Daikin bergvärme med "7H-01 Flödesproblem" trotts avstängd värme

130 läst  3 svar

Sida 1 av 1
  1. kimf
    Medlem Nivå 7
    Håller på att renovera lite, så hängde av och proppade 4 stycken element i onsdags. Stängde då av själva värmesidan på bergvärmen, och lätt bara VVB gå för sig själv. Allt har funkat tills nu lördag kväll när jag skulle duscha, inget varmvatten. Kollar pumpen och den säger "7H-01 Flödesproblem", trotts då att värmesidan är avstängd. Återställer jag felet återkommer det tillbaka efter en kort stund. Ser på givarinformationen och hör att cirkulationspumpen går igång en kort sekund precise innan felet kommer.

Någon med ide på hur jag kan ha VVB igång och värmesidan helt avstängd och att detta felet inte löser ut? Ska nämligen lämna elementen på blästring och lackning och göra en del andra grejer innan dem är på plats igen.

2. kimf
    Medlem Nivå 7
    Well, hade ju som jag nämnde plockat bort 4 element. Efter det brydde jag mig inte om att fylla på med vatten på regulatorsidan, så var 0 bars tryck där. Det visade sig vara detta som löste ut felet. Efter att jag fyllt på så det blev lite tryck på regulatorsidan igen så gick VVB igång igen utan att generera fel 7H-01.

Jag gissar att pannan går igenom någon uppstarts check när man startar klimat eller VVB, där den avbryter om där inte finns något tryck på värmesidan.

3. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    Jag har en Daikin LVVP och där är det gjort så att värmekretsen har en flödesvakt som ger hals om flödet understiger typ 8 L/min. Den sitter direkt efter värmeväxlaren men före trevägsventilen som skickar in vattnet antingen i VVB eller i radiatorsystemet.

Jag misstänker att din BVP har samma konstruktion och har du stopp (eller delvis tomt) i radiatorkretsen blir det ju stopp vid uppstart då cirkpumpen går men flödet blir noll.

Lite roligt att det är samma felkod, 7H, trots att det nog skiljer 10 år på systemen.

4. R
    Medlem Nivå 1
    det är bra att det inte byts felkodsnummer, för varje modell man gör, enkelt att komma ihåg då

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: