57 168 läst ·
422 svar
57k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Jag ser det som en kompensation för att man måste isolera husen mer och ha dyrare värmeanläggningar.useless skrev:
Ja, det finns såklart många faktorer som påverkar (traditionellt sett är husen bättre isolerade i norra Sverige också). Men faktum kvarstår: Husen i norr gör inte av med mer el än husen i söder (även om många norrlänningar drar det kortet när skillnaderna i elpris diskuteras), så vad är det man försöker kompensera med lägre energiskatt?
H hovapettson skrev:
Varför ljuger du?U Uno Mögel skrev:Ja det är ju alltid synd om norrlänningar 😀. Det finns väl ingen landsända som har blivit så överösta med bidrag som Norrland! Alltid gnäll uppifrån landet. Men det talas tyst om hur billigt ni bor däruppe, eller hur fina reseavdrag ni kan göra. Tjänster och gentjänster fungerar dessutom bättre norröver än vad det gör i storstäderna. Och att ni ska ha så överdrivet mycket lägre elpriser än vad folk i zon 4 har tycker jag är rent åt helvete! Och det skäms jag inte för. Inte konstigt heller att det varit sådan debatt om detta, där väldigt många vill få till en rättvisare fördelning av priserna.
Nä, nu ska jag pränta ner en lista på matinköp jag ska göra i morgon. Kött har man ju knappt råd med nuförtiden, men det bekymrar väl ingen norrlänning som kan slakta älgen man skjutit och ha gratis kött för månader framöver. Likaså billigt hemtjut och annat som går att trolla fram ute på bygden 😆.
Vilka bidrag är det du menar? Kommunala utjämningssystemet ger pengar till kommuner så att de ska klara sig, ändå lägger man ner service och sjukhus hela tiden.
Reseavdragen gäller i hela landet, inte bara norrland? Gäller ju endast de som måste pendla till arbete.
Tjänster och gentjänster? Vad pratar du om?
Är inte alla som jagar, dessutom går du inte alltid plus i att jaga, det kostar mer än det ger. Om du har tur att skjuta en älg men den delas mellan hela jaktlaget. Man tappar semesterdagar eller så tar man obetald ledighet. Är långa sträckor att köra och man behöver bra kläder för att klara sig.
Här exploateras skogarna med vindkraftverk så det står härliga till. Vi förser hela Sverige med el av vindkraft och vattenkraft. Kiruna och andra gruvstäder måste flyttas för gruvdriften, dessa pengar slussas direkt till regeringens kassa. Skogsindustrin förser hela Sverige med virke.
Nu bygger vi dessutom ny industri för framtiden som kommer att vara väldigt elkrävande. Då blir det ingen export av el söderut mer och elpriserna kommer att öka även här i norr. Detta borde oroa fler.
Det mesta är dyrare på mataffärer i norra Sverige, särskilt när man åker in i inlandet. Man kan också notera att en affär som ICA Maxi i Haparanda har ett klart mycket sämre utbud av frukt och grönsaker än vilken ICA Maxi som helst på Västkusten. Det räcker att man kommer till Luleå så är utbudet bättre och billigare, men det är fortfarande inte som i södra delen av landet. Ofta matchar man i de större kedjorna kampanjpriser i övriga landet, men ordinariepriserna är högre. Notera också att i Haparanda konkurrerar man med Finland, men då Euron är så dyr som den är nu så är det dyrare att handla mat där.Satsuki skrev:
Både min mor och min svärmor (ena bor i Norrbotten och den andra i Västerbotten) är fascinerad över hur mycket billigare maten är här och hur mycket mer varor vi har att välja bland - och detta på motsvarande butiker då bägge handlar på de lokala ICA Maxi.
Det kommunala utjämningssystemet öser mest pengar till Malmö och Göteborg, så då måste ju de som bor där vara Norrlänningar också?U Uno Mögel skrev:Ja det är ju alltid synd om norrlänningar 😀. Det finns väl ingen landsända som har blivit så överösta med bidrag som Norrland! Alltid gnäll uppifrån landet. Men det talas tyst om hur billigt ni bor däruppe, eller hur fina reseavdrag ni kan göra. Tjänster och gentjänster fungerar dessutom bättre norröver än vad det gör i storstäderna. Och att ni ska ha så överdrivet mycket lägre elpriser än vad folk i zon 4 har tycker jag är rent åt helvete! Och det skäms jag inte för. Inte konstigt heller att det varit sådan debatt om detta, där väldigt många vill få till en rättvisare fördelning av priserna.
