Byggahus.se

Dags för nya verktygsinköp

1. E
    Medlem · Stockholm · 9 inlägg

Ekudden

Medlem
    Jag ska införskaffa lite nya verktyg. En sticksåg, en multimaskin och en vinkelslip.
    Har haft sladdrivna sådana som jag nu sålt.

Har främst tittat på Bosch och Makita.

Så antingen:
    Bosch GST 18
    Bosch GOP 18
    Bosch GWS 18

Eller

Makita DJV181
    Makita DMT51
    Makita DGA506

Vill gärna höra era inputs och erfarenheter.

2. L
    Medlem · Linköping · 356 inlägg

lassebrun

Medlem
    allt är bra. åk och känn vilka verktyg som passar dig och din hand. gör ett märke dig lite gladare så kör på det!

3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Kolla Hikoki också, brukar vara väldigt prisvärda och ökar i popularitet.

Makita är annars ett snäpp bättre än Bosch och har ett betydligt större sortiment, även med trädgårdsverktyg som Bosch bara har i sin gröna serie (ej kompatibel med blå)

• Laddar…
  4. N
    Medlem · 169 inlägg

nevinator

Medlem
    Om du kan underbygga att ett märke är bättre än det andra skulle jag gärna ta del av det underlaget.

5. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Bättre sortiment (fler olika maskintyper) och jag gillar maskinerna bättre, tycker Makita känns modernare om vi pratar 18v då. Bosch känns lite klumpiga. Annars har jag inget belägg för att det ena skulle vara bättre, Makitas skruvautomater har dåligt rykte så ska man köra mycket med sån kanske DeWalt eller Miluwakee är ett bättre alternativ

6. N
    Medlem · 169 inlägg

nevinator

Medlem
    Ok, tack för svar. Var intresserad eftersom du sade att den ena var bättre än den andra. Tycke och smak kan ju skilja utan att behöva underbyggas med fakta såklart.

7. Ejmelie
    Hobbysnickare · Ekerö · 421 inlägg

Ejmelie

Hobbysnickare
    Jag går i samma tankar. Vill också köpa ny sticksåg och multimaskin. Har Hitachis sticksåg idag och är inte alls nöjd. Så det kommer definitivt bli Bosch eller Makita för mig också.

Var på Bauhaus idag och kände på både Bosch och Makita. Tyckte att Bosch kändes lite lättare i tyngt i både sticksåg och multimaskin. Men det viktigaste är hur de presterar och där har jag ingen aning.

8. Silver78
    Självbyggare · 1 926 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Makita har bredare utbud men man klarar sig på Bosch också. Jag har bägge märkena hemma. Ja, jag vet - Kampanjer är utav ondo. Ska du använda skruvdragare med lägre moment så kör jag med Makitas 7,2 Volt. Den är grymt smidig Annars är det hugget som stucket mot Bosch blåa serie. Vad du än väljer så är det bra maskiner överlag.

9. P
    Medlem · Bosarp · 1 130 inlägg

Prodigys

Medlem
    När det gäller hikoki ska man ju inte glömma att deras multivolt gör att man kan skaffa 36v till lite mer krävande maskiner som vinkelslip, tigersåg, mutterknack

10. B
    Medlem · 145 inlägg
    Ett tips är att kolla priserna på verktygsvaruhuset.se.
    Nu kollade jag bara Makita-produkterna som specats i första inlägget då jag vet att de har bra priser på dessa, men jämfört med t.ex. Bauhaus skiljer det 300:- på sticksågen, 500:- på Multiverktyget och 400:- på vinkelslipen.

Förtydligande:
    Jag har inget samröre med Verktygsvaruhuset, mer än att jag gärna handlar därifrån eftersom de har butik här i stan (Örebro).

11. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 481 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Kolla www.idealo.de för Tysklandsshopping.
    Bosch bör vara billigare i Tyskland. (y)

12. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Synd att inte alla skickar till Sverige bara

13. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 481 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Amazon.de
    Lefeld.de
    Rubart.de
    Svh24.de
    Samt en hög andra, och det brukar inte skilja mycket mellan billigaste och nån av dom. (y)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.