57 182 läst ·
422 svar
57k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Har räknat och timpris blir billigare men det gör väldigt lite trots att jag flyttar förbrukning.D Dilato skrev:Jag har rörligt månadsprisavtal och ett snitt-el-pris på ~85 öre/kWh inkl moms och 2,24 kr totalt inkl överföring och fasta abbonemangskostnaden E.ON. räknat på förbrukning 13000 kWh.
Verkar som att timpris inte är rätt val för dig?
P.S. din låga förbrukning gör att fasta delen av abbonemangskostnaden drar upp ditt kWh-pris.
Gör experimentet att du antar en månadsförbrukning på 1 kWh, då hamnar du säkert på typ 500 kr/kWh!
Det var bra att jag räknade för någon vecka sedan och nu inser jag sänka värmen och frysa på vinter som jag gjort ger lite besparingar.
Så det stämmer att ökad förbrukning kommer inte öka kostnaden så mycket.
En av anledningar som gör att jag funderar på att starta ett nytt partiU Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Vad har du som värmer vattnet till golvvärmen och varmvattnet? Eller är huset väldigt stort? Tycker 20000kWh i SE3 låter högt!U Uno Mögel skrev:I mitt fall ca. 20.000Kwh/år
Hann inte räkna kW, men kostnaderna för 6 vintermånader stod för ca. 80% av den totala kostnaden
Ingen elbil, ingen pool, ingen bastu och mina hobbys går på bensin 🙂
Som ensamboende inte mycket tvättmaskin eller diskmaskin heller.
Försöker hålla låg värme inomhus vintertid, men det finns gränser för hur långt man kan gå där.
Kort sagt är det inte mycket man kan dra in på. Kan tilläga att huset är välisolerat. Ingen värmepump. Uppvärmning med vattenburen golvvärme och sedan en Rexovent FTX-aggregat.
Naturligt ja, men har inget med energipolitiska beslut och inriktningar att göra. Om du förfäktar att energin blivit dyr så påverkar ju det snarare förhållandet mellan nät och energi åt andra hållet.H hovapettson skrev:
Jasså, var det inte sossarna som lät miljöpartiet lägga ner fungerande kärnkraftverk genom höjda skatter och ytterligare kostsamma krav på ägarna, allt för att fördärva Sveriges elproduktion och stödja slumpkraften ?A alfista skrev:
Sen kom Svenska kraftnät plötsligt på att vårt elnät behövde bättras på, för att politikerna sagt 'ja och ammen' till EUs politik om tvingande internationell elhandel.
På tal,om Svenska kraftnät, nu utreder de en vätgaspipeline mellan Luleå och Skellefteå (Skelleftehamn där hamnen ligger). Skellefteå Kraft bygger tillsammans med Naturvårdsverket en pilot anläggning för vätgasproduktion i staden och även en anläggning för produktion av fossilfritt flygbränsle. Det känns dock som om detta är ännu en misslyckad satsning på grön energi. Vi har ju haft några stycken redan i Sverige, exempelvis biogas (Gobigas i Göteborg), bioetanol (Lantmännen i Norrköping och SEKAB i Örnsköldsvik), koldioxid lagring (Vattenfall gjorde en stor satsning i Tyskland som föll platt).
Om Naturvårdsverket ska försöka driva affärsverksamhet så vet vi redan svaret, det finns ingen lönsamhet i det och det är bara skattepengar i sjön. Naturvårdsverket har väl aldrig lyckats med något annat än att införa olika förbud?pacman42 skrev:
På tal,om Svenska kraftnät, nu utreder de en vätgaspipeline mellan Luleå och Skellefteå (Skelleftehamn där hamnen ligger). Skellefteå Kraft bygger tillsammans med Naturvårdsverket en pilot anläggning för vätgasproduktion i staden och även en anläggning för produktion av fossilfritt flygbränsle. Det känns dock som om detta är ännu en misslyckad satsning på grön energi. Vi har ju haft några stycken redan i Sverige, exempelvis biogas (Gobigas i Göteborg), bioetanol (Lantmännen i Norrköping och SEKAB i Örnsköldsvik), koldioxid lagring (Vattenfall gjorde en stor satsning i Tyskland som föll platt).
Finns väl en risk för det, men å andra sidan, om ingen satsar framåt kommer man heller ingenstans.pacman42 skrev:
H he-peter skrev:
Det finns bara ett sätt och det är att göra sig mindre beroende av köpt el genom att minska sin egen förbrukning.U Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Det har jag gjort och fått ner den från 16000 kWh till 4500 kWh genom att installera solceller och batterier.
Värmeförbrukningen har jag fått ner från 34000 kWh till 2000 genom tilläggsisolering och fönsterbyte + installering sv braskamin. Vi eldar en hel del och jsg funderar en luft-luft-värmepump flr stt kunna minska eldningen men har inte kommit till skott med det än...
Du har ju bara bytt energibärare från el till ved, du förbrukar nog lika mycket energi ändå.E El oso skrev:Det finns bara ett sätt och det är att göra sig mindre beroende av köpt el genom att minska sin egen förbrukning.
Det har jag gjort och fått ner den från 16000 kWh till 4500 kWh genom att installera solceller och batterier.
Värmeförbrukningen har jag fått ner från 34000 kWh till 2000 genom tilläggsisolering och fönsterbyte + installering sv braskamin. Vi eldar en hel del och jsg funderar en luft-luft-värmepump flr stt kunna minska eldningen men har inte kommit till skott med det än...
Om alla skulle värma med ved, vilken luftkvalitet tror du vi skulle ha?
Det har dock inget att göra med att fasta avgifter blir en relativt sett större del av totalkostnaden för den med låga rörliga avgifter. Det är ren matematik. Om vi hypotetiskt antar att kostnaderna för elhandel (som ju i första hand är en rörlig kostnad) varit lägre med bibehållen kärnkraft och ingen vindkraft så hade ju de fasta avgifterna för nätet relativt sett varit ännu högre.P Peter787 skrev:
E El oso skrev:
Är ved billigare än el till en värmepump?