Byggahus.se

Dålig avrining/läckage i köket

1. G
    Medlem · 50 inlägg
    Spolade rent en stekpanna tidigare idag och gick iväg på toa, kom tillbaka till att det läckte som fan under diskhon och att vattnet knappt rann ut. Mycket långsamt.

Satte en hink under diskhon och tömde på allt vatten, tog isär delarna under diskhon och spolade rent/tog bort skit. Verkade fungera lite men rinner fortfarande väldigt långsamt undan och jag vet inte hur jag ska rensa om det sitter "längre ned" i avloppet.

Bifogar en bild på hur det ser ut och vart det läckte någonstans.

Hur gör jag för att rensa om det kommit skit längre ned i avloppet än vad jag kommer åt vid de delarna jag ser på bilden?

Har använt lite propplösare men verkar inte göra någon större skillnad. Även med rätt liten stråle så fylls det upp och rinner undan väldigt långsamt.

Redigerat 12 jul 2017 13:44
  2. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    1. Du skall icke spola stekpanna i vatten, på det att dina rör icke månde förgås av hårt fett som samlas däri.
    2. Du skall rengöra för hand och med gummistöt.
    3. Du skall bruka rensband; du skall inhandla det billigt på Jula eller Biltema, på det att du icke månde fräta sönder dina plaströr.
    4. Du skall icke beblanda dig med kaustiksoda, ej heller med annat avloppsrens i pulverform, ty sådant är en styggelse för rören.
    5. Du skall i svårare fall använda flytande avloppsgel; du skall bruka Nitor, ty det är välbehagligt.
    6. Du skall åkalla rörmokaren, därest dina ansträngningar äro förgäves, på det att du icke månde ödelägga dina avlopp.
    7. Du skall hålla din rörmokare kort och i tukt och förmaning. Du skall avkräva honom en offert före arbetets början. I förväg skall du icke betala honom, ty sådant är vederstyggligt. Du skall icke åkalla honom utanför kontorstid, på det att du icke månde få saltad räkning. Du skall icke falla ned för honom eller tillbedja honom, även om han menar sig vara värdig det.

• Laddar…
  3. G
    Medlem · 50 inlägg
    Uppdatering:

Efter en andra omgång av propplösning så verkar det ha börjat fungera igen.

Får hoppas att det endast var en propp av smuts/fett som behövde lösas upp.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.