Dagvattenbrunn i källaren?

12k läst  14 svar

1. phl
    Medlem · Nivå 14
    Hepp!

När vi köpte vårt hus för dryga året sedan noterade jag ett brunnslock i källargolvet i tvättstugan. Hade fått för mig att jag lyfte på det och konstaterade att det var en spolbrunn till avloppet. Nu när det har blåst som attan i Skåne har vi noterat att det luktat sunkigt akvarium i tvättstugan och började misstänka att locket läckte in dassig luft. Mycket riktigt, det drar faktiskt lite om locket. Innan jag tejpade igen locket lyfte jag på det och blev mycket konfunderad. Inser att jag nog aldrig lyfte på det där locket fast jag trodde det ;)

Under locket är det som en brunn, låt säg tre decimeter ner. Brunnen ser ut att bestå av två gjutjärnsringar med bruk mellan. Det finns inget vatten i brunnen men de centimeter jord som ligger i botten på den är fuktig. Petade runt lite med en pinne i jorden och det enda jag hittar är ett utlopp från brunnen precis vid botten. Ser ut att vara ungefär 50mm i diameter. Utloppet är lite täckt med jorden i bottnen på brunnen men det drar ju från brunnen så helt stopp är det nog inte.

Jag misstänker att brunnen på något vis är kopplad till dagvattnet, dels för att det inte luktar så mycket som det gör om man sticker näsan i avloppet här, dels för att brunnen går ner ganska djupt, förmodligen är utloppet i höjd med underkant på sulan på huset. Har ingen aning var mitt dagvatten egentligen tar vägen men då det är ett villaområde misstänker jag att jag är påkopplad på kommunens dagvatten.

Kan det stämma att detta är en dagvattenbrunn? Om ja, varför i hela fridens namn vill man ha en sådan inomhus? Brunnen är för övrigt precis bredvid platsen där den ursprungliga tvättmaskinen stod, kan det ha varit någon fuling för att bli av med tvättvatten? Finns förvisso redan en vanlig avloppsbrunn en meter bredvid. Huset är byggt 67...

2. S
    Medlem Nivå 2
    Det verkar onekligen lite underligt att lägga en dagvattenbrunn inomhus. Hur är det med takets avrinning via stuprören? Finns det några dagvattenledningar runt huset? Hur är det med dräneringen?

Jag tror att man har fått akuta problem med dagvatten under källargolvet och därför satt dit brunnen. Kanske billigare än att gräva upp runt huset och lägga dräneringen där den skall vara.

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Runt huset ligger dubbla tegelrör för dräneringen. Huset ligger i lite lätt sluttande mark och det är inte och har vad jag förstått och sett aldrig varit något problem med fukt i källaren. Brunnen ser onekligen ut att alltid ha varit där, med andra ord monterad vid när huset byggdes.

Hur dagvattnet är draget i övrigt har jag ingen som helst aning om, har försökt klura på det utifrån brunnar i trädgården men inte blivit klok på det.

4. V
    Medlem Nivå 7
    Kan ju vara nån form av gammal stenkista som man har byggt om.

5. phl
    Medlem · Nivå 14
    Men det är fortfarande bara en liten brunn, kanske tre decimeter djup med utlopp på kanske 50mm i diameter som går ut mot ytterväggen. Nivån på utloppet skulle mycket möjligt kunna vara i höjd med dräneringen runt huset. Dessutom är där ju jord i botten på brunnen och lite i utloppsröret vilket jag ytterligare tycker tala för att den på något vis är hopkopplad med dräneringen.

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Kan vara så enkelt att förste ägaren hade egna idéer om saker och ting...hade i mellanstadiet en klasskompis som bodde i en kåk som var byggd på en vattenåder, farsgubben hans hade ett hål i källargolvet med en flottör och nivåpinne, målad grön-gul-röd för att hålla koll på grundvattnet.
    Rensa ur jorden så att den inte täpper till någonting.

7. V
    Medlem Nivå 7
    Jag har sett flera gamla hus som har golvbunnar i källaren som i sin tur är kopplade till sten kistor utanför huset.

Dessa användes kanske till tvättmaskinen innan man fick kommunalt avlopp.

Problemet som kan uppstå med detta är om man på senare tid kopplat på dräneringer och stuprör på samma stenkista och den sedan blir full med skit.

Då kan du få källaren full av vatten.

Detta är enbart en av många tänkbara teorier.

Har även sett ett par hus i Skåne som har dricksvatttenbrunnar i källaren, ett hade en 8 m
    djup brunn som var gjord i tegel.

8. phl
    Medlem · Nivå 14
    Vet som sagt inte var mitt dagvatten blir av men jag ska ta och reda ut det. Jag är väldigt säker på att dräneringar, brunnar utomhus samt denna brunnen i källaren är gjorda samtidigt (i samband med att huset byggdes). Det nämns inte i några gamla arbetsbeskrivningar något om anläggandet av stenkista, men ej heller något om vart dagvattnet ska kopplas. Blir nog till att störa kommunen lite i deras kaffedrickande ;)

Vet inte om det framgick men den här okända brunnen har aldrig skapat något problem för mig och troligtvis inte heller tillbaka i tiden innan vi köpte huset. Är så nyfiken att jag nog ska ta och ringa de gamla ägarna vars son praktiserade vid bygget av huset.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Jag har exakt en sådan brunn i källaren som du pratar om. Har precis köpt huset och skulle
    gärna vilja veta vilken funktion den har..

Någon annan som vet???

10. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag ringde kommunen häromveckan för att försöka klura ut var mitt dagvatten blir av (med andra ord, var är kopplingspunkten till kommunens ledningar). Kom förbi en gubbe som kliade sig i huvudet och sa att han inte riktigt visste men skulle kolla om det fanns papper på kontoret. Sedan har det varit tyst ;)

Han hade inte en aning om vad brunnen skulle kunna vara till, hade inte sett någon sådan förr. Min personliga gissning är nu att den antingen är kopplad pang på dagvattenledningen runt huset eller att den går ut till den lilla brunnen som sitter i trappnedgången till källaren två meter utanför brunnen i huset. Ska ta ett rensband och köra ner i brunnen och se vad som händer... någon gång när jag har tid.

11. ylven
    Medlem · Nivå 9
    En annan synpunkt är att brunnen kan vara en riklig källa till radon. När man sanerar markradon brukar alla typer av genomföringa/sprickor i källaren undersökas och tätas.

12. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det är mycket möjligt men jag har nada radon i backen eller för den delen i min källare ;)

13. K
    Medlem Nivå 2
    Det är troligtvis en pumpgrop du har i din källare.
    Har själv en sådan källaren. Den svämmar över så fort grundvattnet stiger. eftersaom vi inte har någon pump inmoterd.
    Vi skall försöka ta oss an detta problemet nu i sommar.

14. F
    Medlem Nivå 7
    Vill minnas att huset som farsans firma håller till i har en golvbrunn inomhus i källaren som mynnar ut i en dagvattenbrunn precis utanför dörrarna till källaren. Enligt uppgift går vattnet sedan vidare i till bällstaån. Huset är byggt runt andra världskriget eller något senare. Det kanske inte var en så ovanlig konstruktion förut.

/fredrik

15. phl
    Medlem · Nivå 14
    Min brunn ska enligt utsago aldrig svämmat över. Jag tycker den är för grund för att vara en pumpgrop och dessutom borde väl en pumpgrop inte ha ett inlopp/utlopps-rör i botten?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: