Hej,
Vi bor sedan 2år i ett 70-talshus med källare. Dränering/dagvatten åtgärdat kring 2010 om jag minns rätt.
Vid ett extremt skyfall förra året tog dagvatten bakvägen upp genom en golvbrunn utanför källaringången och in i huset. Därefter ner i en golvbrunn, så inte så illa som det kunde varit men lite skit som stod på golvet blev dyngsurt.
Eftersom det var ett "100 årsregn" som spolade bort vägar, satte igång billarm etc så tänkte vi nog att det var mycket begärt att systemet skulle klara det.
Igår kom dock ett lite mer rimligt skyfall av typen man får en gång om året och samma sak hände igen, om än i lite mindre omfattning.
Jag misstänker att stenkistan är igensatt, har tyvärr inga ritningar men har försökt att skissa utifrån det man kan se från spolbrunnen. Vattennivån som är utritad är där vattnet står nu, den streckade linjen visar vart det stod när det var som värst igår.
När det brakade loss, sprang jag ut och ledde ut några av stuprören på tomten istället, då sjönk nivån relativt snabbt så systemet klarar rejäla regn men inte kraftiga skyfall där det är ihållande kraftigt regn.
Nu står dessutom vattennivån ovanför tillflödet av stenkistan vilket jag tänker tyder på att den inte filtrerar ut speciellt bra, åtminstone inte i sina nedre delar. Verkar det rimligt?
Vad är en rimlig åtgärd, går det spola rent utan att gräva fram stenkistan? Den ligger på gissningsvis 2,5-3m djup så jag är inte så sugen...
Kan leda ut golvbrunnen från källargången till en egen, lite mindre kista istället, så att vattnet inte kan ta den vägen? det är ju bara några m2 yta som den ska hantera då inga stuprör går ner där.