57 168 läst ·
422 svar
57k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Nu har ju många i norr redan lägre energiskatt:G G.L. skrev:I område 3 och 4 klagas det bittert över elpriserna och att alla i Sverige borde ha samma elpris. Då är det är väl dags för oss i norra Sverige att börja demonstrera för utjämnad utomhustemperatur så att elförbrukningen i rättvisans namn blir lika låg som södra Sveriges. Vi i norr har inte tid att vänta på att klimatförändringarna ska göra jobbet
Hela Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.
I Västernorrlands län gäller det också dessa kommuner: Sollefteå, Ånge och Örnsköldsvik
I Gävleborgs län: Ljusdals
I Värmlands län: Torsby
I Dalarnas län: Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalen
Sedan säger jag inte emot dig om att elen ändå bör vara billigare i norr, men då främst pga att man bör få behålla en del av pengarna från skog, gruvor och vattenkraft.
Jag är sjukpensionär, bor i egen villa, ensamstående. Jag har valt bundet just pga min begränsade inkomst. Jag har inte utrymme för rörligt pris, med bundet kan jag iallafall räkna ut en ungefärlig månadskostnad. Tror inte alls att någon skrattar åt sina elräkningar öht! För övrigt så är det väl alltid att välja mellan pest eller kolera när det gäller utgifter när man har en så begränsad inkomst?U Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Fast småhusen i norra Sverige förbrukar inte mer energi än de i södra Sverige. I snitt förbrukade ett småhus i Norrbottens län 11,9 MWh 2024 jämfört med 14,2 MWh i Stockholms län, 11,2 MWh i Västra Götaland och 10,8 MWh i Skåne.G G.L. skrev:I område 3 och 4 klagas det bittert över elpriserna och att alla i Sverige borde ha samma elpris. Då är det är väl dags för oss i norra Sverige att börja demonstrera för utjämnad utomhustemperatur så att elförbrukningen i rättvisans namn blir lika låg som södra Sveriges. Vi i norr har inte tid att vänta på att klimatförändringarna ska göra jobbet
Så i rättvisans namn borde energiskatten höjas i norra Sverige eftersom de betalar mycket mindre för energin.
https://www.energimyndigheten.se/st...el-och-anvandning/energistatistik-for-smahus/
Jag lovar att få här i norr skrattar åt elräkningen. Nätavgiften är hisklig, den fasta avgiften är horribel, skatt och moms skall betalas. Därtill är det redan dags att dra igång värmen, för nätterna börjar bli kalla och inte ens på dagen orkar termometern över 20 grader längre.U Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Bygg ut vindkraften i söder med parker på 30-40 vindkraftverk på 200-300m höga som det görs här uppe i norr. Vi har förstört tillräckligt av natur här i norr.U Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Vi kanske ska ändra priser på mat, bränsle och annat som produceras eller importeras till Sverige via hamnar i Sydsverige och lägga på en avståndsavgift/överföringsavgift så ju längre upp i Sverige det ska. Om havregrynen kostar 20 kr i Skåne kan de ju kosta 25 i Umeå? Socker kan ju kosta 25kr i Skåne där vi producerar det, så kan det kosta 50 i Elområde 1 (som spotpriset just nu, ungefär dubbelt så dyrt i Elområde 4 som i område 1) där det inte växer sockerbetor…G G.L. skrev:I område 3 och 4 klagas det bittert över elpriserna och att alla i Sverige borde ha samma elpris. Då är det är väl dags för oss i norra Sverige att börja demonstrera för utjämnad utomhustemperatur så att elförbrukningen i rättvisans namn blir lika låg som södra Sveriges. Vi i norr har inte tid att vänta på att klimatförändringarna ska göra jobbet
Ja, viss ironi men en inte helt oväsentlig jämförelse…
Och nej, det hade inte varit rättvist men det kanske kunde täcka lite förbättring och underhåll av infrastruktur mellan norra och södra Sverige… varför ska el vara särbehandlat?
Fastpris ettårsavtal ligger relativt högt idag, som exempel erbjuder EON 70 öre/kWh i eo 1, 68 i eo 2,
109 i eo 3 samt 129 i eo 4 inkl moms exkl skatt.
Har själv från första augusti valt genomsnittspris per månad.
Från första oktober får norrmännen ett max pris för sin el på 40 öre exklusive skatt, kanske något för Sverige att ta efter. När jag häromåret skulle förnya mitt dåvarande elavtal med Vattenfall fick jag ett helt orealistiskt förslag, ringde upp kundtjänst och frågade om det var riktigt. Svaret blev ett snorkigt: passar det inte så säg upp och byt bolag. Ringde Eon som direkt bjöd fastpris på 35 öre under Vattenfalls erbjudande så det lönar sig att vara en aktiv konsument. Har nu ett annat bolag då Eon är ett företag man kan vilja undvika av andra skäl då de suger ut sina kunder med skyhöga nätavgifter där de har monopol.
109 i eo 3 samt 129 i eo 4 inkl moms exkl skatt.
Har själv från första augusti valt genomsnittspris per månad.
Från första oktober får norrmännen ett max pris för sin el på 40 öre exklusive skatt, kanske något för Sverige att ta efter. När jag häromåret skulle förnya mitt dåvarande elavtal med Vattenfall fick jag ett helt orealistiskt förslag, ringde upp kundtjänst och frågade om det var riktigt. Svaret blev ett snorkigt: passar det inte så säg upp och byt bolag. Ringde Eon som direkt bjöd fastpris på 35 öre under Vattenfalls erbjudande så det lönar sig att vara en aktiv konsument. Har nu ett annat bolag då Eon är ett företag man kan vilja undvika av andra skäl då de suger ut sina kunder med skyhöga nätavgifter där de har monopol.
