56 702 läst ·
422 svar
57k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Väldigt svenskt tyvärr.N Nalleman64 skrev:
Så fort EU kommer med nåt idiotiskt är vi först att införa dårskaperna till punkt och pricka, medans andra länder struntar i det helt utan konsekvenser.
Men det märkliga är att när EU nån enstaka gång kommer med något vettigt så vänder sej våra politiker utochin för att slippa implementera det och producerar felaktiga utredningar och överklaganden i strid ström. Det finns liksom ingen hejd på hur mycket man kan streta emot bara man vill.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 745 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 745 inlägg
Klimathus med 27'-30' kWh/år med bergvärme???Seiken skrev:
jag gick och muttrade över detta rätt länge, vi förbrukar 27-30000kwh/år detta i ett klimathus med bergvärme,
Vi förbrukar väldigt mycket på tvätt,mat och bil som en väldigt aktiv familj.
För att slippa gå och tänka på när och hur vi förbrukar el utökade jag batterierna till 60kwh med planen att ladda på natten och sedan gå på batteri under dagarna, ja det är en hög installations kostnad på ca 2000kr/kwh men satan att det värt det för att slippa ha den där klumpen i magen inför vintern.
En annan fördel har nu varit att solcellerna har laddat batterierna mer än nog så vi har inte behövt köpa någon el sedan dom monterades. så för första gången på länge har jag noll oro över elpriserna.
Jag har ett hus från 60-talet, som utan någon extra isolering låg strax under de siffrorna med elvärme och stor bubbelpool uppvärmd till 29 grader hela vintern. Nu drar jag ner temperaturen i poolen och har installerat luft/vatten och har ungefär hälften. Jag har 180 kvm, vad har ni? 500?
Redigerat:
Jag har precis skrivit om ett 5-årigt fastprisavtal till ett 3-årigt fastprisavtal med Varbergs energi. Gick från 38 öre/kWh till 116 öre/kWh i elområde 4. Anledningen till att jag valde bort rörligt även denna gång är för att jag arbetar mycket hemifrån och helt plötsligt måste dra igång något projekt i verkstaden där maskinerna drar en en hel del. Jag kan inte vänta tills elpriset sjunkit och jag kan i dagsläget inte ha ett separat abonnemang på företaget.
/ Patrik
/ Patrik
Alla svenska partier förutom SD och V röstade för elmarknadsförordningen i EU parlamentet där det bland annat ingår att man ska öka handel i el mellan länderna samt sträva mot ett mer harmoniserat elpris inom EU. Dvs Sverige ska få liknande elpriser som på kontinenten.Z Zodde skrev:
Priset på kontinenten ligger på runt 4 kr/kwh,
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/energi/energikostnader/elpriset-internationellt_1211549.html
Jo det är inte uppvärmningen som är dyr direkt, vi förbrukar helt enkelt löjligt mycket energi i huset. Tvätt/tork/disk går vardera ett par maskiner om dagen (alla tränar flera pass om dagen, det betyder mycket duschande det lagas mat minst 3 gånger per dag. Sedan datorer, tv, bilen ska laddas. Så skillnaden mellan vinter och sommar är inte så stor i förbrukning.Fairlane skrev:
Klimathus med 27'-30' kWh/år med bergvärme???
Jag har ett hus från 60-talet, som utan någon extra isolering låg strax under de siffrorna med elvärme och stor bubbelpool uppvärmd till 29 grader hela vintern. Nu drar jag ner temperaturen i poolen och har installerat luft/vatten och har ungefär hälften. Jag har 180 kvm, vad har ni? 500?
De införda effektavgiften är helt vansinnig, ju mindre el du förbrukar ju dyrare blir den per kWh. Hur? Det är de tre högsta topparna som bestämmer priset på hela månaden. Spelar ingen roll vilket spotpris som gäller under aktuell topp. Förr var Ellevio faktura dubbla summan mot GodEl nu är den tre gånger högreH hovapettson skrev:Ja, vi har frivilligt förvandlat landet från världens bästa elsystem till detta EU-jönseri med elprisområden och kommande energifattigdom. Trösta dig med att vissa har ordnat det ännu sämre (Tyskland).
Jag har i litet hus (SE3) kommit neråt 3 kWh/d under sommaren. Det är ju "ingenting" men effektskatten som jag också har (Ellevio) utgör i stället den större delen av hela elkostnaden.
Nå, för oss konsumenter suger det fett, men värre ändå är att industrin som tidigare kunde lita på energiförsörjningen snart tvingas flytta. Ett nytt Barsebäck lär dröja med femtielva överklaganden och långbänkar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 745 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 745 inlägg
Det är i sig inte helt orimligt. Det stämmer väl på det mesta? En bil som körs 3000 mil om året kostar mindre per mil än en som körs 1000 mil året, om vi talar om "samma" bil.K KariHa skrev:
Om man har Ellevio, alla har inte sammaK KariHa skrev:
Nu jämför du äpplen och päron. Elnät är inte samma sak som elhandel.K KariHa skrev:
Ellevio är ett elnätsbolag, God El är ett elhandelsbolag.K KariHa skrev:
Din länk styrkte inte påståendet om nån ambition att ha samma elpris i Europa.Thomas Andersson6290 skrev:
Alla svenska partier förutom SD och V röstade för elmarknadsförordningen i EU parlamentet där det bland annat ingår att man ska öka handel i el mellan länderna samt sträva mot ett mer harmoniserat elpris inom EU. Dvs Sverige ska få liknande elpriser som på kontinenten.
Priset på kontinenten ligger på runt 4 kr/kwh,
[länk]
Priset på kontinenten ligger runt 1kr kWh as we speak å månadssnitten hittills iår har inte varit mycket över 1kr kWh, så dina 4kr får du nog förklara
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 745 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 745 inlägg
Ja tittar man på bilden så vi är det väl Tyskland och Irland som passade in. Resten kan man väl låtsas om inte räknas? 😉Z Zodde skrev:
Med tanke på att eon avvaktar och vägrar svara på frågor om deras kommande effektavgift samt hur dom formulerar sin nuvarande information om avgiften, räknar jag med att dom kommer göra sin effektavgift aningen svinig, dvs antingen att den ska gälla dygnet runt eller att dom har högre effektavgifter när priset är lågt. Personligen hoppas jag det blir ett jävla liv när den införs så den skrotas eller det bästa skulle vara om det tvingades fram en lösning där man kan välja annan ledningsägare. Nu är man ju helt utan val och kostnaden lär fortsätta öka markant för ledningsavgifterna.
Meningen är förstås att styra oss att planera elbilsladdning och andra stora förbrukare. Syftet är gott, kanske, men konsekvenserna är ju som du säger. Vi må vänja oss vid mer "kontinentala förhållanden" nu när MP förstört vårt elsystem. Oerhört sorgligt!K KariHa skrev:De införda effektavgiften är helt vansinnig, ju mindre el du förbrukar ju dyrare blir den per kWh. Hur? Det är de tre högsta topparna som bestämmer priset på hela månaden. Spelar ingen roll vilket spotpris som gäller under aktuell topp. Förr var Ellevio faktura dubbla summan mot GodEl nu är den tre gånger högre
Mycket som e galet med den länken…Fairlane skrev:
Elpriset har ökat sen 2007 skriver man…
Men från 2007-2020 sjönk de facto elpriset MEN SKATT gjorde att pris för slutkund ändå steg…
Den detaljen ”glömde” man å berätta…