Byggahus.se

Dagvattenavlopp som avlopp för kranvatten?

1. F
    Medlem · Östergötland · 60 inlägg

Freddo26

Medlem
    Rubriken kan till viss del vara udda, men en rubrik är alltid en rubrik.

Bygger om en veranda just nu och under den gamla verandan så hittade jag 2 st pluggade dagvattenavlopp för regnvatten.
    Dvs stuprör från taket som av tidigare ägare blivit borttagna då dom byggde om verandan jag just rivit.

För mig så ligger dessa dagvattenavlopp helt perfekt då det kommer till ett uteköks-bygge där jag då funderar på montera en diskho som jag kan koppla på vatten via trädgårdsslang och sen är tanken att ha ett utav dessa dagvattenavlopp som avlopp till diskhon.

Så frågan är rätt enkel efter denna förklaring, är det okej att man har diskho påkopplad på dagvattenavloppet?

mvh

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Det enkla svaret är nej man får inte leda ner något avlopp i dagvattenledningar nu känns det ju mer som om du undrar om man kan och det kan ju vara en annan sak..:)

3. F

Freddo26

Medlem
    Allt är ju möjligt som du säger ;)
    men frågan är väl som du säger mest om det är okej eller ej.
    Aja, skippar väl diskhon där ute isåfall, dumt att börja grotta efter ett avlopp någonstans att koppla på.

4. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Nej det är inte okej tyvärr är du säker på att det är dagvattenledningar och inte ansluter till avlopp är ju fel det oxå men inte så ovanligt

5. F

Freddo26

Medlem
    Ska inte säga 100% säkert vad det är, men med tanke på positionen på dom 2 pluggade rören så har jag svårt att se något annat än dagvatten från ett stuprör.
    De husritningar jag har att tillgå visar tyvärr inte rördragning utomhus på tomten så kan inte säkerställa på nåt sätt mer än sunt förnuft :p

6. kimf
    Medlem · Västkusten · 293 inlägg

kimf

Medlem
    Har ni avskiljt dagvatten och avlopp i gatan då?

Vet inte om det kan bli potentiella problem i eventuell sandfångare om där hamnar massa matrester och skit. Men har ni inte separerat dagvatten och avlopp i gatan borde det väl inte vara så farligt?
    Men den dagen kommunen ska separera i gatan det är det definitivt inte okej.

obs, jag har inte så bra koll på hur det brukar se ut med ej avskiljda dagvatten/avlopp, så gör inte detta på min uppmaning :rolleyes:

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 916 inlägg

useless

Lök.
    Går det till nåt centralt dagvatten över huvud taget, eller bara ner i marken i nån stenkista eller liknande?

8. F

Freddo26

Medlem
    Ska ta ett samtal på måndag till kommunens "bygglovs"-snubbe. Se om han kan besvara dom delarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.