Byggahus.se

Dags för klinkers

1. K
    Medlem Nivå 3
    Håller på och renoverar lite i källaren, tänkte lägga lite klinkers och behöver lite råd och tips.. Funderar på om man kan lägga klinkers på de underlaget som är eller om man måste riva bort de gammla?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Det är nått sorts plastgolv i storlek 15x15 idag

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det måste bort.

3. K
    Medlem Nivå 3
    Tack för snabbt svar! Då får jag tänka om, orkar inte dra bort allt och slippa bort limet. Kanske blir till och bara måla om det

4. P
    Medlem · Nivå 22
    Mjoe! Inget stopp riktigt här, är det tvättstuga så är det inte okej, men om det är källarplan så finns det absolut inget hinder att använda sig av fästmassa som är anpassat till plastmatta när du sätter klinkers, om det inte är ihåligt/luft under mattan och underlaget är stumt är det helt okej att låta mattan ligga kvar, ser bara inget problem i att riva ut mattan och spackla upp golvet. Är det en tvättstuga så får du inte använda mattan som våtrumsspärr men kan låta den ligga kvar om det är betong under den och våtrumsspärra på den, vilket inte är ngn bra lösning, bäst är att ta bort den gamla mattan, se över underlaget, spackla, spärra, på med fästmassa och klinkers, glöm bara inte bort om du har golvbrunn att den bör troligtvis bytas den med...

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Plastmattan är garanterat inte anpassad för fix som det måste vara om det ska beläggas.

6. P
    Medlem · Nivå 22
    Nu har jag arbetat med detta på heltid så jag vet att det finns fix som är anpassade till/för plastmattor men det var inte det som TS frågade om, utan om det går, och det gör det med rätt förutsättningar om underlaget och om det skall klassas som våtrum, vilket det inte per automatik görs bara för att det är en källare. Sedan är det inte alltid lämpligt att låta gamla saker/ytskikt vara kvar, men frågan var.... går det, och svaret på det är ja, under rätt förutsättning.

7. K
    Medlem Nivå 3
    Det är ingen plastmatta utan golvplattor som jag tror är plast.. Varje ruta är ca 15x15 cm och nån mm tjock bara.. De är helt stumt under. De är en hall i källaren det handlar om.

8. P
    Medlem · Nivå 22
    Mitt råd är att du googlar "Fästmassa på plastmatta" GVK har en lång lista på godkända fästmassor och tips om hur man går till väga, om det inte är ett våtrum så är det bara att köra på och ha kul. Kom ihåg att det blir en nivåskillnad om du har en massa dörrar, de kan behövas kapas i underkant och trösklarna kan behöva ett lyft. Litet tips bara, det bygger lite på höjden att lägga keramiska golv. Kallt blir det också utan golvvärme! ^^
    Lycka till med byggandet!

9. K
    Medlem Nivå 3
    Tusen tack för bra svar :)