Nä, nu ska jag pränta ner en lista på matinköp jag ska göra i morgon. Kött har man ju knappt råd med nuförtiden, men det bekymrar väl ingen norrlänning som kan slakta älgen man skjutit och ha gratis kött för månader framöver. Likaså billigt hemtjut och annat som går att trolla fram ute på bygden 😆.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Jag kan förstå problem med utbud av frukt och grönt, det handlar nog till stor del om transporttider. Inte så kul att köra upp varor som inte klarar transporten i bra skick.pacman42 skrev:
Det mesta är dyrare på mataffärer i norra Sverige, särskilt när man åker in i inlandet. Man kan också notera att en affär som ICA Maxi i Haparanda har ett klart mycket sämre utbud av frukt och grönsaker än vilken ICA Maxi som helst på Västkusten. Det räcker att man kommer till Luleå så är utbudet bättre och billigare, men det är fortfarande inte som i södra delen av landet. Ofta matchar man i de större kedjorna kampanjpriser i övriga landet, men ordinariepriserna är högre. Notera också att i Haparanda konkurrerar man med Finland, men då Euron är så dyr som den är nu så är det dyrare att handla mat där.
Både min mor och min svärmor (ena bor i Norrbotten och den andra i Västerbotten) är fascinerad över hur mycket billigare maten är här och hur mycket mer varor vi har att välja bland - och detta på motsvarande butiker då bägge handlar på de lokala ICA Maxi.
Vad gäller matpriser så är det dyrare i småbutiker även här nere jämfört med de stora butikerna i tätort. Så är det överallt. Om man pga avstånd bara har en matbutik att välja på förstår jag att man tycker det är dyrt, men det är inte unikt för Norrland. Ska man handla allt på ICA i Arkelstorp, Hemköp i Vrigstad eller ICA Floby, ICA Rörbäcksnäs etc blir det dyrt, oavsett om butiken ligger Götaland, Svealand eller Norrland. Utbudet blir också sämre än i större butiker. Men det är kopplat till liten ort och lokal butik, inte endast hur långt norrut den ligger…
Finns det en mer generaliserad sammanställning över priser på vanliga basvaror i olika regioner?
Tack för rättelsen, självklart skulle det vara 90 kWh. Och du verkar ha räknat noggrannare än jag överhuvudtaget.tveksamt skrev:
Nej, jag vet hur effektavgiften fungerar.
3 kWh om dagen i 30 dagar är dock 90 kWh, inte 900.
Men som du säger, det är högst orimligt med en elanvändning som ser ut som 90 kWh en dag och 0 resten av månaden.
Jag kan komma på flera scenarier för att få ihop den förbrukningen med de topparna, men ingen av dem ser speciellt rimlig ut i mina ögon därav frågan.
3 kWh om dagen är trots allt bara lite drygt 0,1 kWh per timme, det säger sig självt att en topp på 4 kW i snitt under en timme (minst 3 gånger i månaden) då måste innebära ett flertal timmar (~40) med ingen förbrukning alls för att matten ska gå ihop.
Igen, jag säger inte att det är fel, det finns många konstigheter när det kommer till hus, men jag är uppriktigt nyfiken på hur förbrukningskurvan ser ut.
Ja vi vet alldeles för lite om det specifika fallet för att förstå. Försökte bara säga att man absolut kan dra 3 kWh om dagen i snitt varav 4 kW den värsta timmen den månaden. Det känns överhuvudtaget inte som en hög effekttopp utan snarare vad de flesta av oss kan drömma om.
Inte alla elnätsbolag baserar effekttaxan på 3 toppar heller, Eon har aviserat att de kommer köra på bara 1 topp (tyvärr).
En månad är ju runt 700-800 timmar och på sommaren har man säkert 40 timmar med nära noll förbrukning, och långt fler om man har solceller och/eller batteri. De flesta av oss är väl bortresta ett gäng veckor och då är det bara kyl, frys och router som drar kanske 0,1 kW tillsammans.
