Byggahus.se

Daikin Althermas hydrobox "smäller"

1. fantasi
    Medlem Nivå 5
    Vi har Daikin Altherma luft/vatten-värmepump sen i oktober. Med jämna mellenarum så hör man ett "pangande" ljud från rummet där Hydroboxen och vvb står. Tom så högt att det hörs från pannrummet ända upp till andra våningen, vilket är irriterande.

Skall det verkligen låta så hög? Och vad är det som låter?

2. B
    Medlem Nivå 3
    Vi har samma problem med våran Altherma installerad 2010.

Är det ingen som har någon teori om detta ljud?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Har också en nyinstallerad Altherma.
    Har kommit fram till att det som smäller är relän som slår till/från när den kopplar på elpatronerna för pumpen eller varmvattenberedaren.

4. C
    Medlem · Nivå 8
    Skulle kontakta återförsäljaren och påtala att det är för mycket oljud oavsett vad det är som "pangar" om ni inte vid köpet har fått besked om att det kan vara kraftiga oljud som hörs upp till andra våningen !!
    Elpatronen borde inte slå till så ofta som det verkar om nu det inte är en feldimensionerad värmepump / felaktigt inställd eller helt enlelt något som inte är som det ska med anläggningen.

5. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    Det är kontaktorerna som smäller ja. Det är lite konstigt att detta är kvar på nya installationer eftersom det tydligen inte är ovanligt med klagomål att döma av diskussioner på Värmepumpsforum. Det är några där vill jag minnas som ska ha fått det åtgärdat på garanti efter att ha klagat en del.

Eltillsatsen har en tendens att gå in rätt ofta i korta intervaller med standardinställningarna. Jag har spärrat min så den inte går in innan den verkligen behövs, i mitt fall -10 grader ute.

Varmvattenberedarens kontaktor smäller likadant men kör oftast lite längre intervaller. Vid varmhållning blir det (hos mig) en gång var 4:e timme cirka, plus vid större uttag av varmvatten.

Jag har vid det här laget vant mig och tycker egentligen att det är bra med ett livstecken från pumpen så jag vet att den lever, men det är ju egentligen helt onödigt. Kontaktorerna i den gamla elpannan var såvitt jag minns helt ljudlösa.

6. C
    Medlem · Nivå 8
    Är det ett känt problem så skulle jag kontakta återförsäljaren ganska snart om en så pass dyr maskin smäller som beskrivet och få kontaktorerna utbytta om felet ligger i dessa.

Gillar man ljudet för att kolla att investeringen jobbar kanske det kan vara kul :)
    Men om det är elpatronen som slår igång vet ej fasiken om jag skulle villa höra att "nu blir det dyrt" vid varje smäll !

7. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    Det borde väl tvärtom vara obligatoriskt och lagstadgat att det ska smälla ordentligt varje gång en elförbrukare går in? Så spar vi energi :)

8. A
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle inte oroa mig för att patronen går in för mycket..
    Precis som svartöra skrev så går dom med ganska korta intervaller.
    Sen finns det ju även minst 3 st kontaktorer som kan smälla (1 för V.V och 2 steg för värmen)
    Patronen används ju även vid avfrostningen av utedelen, då slår den på båda värmarstegen för att få maximal avfrostning, 9kw i mitt fall, men den går som sagt ganska fort också.