad men nu verkar något ha hänt. Drar inte riktigt lika mycket el heller, något lägre effekt ser det ut som.
För lite kylmedium eller vad kan det bero på? Eller är det helt enkelt för varmt och fuktigt?
Filter är rengjorda men det kanske finns något internt filter man inte ser..?
Tacksam för tips!
Problemet är att den inte verkar orka med riktigt. Dessutom isar den igen efter en stunds körning så det är något som inte riktigt stämmer känns det som.
Gjorde en fulmodd när den köptes till en ”2-slangslösning” och det har fungerat hur bra som helst och det gjorde verkligen skillnad men nu verkar något ha hänt. Drar inte riktigt lika mycket el heller, något lägre effekt ser det ut som.
För lite kylmedium eller vad kan det bero på? Eller är det helt enkelt för varmt och fuktigt?
Filter är rengjorda men det kanske finns något internt filter man inte ser..?
Tacksam för tips!
Klar signatur av köldmedelsbrist, speciellt om det också hörs väldigt mycket sus och mindre och kortare intervall av gurgel från kapillär-röret...
Om så, då har du har en läcka i kylkretsen och nu är nästan tom på köldmedel i maskinen och i praktiken är det bara att köra denna till ÅVC och köpa en ny...
---
Tycker det har blivit mer sådan sista åren, förr läckte sådana maskiner i stort sett aldrig någonsin trots +20 år gamla, men med kinatillverkning verkar man bli slarvigare med antingen vibrationssprickor i koppar någonstans eller någon lödfog som inte är tillräckligt bra gjord eller hål av korrosion på någon ej åtkomlig ställe.
Om så, då har du har en läcka i kylkretsen och nu är nästan tom på köldmedel i maskinen och i praktiken är det bara att köra denna till ÅVC och köpa en ny...
---
Tycker det har blivit mer sådan sista åren, förr läckte sådana maskiner i stort sett aldrig någonsin trots +20 år gamla, men med kinatillverkning verkar man bli slarvigare med antingen vibrationssprickor i koppar någonstans eller någon lödfog som inte är tillräckligt bra gjord eller hål av korrosion på någon ej åtkomlig ställe.
Det var lite det jag var rädd för.. igår verkar den ha tappat ännu mer ork och såg aldrig någon lägre temp än 18 grader vid utblåset. Tidigare har jag sett åtminstone 16 grader där och en rejäl iskaka byggdes upp på ca 2 timmars körning.X xxargs skrev:Klar signatur av köldmedelsbrist, speciellt om det också hörs väldigt mycket sus och mindre och kortare intervall av gurgel från kapillär-röret...
Om så, då har du har en läcka i kylkretsen och nu är nästan tom på köldmedel i maskinen och i praktiken är det bara att köra denna till ÅVC och köpa en ny...
---
Tycker det har blivit mer sådan sista åren, förr läckte sådana maskiner i stort sett aldrig någonsin trots +20 år gamla, men med kinatillverkning verkar man bli slarvigare med antingen vibrationssprickor i koppar någonstans eller någon lödfog som inte är tillräckligt bra gjord eller hål av korrosion på någon ej åtkomlig ställe.
Om du ens bry dig att försöka hitta läckan så leta efter oljefläckar efter rörens olika anslutningar och hårdlödningar, det är mer sällan att det skulle ha gått hål mitt på rören , räkna med att det sitter på dolda ställen eller helt oåtkomliga ställen så blir du inte besviken...
---
Det som gör att det inte är lönt att reparera är våra timlöner, den tiden timlönen var låga och grejorna var dyra på 60 och 70-talet så klarade folk av att kylteknikern spenderade halv till heldag på att plocka ned den i atomer hitta läckan, hårdlöda den, vakumsuga och fylla upp den och sedan sätta ihop den igen, typ.