Redigerat:
Nu har jag inte orkat kolla på detaljerna i statistiken, men jag kan tänka mig att det beror på flera saker:useless skrev:
Fast småhusen i norra Sverige förbrukar inte mer energi än de i södra Sverige. I snitt förbrukade ett småhus i Norrbottens län 11,9 MWh 2024 jämfört med 14,2 MWh i Stockholms län, 11,2 MWh i Västra Götaland och 10,8 MWh i Skåne.
Så i rättvisans namn borde energiskatten höjas i norra Sverige eftersom de betalar mycket mindre för energin.
[länk]
- när jag är i norra delen av landet finns det en LLVP i nästan varje hus, det ser jag inte alls i samma utsträckning i söder. Den höga elförbrukningen på vintern har gjort att folk investerat i dessa.
- husen i norra sverige har en tendens att vara mindre än i söder (min personliga uppfattning iofs). Det leder till lägre energiåtgång per hus.
- det är många fler i norra Sverige som värmer husen med ved (inte alltid, LLVP jobbar på när veden inte används)
Lite tankar om energimrsnhp skrev:
Välj rörligt eller månadsmedel. De månader då elpriset är lägre än vad bundet hade varit stoppar du in mellanskillnaden på sparkontot och får ränta på dem tills elen är så dyr att du behöver ta ut pengarna igen. Eller investera pengarna på börsen om du föredrar det. Spel som spel.
Investera även i elbesparande åtgärder hemma. Det har du nytta av i många år framåt. Vi sparar fortfarande tusenlappar om året med allt vi gjorde då när elen kostade 5 kr/kWh.
Om du tankar din bil i Åre eller Göteborg så skiljer det inte nämnvärt i pris.
Bensinen behöver visserligen fraktas en längre sträcka till macken i Åre från raffinaderiet än i Göteborg där det finns raffinaderier.
Bensinpriset borde rent logiskt stiga ju längre du är från raffinaderiet. Samma borde gälla kedjor som Jula, Rusta, mm.
Men det gör det inte.
Om Sverige behöver mer el i söder än som vi kan tillverka och måste importera från ex Tyskland. Varför fördelar vi inte kostnaden på alla som med bensinen som är en annan energikälla? Pengar är lätta att flytta, där finns inga flaskhalsar som med elen. Varför har vi flera elområden när Tyskland bara har ett?
En liten lustig effekt i norr är att när man tittar på väderradarn hos SMHI och det finns lite fukt i luften, då blir det alltid "stationära regnväder" över vindsnurrorna i Markbygden (Piteå) och ett par andra vindparker. När man tittar på dessa "regnväder" så inser man hur sjukt stor vindparken i Markbygden är.M Mikko58 skrev:
Det är lägre kostnad för lokalerna i norra Sverige. CityGross har valt att inte gå längre norrut än Sundsvall för att de inte kan hålla samma pris längre norrut. Byggmax har högre priser på betong och andra tyngre produkter i norra delen av Sverige. Dock är själva fraktkostnaden i form av distans så pass liten del av det totala priset (att frakta alls kostar oftast mycket mer än hur långt), så normalt sett så sväljer kedjorna det för att kunna ha samma reklam och kampanjer för hela Sverige.Energikillen skrev:
Många varor är dyrare i norra Sverige på grund av dyrare/längre transporter.Satsuki skrev:
Vi kanske ska ändra priser på mat, bränsle och annat som produceras eller importeras till Sverige via hamnar i Sydsverige och lägga på en avståndsavgift/överföringsavgift så ju längre upp i Sverige det ska. Om havregrynen kostar 20 kr i Skåne kan de ju kosta 25 i Umeå? Socker kan ju kosta 25kr i Skåne där vi producerar det, så kan det kosta 50 i Elområde 1 (som spotpriset just nu, ungefär dubbelt så dyrt i Elområde 4 som i område 1) där det inte växer sockerbetor…
Nej, det hade inte varit rättvist men det kanske kunde täcka lite förbättring och underhåll av infrastruktur mellan norra och södra Sverige…
Ja och när man tittar på blixtappen om den nu stämmer så verkar åskan dra sig till vindkraftparker, (bara som jag ser det, vet inte om det stämmer)pacman42 skrev:
En liten lustig effekt i norr är att när man tittar på väderradarn hos SMHI och det finns lite fukt i luften, då blir det alltid "stationära regnväder" över vindsnurrorna i Markbygden (Piteå) och ett par andra vindparker. När man tittar på dessa "regnväder" så inser man hur sjukt stor vindparken i Markbygden är.
Ja, det finns såklart många faktorer som påverkar (traditionellt sett är husen bättre isolerade i norra Sverige också). Men faktum kvarstår: Husen i norr gör inte av med mer el än husen i söder (även om många norrlänningar drar det kortet när skillnaderna i elpris diskuteras), så vad är det man försöker kompensera med lägre energiskatt?pacman42 skrev:
Nu har jag inte orkat kolla på detaljerna i statistiken, men jag kan tänka mig att det beror på flera saker:
- när jag är i norra delen av landet finns det en LLVP i nästan varje hus, det ser jag inte alls i samma utsträckning i söder. Den höga elförbrukningen på vintern har gjort att folk investerat i dessa.
- husen i norra sverige har en tendens att vara mindre än i söder (min personliga uppfattning iofs). Det leder till lägre energiåtgång per hus.
- det är många fler i norra Sverige som värmer husen med ved (inte alltid, LLVP jobbar på när veden inte används)
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Vad? Jag vet att tex byggmaterial som transporteras m båt har dyrare leveranskostnader men menar du att varor är dyrare på ICA i Sorsele än på ICA i Staffanstorp? Vilka varor? Och hur mycket dyrare? Livsmedel? Kläder? Skor?useless skrev: