Attitudeswe
U Uno Mögel skrev:
I mitt fall ca. 20.000Kwh/år
Hann inte räkna kW, men kostnaderna för 6 vintermånader stod för ca. 80% av den totala kostnaden
Ingen elbil, ingen pool, ingen bastu och mina hobbys går på bensin 🙂
Som ensamboende inte mycket tvättmaskin eller diskmaskin heller.
Försöker hålla låg värme inomhus vintertid, men det finns gränser för hur långt man kan gå där.
Kort sagt är det inte mycket man kan dra in på. Kan tilläga att huset är välisolerat. Ingen värmepump. Uppvärmning med vattenburen golvvärme och sedan en Rexovent FTX-aggregat.
Har du 20000kWh/år på ensamhushåll!!? Köp en LLVP. Kör den på hög fläkt så är du nere på 10000kWh/år. Intjänad på 2år...

• Gilla
Joak och 9 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Notera att Tyskland vägrar införa elprisområden. "Det skulle drabba vår industri alldeles för hårt" är argumentet. Något EU tydligen låter sig nöjas med. Tur att det finns andra länder som lydigt följer direktiven från Bryssel.

Sedan är det ingen effektskatt utan en effektavgift.
Vi kan ju också ta bort elprisområden och istället låta alla betala samma pris som SE4.

Men det vägrar ju vår regeringen då det skulle drabba vår industri för hårt.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du 20000kWh/år på ensamhushåll!!? Köp en LLVP. Kör den på hög fläkt så är du nere på 10000kWh/år. Intjänad på 2år...
Verkar vara något att fundera på faktiskt 👍.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Thomas Andersson6290 Thomas Andersson6290 skrev:
Vi kan ju också ta bort elprisområden och istället låta alla betala samma pris som SE4.

Men det vägrar ju vår regeringen då det skulle drabba vår industri för hårt.
Det är inte heller många som påpekar att all industri i norra Tyskland troligen skulle få mycket lägre elpriser och således bättre konkurrenskraft om Tyskland ändrade sina elprisområden. Precis som det är många i Sverige som tror att vi ska få Norrlandspriser i Skåne bara vi hade ett prisområde.

• Gilla
todi5 och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast fortfarande, om du har ett snitt på 3 kWh per dygn skulle sådana toppar betyda att du har exakt all din förbrukning under en enda timme under dygnet, det låter väldigt orimligt.
Kanske behöver tränga in i det där lite djupare...
Jag har under den senaste tiden varit iväg långa perioder från huset pga jobb, det kan ev förklara lite. Den låga 3,1 kWh/d inträffade i juni under en kortare mätperiod.

• Gilla
Pappmar
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Jobbar Du i branschen? Eller vem menar Du med "vi" ?
Vi i elområde 1+2

Har och kommer upplåta skog för Svenska Kraftnäts gigantiska samnät där vattenkraftsel kommer flöda söderut för de inte kan vara självförsörjande.

Innan man börjar kräva ett elområde för hela landet kanske man ska kolla hur många vindkraftverk det går per invånare i respektive område.

Vi har offrat väldigt mycket natur och utsikt för att få ett lågt elpris i elområde 1 och 2.

Lösningen är enkel. Tillåt byggande av fler vindkraftverk i elområde 3 och 4.

• Gilla
Mange_64 och 4 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Tycker du det är kännbart!? Jag tittade just på vad elen kostade för mig under 2024 och det motsvarade drygt 10% av min inkomst som pensionär, dessutom ensamboende. Lägger man till de kraftigt ökade kostnaderna för t.ex. vatten och sophämtning så blir det en dryg årskostnad att bära. Det finns ju en hel del annat också i ett hushåll som kostar och stadigt ökar. Man kan ju undra vart allt är på väg?
Jag anser i alla fall att det är ett förbaskat uselt system vi har i Sverige idag med dessa orättvisa elkostnader baserade på vart man bor.
Allt är ju relativt.

Har lagt över 200.000kr på privata vägar sista 5 åren och inte en meter är asfalt. Här får man själv bekosta mycket av det man behöver.
Egna maskiner för snöröjning för att komma fram och vissa dagar får man kliva upp tre timmar tidigare än normalt.

En full tank får man inte under 5000kr, ja om man inte kör liten traktor under miljonen då.

Vad betalar du själv för väg och att komma fram till ditt boende?

• Gilla
Emelie88888 och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Eh. Jo. Den kunde varit lägre om inte vi ska förse mellersta och södra Sverige som skulle haft kärnkraft kvar och varit självförsörjande och kunna stötta Danmark, Tyskland och Polen mm.
Nej, funkar inte så. Ser inte att den ”kunde varit lägre”, den e ju rekordlåg på 15öre… Var högre när Sverige hade mer KK å gaspriserna på kontinenten var låga så sambandet du Claimar finns inte…

I vilket fall som helst mår INGEN illa av et pris på 15öre…

G Glad pensionär skrev:
Innan man börjar kräva ett elområde för hela landet kanske man ska kolla hur många vindkraftverk det går per invånare i respektive område.

Vi har offrat väldigt mycket natur och utsikt för att få ett lågt elpris i elområde 1 och 2.

Vindkraften är perfekt kalla vinterdagar. Slitaget på dem är nästan noll dessa dagar. Dessvärre gäller det elproduktionen också

• Gilla
  • Haha
Jeppe1990 och 11 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Jag byte till Tibber för 1 år sedan och ändrade till 16 a huvud säkring och installerade en Tibber Pulse!
Ångrar inte det!

• Gilla
DaliMannen och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
P Pligg85 skrev:
Vindkraften är perfekt kalla vinterdagar. Slitaget på dem är nästan noll dessa dagar. Dessvärre gäller det elproduktionen också
Det blåser även på vintern

Diagram som visar elproduktion i TWh från vattenkraft, kärnkraft och vindkraft augusti 2024-januari 2025. Vindkraft varierar med högst i januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe
G goliath skrev:
Jag byte till Tibber för 1 år sedan och ändrade till 16 a huvud säkring och installerade en Tibber Pulse!
Ångrar inte det!
Håller med. Effektavgiften hålls i schack också med realtidsövervakning:

Graf över elförbrukning i kWh och kostnad i öre, med högsta förbrukning vid 07:00-08:00. Realtidsövervakning hjälper att hålla effektavgift i schack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G Glad pensionär skrev:

Vad ska vi med dem till?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Största systemfelet ligger i att alla inte betalar sin egna el. Många har den subventionerad via fast avgift på hyran. Tror lejonparten av alla som röstat för detta dårskap bor i HR.

• Gilla
JD68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.