1998 grävde förra ägaren runt huset och fyllde på med makadam och la ev dräneringsrör. Han mindes inte med enorma mängder makadam i alla fall.
Sex stuprör finns. Tre på varje sida av huset.
Om man lyssnar i dem är det uppenbart att de tre fram hör man i varandra om man ropar i.
Samma sak med de tre på baksidan. Man kan alltså enkelt höra om man pratar med varandra och rören är sammankopplade alltså. De tre fram för sig och de tre bak för sig.
Men man har varande inte alls eller möjligen enormt lite om man spolar / ropar fram och lyssnar bak.
Alla stuprörs går ner i orangea plaströr som ligger 2-8 dm under marken.
Jag har hittat en stenkista på baksidan under grusuppfarten. Ca 7 meter från huset. MEN borde det inte finnas en brunn oxå.
Att dra direkt till stenkista är ju som gjort för att med tiden korka igen.
Kan det vara samma slutstation för alla stuprören trots att man inte hör dem?
Bör de inte gå till samma stenkista efter att mötts i en brunn?
Som sagt . Måste vara gjort 1998 ..
Tacksam för input
Sex stuprör finns. Tre på varje sida av huset.
Om man lyssnar i dem är det uppenbart att de tre fram hör man i varandra om man ropar i.
Samma sak med de tre på baksidan. Man kan alltså enkelt höra om man pratar med varandra och rören är sammankopplade alltså. De tre fram för sig och de tre bak för sig.
Men man har varande inte alls eller möjligen enormt lite om man spolar / ropar fram och lyssnar bak.
Alla stuprörs går ner i orangea plaströr som ligger 2-8 dm under marken.
Jag har hittat en stenkista på baksidan under grusuppfarten. Ca 7 meter från huset. MEN borde det inte finnas en brunn oxå.
Att dra direkt till stenkista är ju som gjort för att med tiden korka igen.
Kan det vara samma slutstation för alla stuprören trots att man inte hör dem?
Bör de inte gå till samma stenkista efter att mötts i en brunn?
Som sagt . Måste vara gjort 1998 ..
Tacksam för input
Fulkemisten skrev:
Nja. Grävs en halvmeter typ och kom till en fiberduk med massa sten i. Blev ett litet hål som jag pluggade osv fegade ut typ.
Ok. Så det vi vet är att tre av stuprören sitter ihop under mark i två grupper. Typ inget mer. Hur något borde vara utfört och hur det faktiskt är brukar skilja sig åt rätt ordentligt. Tror inte det finns något annat sätt än att gräva upp och kolla då? Se om du kan hitta någon brunn, om inte, börja med att gräva upp stenkistan och leta efter ett rör, sen kan du testa metoden med mjölk.
Du är klok. Är inne på denna lösningen oxå.Fulkemisten skrev:
Ok. Så det vi vet är att tre av stuprören sitter ihop under mark i två grupper. Typ inget mer. Hur något borde vara utfört och hur det faktiskt är brukar skilja sig åt rätt ordentligt. Tror inte det finns något annat sätt än att gräva upp och kolla då? Se om du kan hitta någon brunn, om inte, börja med att gräva upp stenkistan och leta efter ett rör, sen kan du testa metoden med mjölk.
Men som sagt. Det borde finnas en brunn
Om det inte orsakar problem så känns det ju konstigt att gräva upp något.
Kanske en filmning av rören kan vara vettigt för att få fram lite dokumentation?
Det går ju också att bestämma i vilken riktning markledningen lutar från stuprören för att se om de går i riktning mot den misstänkta stenkistan.
Kanske en filmning av rören kan vara vettigt för att få fram lite dokumentation?
Det går ju också att bestämma i vilken riktning markledningen lutar från stuprören för att se om de går i riktning mot den misstänkta stenkistan.
Claes Sörmland skrev:
Om det inte orsakar problem så känns det ju konstigt att gräva upp något.
Ja, det går relativt tydligt åt det hållet.
Fulkemisten skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är vad jag vet idag.
om det finns en brunn där rören från baksidan går ihop och i så favv var den ligger vet jag inte.
Om det går till den stenkistan jag hittat eller till något annat vet jag inte heller. men där stuprören går ihop utanför källarnedgången måste det skarvats och där borde det finnas en brunn
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Underhåll av äldre brunn med pump - vad är bästa lösningen?
Vatten & Avlopp -
Kalkad tegelfasad äldre ladugård i Ångermanland - bästa lösningen?
Fasad -
Byta låshus i en äldre dörr
Fönster & Dörrar -
Om äldre PEM dimensioner och PRK-kopplingar
Vatten & Avlopp -
Behandla äldre trädörr med olja?
Fönster & Dörrar