Byggahus.se
Hej!

Planerar uppgradera kap- och gersågen och önskar en pålitlig och bra allround såg för t.ex dörrfoder, altanbygge, golvläggning, listverk osv. Planerar även köpa till ett sågbord. Har en budet kring ca max 5.000 kr för båda. Jag har några modeller i huvudet, men utan att styra för mycket önskar jag era förslag. Tack på förhand!

Vänligen,
Joakim

Redigerat:
För de arbeten du beskriver skulle jag välja en Elu PS174, eller en nytillverkad släkting till den.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Bosch GCM8SJL eller GCM8SDE, dock ligger den lite över totala budgeten.
Vad är det för såg du uppgraderar från?

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Hellre Bosch än metabo iaf.

FredrikR FredrikR skrev:
Bosch GCM8SJL eller GCM8SDE, dock ligger den lite över totala budgeten.
Vad är det för såg du uppgraderar från?
GCM8SJL verkar många tycka vara bra, har du någon egen erfarenhet? Vågar knappt säga men det är nån gammal scheppach från jula, rent skräp…

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H Joakimwiljelöf skrev:
GCM8SJL verkar många tycka vara bra, har du någon egen erfarenhet? Vågar knappt säga men det är nån gammal scheppach från jula, rent skräp…
Äger ingen egen SJL men har sågat lite med kompisens stabil och gör det den ska.
Hade en GCM10SD i nära på 15 år som har ersatts av en 12GDL och GCM18V-216.

<Edit>
Ett bra sågbord är värt mycket, tidigare hade jag ett GTA3700 som funkade bra i alla år, nu är det utbytt mot ett GTA3800. Rejäla båda två.
GTA2500W är stabilt men jag tycker det känns lite kort när man är van med drygt 1m till på de andra borden.

Redigerat:
  • Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
H Joakimwiljelöf skrev:
Köpte en sådan Bosch för några år sedan, med deras lilla hopfällbara sågbord/ställning - hela rasket går med enkelhet in i en vanlig sedan. Har fungerat perfekt för att fixa några altaner, div lister osv och faktiskt inte ens bytt från den medlevererade ganska grova klingan med hårdmetalltänder. Fortfarande riktigt skarp och funkar även till foder och lister utan att det flisar sig. Bra grejer.

Man få ha litet koll på plastfönstret till lasern bara, det blir gärna litet igensatt men lätt att rensa.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Hellre Bosch än metabo iaf.

Har en metabo som jag är ruggigt nöjd med.

• Gilla
Bosebo
  • Laddar…
Dewalt 777 är mycket pang för pengarna!

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jag har en Metabo KGS 254M och KSU 251 bordet. Har haft den i 6år utan några problem. Gillar bordet då man kan rulla det utan att behöva bära det. Sen är det laser och arbetsbelysning på den och bra sågdjup.
Har byggt både altaner och bytt panel på hus med den.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har en Bosch 8SJ med GTA 2600-stativ i fint skick (använt hemma), som kan bli ditt för 2000:-
Skicka pm i så fall. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.