Byggahus.se

Dags för ny standard vägguttag?

1. K
    Medlem Nivå 16
    Eller också finns det fast jag missat det. Nu när så många av hemmets prylar består av adaptrar av olika slag, transformatorer och annat som stjäl utrymme i ett dubbeluttag och medför att man bara får plats med en sådan "pryl" och en Euro-kontakt (de platta tänker jag på) då borde det väl vara dags att förändra designen på dessa vanliga uttag?
    Borde det inte gå att dra isär brunnarna och skapa det utrymme som behövs för att få plats med två "klumpar"?

Upplys mig :p

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Redigerat 5 mar 2015 10:05
  3. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Tveksamt pga att då skulle man behöva ändra från 70mm till 80mm dosor och det tror jag inte kommer hända, dessutom så kommer fler och fler produkter som strömförsörjs via USB och då finns det redan lösningar.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Med dagens laddare är det inte något större problem.

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag tycker att det är vettigare att tillverkarna av "prylar" anpassar sig efter verkligheten än att man ska ändra på verkligheten för att "pryltillverkarna" inte bryr sig.

6. K
    Medlem Nivå 16
    Den lösningen gillas - men, den tar ju upp dosan så att vanliga kontakter inte kan användas ;)
    Men jag antar att en dubbeldosa löser det också - om man har en från början.

7. K
    Medlem Nivå 16
  8. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Den här finns ju också, löser problemet med vanligt uttag.
    http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-Kombi-3-vägs-Schneider-Exxact/36-3602

Däremot lär du aldrig få i några av de där klumparna i europakontakterna på sidan.

Personligen tycker jag att de där klumparna är en korkad design, jag skulle föredra en "klump" på sladden istället och sedan en kort anslutningskabel modell Europlugg. Då kan man gömma undan trafon. Det är dock dyrare att göra så för tillverkaren....
    Där måste man faktiskt ge Apple en eloge. Deras laddare för bärbara datorer har en kontakt som du kan byta ut till valfri variant av stickpropp för att passa ditt land, men anslutningen är en vanlig C5-kontakt vilket gör att man också kan sätta dit en vanlig anslutningskabel för att öka längden på sladden...

• Laddar…
  9. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det finns ju också skarvsladdar med europakontakter.

10. M
    Medlem Nivå 9
    Jag satte dubbla dosor överallt där jag skulle ha vägguttag och anpassar insatserna efter behov.

11. T
    Medlem · Nivå 16
    ...Där måste man faktiskt ge Apple en eloge. Deras laddare för bärbara datorer har en kontakt som du kan byta ut till valfri variant av stickpropp för att passa ditt land, men anslutningen är en vanlig C5-kontakt vilket gör att man också kan sätta dit en vanlig anslutningskabel för att öka längden på sladden....

Detta hade Ericsson redan på laddaren till T29 för sådär 15 år sedan

12. T
    Medlem · Nivå 16
    Dags att det börjar finnas standardiserade 5/12 V DC uttag i varje rum så att alla adaptrar/transformatorer kan åka på tippen.

13. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Tanken är god, men problemet med lågspänning är dock att det blir svårt att beräkna lämplig säkring, samt att kablarna blir GROVA om man vill ha 5,0V (= 4,95-5,04 V) och inte tolererar t.ex. 5 +/- 25% V (= 3,75-6,25V).

14. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Problemet med en ny standard för eluttag är att det inte löser i-landsproblemet nr 1 - sladdhärvorna. Det problemet är inte heller lösbart på ett enkelt sätt av pryltillverkarna.

Den enda lösning jag har kommit på är att lägga in installationsgolv i hemmen. Då kan man lägga in all VVS, el, data mm under golvet och behöver inte gjuta in någonting i betongplattan. Förutom att man då kan få exakt så många eluttag där man vill, och kan dölja allt sladdhärveri och alla klumpar under golvet, så förenklar det byggplaneringen och framförallt renovering- och ändringar. Dessutom minskar man risken för fuktskador.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    installationsgolv_bild2.jpg

Färdigt installationsgolv - installerat och klart med färdig parkett - kostar en bit över 1200 kr/kvm. Duger det i kontor så borde det duga hemma också.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · Nivå 16
    De flesta laddare accpeterar väldiga variationer i inspänning. Man får ha nadra kriterier än t ex i det traditionella 230 V nätet. Dessutom kan man ju i långa sträckor med många förbrukare bygga in dc/dc spänningsregulatorer som fräsha upp spänningen igen. Nytänkande.