Byggahus.se

Dags för takomläggning i stugan.. göra själv?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej och hå.. Då har morsan köpt ett decra plåttak att byta ut dom gamla pannorna mot, i sommarstugan.

Då undrar jag... fixar man detta själv? Jag är såklart ruggigt händig på allt hantverksarbete :) Men tak har jag bara varit på en gång innan, och då på samma stuga, när jag la om papp+läkt och laga taket på diverse ställen där fukten gjort sitt. Och sedan på med alla pannorna igen. Jävla jobb men gick bra iaf.

Har svårt att tänka mig att det skulle innebära större problem att lägga plåten? eller? och är det något särskilt man bör tänka på i synnerhet när det gäller plåtläggning?

Eftersom jag, liksom alla andra, lider av tidsbrist, så ringde morsan och kollade med lokale taknissen vad det skulle kosta att få dit plåten. Han lämnade pris på 30.000, räknat utifrån 2man i 6 dagar (?) och enda materialet var läkten, plåt och detaljerna är redan inköpta.

Till det priset gör jag det fantamig själv, och 6dagar? Vi var två man på 4dagar och lägga om alla pannorna + papp m.m. men låter det priset rimligt annars?

Takytan är 125kvm btw..

En liten bild på taket från när jag la om pannorna..

2. cubix
    Medlem Nivå 6

Re: Dags för takomläggning i stugan.. göra själv?

Det är klart du fixar detta själv. Gå in på Decra:s hemsida och leta efter monteringsanvisning så löser det sig.

3. B
    Medlem Nivå 3

Din skattefria timpenning blir god!

4. tynnis
    Medlem Nivå 6

Se bara till att första plåten blir rak så brukar det andra ordna sig.