Med det sagt är jag ödmjuk, verkar snårigt hur det mesta med el och elprisberäkning och i synnerhet den nya effekttaxan slår igenom.
Jo, men du skrev:G G.L. skrev:
G G.L. skrev:
Elförbrukningen är ju redan lika låg som i södra Sverige, så vad är det ni ska demonstrera för? Rättigheten att bygga större hus?
Såja, såja.G G.L. skrev:
Oerhört många i storstan bor en bra bit utanför tullarna i egnahemshus, det vill säga arbetarvillor från 30-40-50-talet om 60-80 kvadratmeter, möjligen tillbyggda senare med blod, svett och tårar.
Det finns gott om undersökningar av detta:Satsuki skrev:
Jag kan förstå problem med utbud av frukt och grönt, det handlar nog till stor del om transporttider. Inte så kul att köra upp varor som inte klarar transporten i bra skick.
Vad gäller matpriser så är det dyrare i småbutiker även här nere jämfört med de stora butikerna i tätort. Så är det överallt. Om man pga avstånd bara har en matbutik att välja på förstår jag att man tycker det är dyrt, men det är inte unikt för Norrland. Ska man handla allt på ICA i Arkelstorp, Hemköp i Vrigstad eller ICA Floby, ICA Rörbäcksnäs etc blir det dyrt, oavsett om butiken ligger Götaland, Svealand eller Norrland. Utbudet blir också sämre än i större butiker. Men det är kopplat till liten ort och lokal butik, inte endast hur långt norrut den ligger…
Finns det en mer generaliserad sammanställning över priser på vanliga basvaror i olika regioner?
- https://pro.se/sa-tycker-vi/konsumentratt/pros-prisundersokning/pros-prisundersokning-2024
Åh fan, Göteborg visste jag inte. Är det verkligen så illa?pacman42 skrev:
Malmö är ju ett svart får, en storstad som inte bär sig, helt unikt. Borde vara en motor i en dynamisk region på gränsen till övriga Europa. Ändå har det förvandlats till ett svart hål som äter pengar. Tragiskt.
Enligt officiell statistik är genomsnittlig boarea per person i småhus 49 kvadratmeter i Norrbottens län. Motsvarande siffror är 43 kvadrat i Stockholm, 47 i Västra Götaland och 49 i Skåne.G G.L. skrev:
Så jag tycker inte det verkar som att Norrbottningarna har mindre hus?
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HE__HE0111__HE0111A/HushallT23/
Jag kan hålla med om det mesta! Det är en katastrof med elpriserna i detta land!U Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Men jag tycker det är fel att du ska hänga ut norrlänningarna som skrattar för sina räkningar!
Så är det verkligen INTE, jag gråter, har ångest varje månad! Vi i norr har ju ett annat problem att brottas med, Kylan, vi måste värma våra hus större delen av året! Vi har flertal månader som är mörk eller snö så vi kan inte utnyttja solenergi i full kraft.
Tycker du ska vända tankarna till våra politiker som har låtit detta fortgå med leksuga med elkostnaderna och vansinne med EU som ska ta del av vår el!
Kräv hellre en ytterligare en zon/ elområde låt oss kalla den export! Där kan dom plocka fria priser och låt oss svenskar ha ett gynnsamt pris istället! Om jag inte missminner jag mig så är det skattepengar i början som har byggt upp dessa företag
Om man har tillgång till el när det blåser/solen skiner så att man kan exportera en massa el, sjunker priset på elen.Z Zodde skrev:
När sen det inte blåser/solen skiner måste man importera dyr el för att hålla landet igång, allt beroende på det imbicilla beslutet att stänga kärnkraften i Tyskland (och Sverige).
Lägg därtill att Putins köpta hantlangare sett till att binda upp framförallt Tyskland till ett beroende av rysk gas, som blev ett akut problem när rysspacket startade kriget mot Ukraina och gasen sinade.
Tack vara EUs regler om elhandel över gränser, innebär det automatiskt att Tysklands elbrist smittar närområdet med högre priser, att du inte förstår detta förvånar inte.