Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 3 till
  • Laddar…
Kör rörligt men för över avtalet på din fru så att det är hon som får se räkningen, sedan lever du bara som om den inte fanns.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
CarinaSve och 92 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kör rörligt men för över avtalet på din fru så att det är hon som får se räkningen, sedan lever du bara som om den inte fanns.
Låter ganska exakt som vad jag gjorde :D

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Det är bara att bita ihop eller att flytta till zon 1 eller 2.

• Gilla
Zevv och 12 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Låter ganska exakt som vad jag gjorde :D
Mjo, det är mitt faktiska upplägg. Villan har visserligen en L/L-VP på nedervåningen men alla rummen har även direktverkande elradiatorer och el-golvvärme i två badrum. Så på vintern vill man inte se räkningen.

U Uno Mögel skrev:
Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Folk i de norra landsdelarna har ju också kallt större delen utav året vilket ofta gör att räkningarna i flera (inte alla) fall brukar jämna ut sig.

• Gilla
OramaC och 26 till
  • Laddar…
Men räkningar kommer ändå och visas även på bankkonto.
Tror inte på strutsmetodiken.
Vi har nu rörligt sedan några år och fortsätter med det.
Däremot så kan man se över energisparande åtgärder, men det kanske ts redan gjort och finns inget att påverka med.

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Flera elhandelsföretag erbjuder vintersäkring (eller något liknande begrepp), som innebär att elpriset är bundet över vintermånaderna och sen kör man månadsrörligt resten av året. Det är en vettig kompromiss, åtminstone för den som har sin elförbrukningstopp på vintern.

(Men TS, elområde 3 och du har Vattenfall som nätägare? Du kunde ha det värre! Min ena fastighet ligger i elområde 4 och har Eon som nätägare...)

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Ja, vi har frivilligt förvandlat landet från världens bästa elsystem till detta EU-jönseri med elprisområden och kommande energifattigdom. Trösta dig med att vissa har ordnat det ännu sämre (Tyskland).

Jag har i litet hus (SE3) kommit neråt 3 kWh/d under sommaren. Det är ju "ingenting" men effektskatten som jag också har (Ellevio) utgör i stället den större delen av hela elkostnaden.

Nå, för oss konsumenter suger det fett, men värre ändå är att industrin som tidigare kunde lita på energiförsörjningen snart tvingas flytta. Ett nytt Barsebäck lär dröja med femtielva överklaganden och långbänkar.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
OramaC och 18 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Jag har i litet hus (SE3) kommit neråt 3 kWh/d under sommaren. Det är ju "ingenting" men effektskatten som jag också har (Ellevio) utgör i stället den större delen av hela elkostnaden.
Blir det så mycket effektskatt med den minimala förbrukningen?

• Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
K Kane skrev:
Blir det så mycket effektskatt med den minimala förbrukningen?
Man får (vid ett tillfälle) ihop ett snitt på 4 kW och då blir det 4 x 65 kr på en månad. Detta svajar naturligtvis och jag har inte anpassat mig än, men är således en lågförbrukare (ingen grill, bastu, bad, elbil, vedkap..).

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Man får (vid ett tillfälle) ihop ett snitt på 4 kW och då blir det 4 x 65 kr på en månad. Detta svajar naturligtvis och jag har inte anpassat mig än, men är således en lågförbrukare (ingen grill, bastu, bad, elbil, vedkap..).
Hur får du ihop den förbrukningen?
Om du snittar på 3 kWh per dygn men har toppar på 4kW? Går du flera dygn utan någon förbrukning alls?
Batteri och/eller solceller?

Redigerat:
  • Gilla
Esda och 3 till
  • Laddar…
N
H hovapettson skrev:
Ja, vi har frivilligt förvandlat landet från världens bästa elsystem till detta EU-jönseri med elprisområden och kommande energifattigdom. Trösta dig med att vissa har ordnat det ännu sämre (Tyskland).

Nå, för oss konsumenter suger det fett, men värre ändå är att industrin som tidigare kunde lita på energiförsörjningen snart tvingas flytta. Ett nytt Barsebäck lär dröja med femtielva överklaganden och långbänkar.
Notera att Tyskland vägrar införa elprisområden. "Det skulle drabba vår industri alldeles för hårt" är argumentet. Något EU tydligen låter sig nöjas med. Tur att det finns andra länder som lydigt följer direktiven från Bryssel.

Sedan är det ingen effektskatt utan en effektavgift.

• Gilla
OramaC och 17 till
  • Laddar…
Börjar bli kännbart nu. All elrelaterade kostnader från både handeln av E.on och nätet Ellevio motsvarar 1,6% av hushållets inkomster.

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Flera elhandelsföretag erbjuder vintersäkring (eller något liknande begrepp), som innebär att elpriset är bundet över vintermånaderna och sen kör man månadsrörligt resten av året. Det är en vettig kompromiss, åtminstone för den som har sin elförbrukningstopp på vintern.

(Men TS, elområde 3 och du har Vattenfall som nätägare? Du kunde ha det värre! Min ena fastighet ligger i elområde 4 och har Eon som nätägare...)
Om det är vettigt beror helt på vad denna ”vintersäkring” kostar. Kan tänka mig det är ganska dyrt…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.