Mekar man själv och tiden är gratis så är annan sak, men då behöver man förvärva lite kylteknikteori, viss handlag med hårdlödning, verktyg för att punktera och ansluta (om den är köpt efter 2019 så är det med största sannolikhet R290 i denna), våg, vakumpump, inert skyddsgas i rörledningen under just hårdlödningen, såpvatten/läcksökspray för läcksökning
R290 går att köpa över den kända Internet, men gasen i vallabrännaren (P2000-flaskan) är också propan 95 och i snudd på den renhet som Danfoss skrev en gång i tiden var minikravet för R290-köldmedel för sina kompressorer, propan 95 hade bara något mer med n-butan och isobutan än önskat och en smula för mycket etangas, men inte mer att jag skulle blunda för det i hemlabbandet.
Propan95 kanske ger en 'glide' på under en grad av 'oönskade' etan/butan/isobutan-blandningen som finns i propanet, men ser man på de häxblandningar som köldmedelsbolagen nu försöker med med HFO1234yf + R32 för att ligga på propantryckområdet för att precis halka under GWP 150 så är propan95 glide inget i jämförelse. Även klassisk R407C har en glide på 7 grader C varav ca 4 grade C effektivt glide efter expansionsventil i mer normala tillämpningar.
Dock bör propan-95 sugas långsamt igenom en burnoutfilter i gasform för kylmaskiner när man går i dessa tankebanor för att avfuktas och få bort en del av luktmedlet...
Så fort man labbar med gasen med risk att det kan pysa så bör rummet vara stort och en golvfläkt hela tiden blåser där man pillar.
Med andra ord för de flesta så är din maskin nu ÅVC-gods, men är man genuint intresserad av att lära sig kylmaskinteknik och är beredd att ta den tiden och skaffa prylar som behövs efter hand så är det en utmärkt labbråtta ;-)
---
Det som gör att det inte är lönt att reparera är våra timlöner, den tiden timlönen var låga och grejorna var dyra på 60 och 70-talet så klarade folk av att kylteknikern spenderade halv till heldag på att plocka ned den i atomer hitta läckan, hårdlöda den, vakumsuga och fylla upp den och sedan sätta ihop den igen, typ.
Mekar man själv och tiden är gratis så är annan sak, men då behöver man förvärva lite kylteknikteori, viss handlag med hårdlödning, verktyg för att punktera och ansluta (om den är köpt efter 2019 så är det med största sannolikhet R290 i denna), våg, vakumpump, inert skyddsgas i rörledningen under just hårdlödningen, såpvatten/läcksökspray för läcksökning
R290 går att köpa över den kända Internet, men gasen i vallabrännaren (P2000-flaskan) är också propan 95 och i snudd på den renhet som Danfoss skrev en gång i tiden var minikravet för R290-köldmedel för sina kompressorer, propan 95 hade bara något mer med n-butan och isobutan än önskat och en smula för mycket etangas, men inte mer att jag skulle blunda för det i hemlabbandet.
Propan95 kanske ger en 'glide' på under en grad av 'oönskade' etan/butan/isobutan-blandningen som finns i propanet, men ser man på de häxblandningar som köldmedelsbolagen nu försöker med med HFO1234yf + R32 för att ligga på propantryckområdet för att precis halka under GWP 150 så är propan95 glide inget i jämförelse. Även klassisk R407C har en glide på 7 grader C varav ca 4 grade C effektivt glide efter expansionsventil i mer normala tillämpningar.
Dock bör propan-95 sugas långsamt igenom en burnoutfilter i gasform för kylmaskiner när man går i dessa tankebanor för att avfuktas och få bort en del av luktmedlet...
Så fort man labbar med gasen med risk att det kan pysa så bör rummet vara stort och en golvfläkt hela tiden blåser där man pillar.
Med andra ord för de flesta så är din maskin nu ÅVC-gods, men är man genuint intresserad av att lära sig kylmaskinteknik och är beredd att ta den tiden och skaffa prylar som behövs efter hand så är det en utmärkt labbråtta ;-)
Klicka här för att svara
