Byggahus.se

Dags för fastighetstaxering

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 302 inlägg
    Nästa års småhustaxering står för dörren, idag öppnar Skatteverket e-tjänsten.

Du kan läsa artikeln här: Dags för fastighetstaxering

2. AntonBe
    Medlem · 127 inlägg
    Som "nybliven" (ägt huset ett drygt år, men fick inte göra förra året) husägare ser det där spännande ut. Om jag ser att det finns fel, ska jag då ändra det? T.ex. står det angivet på mitt hus att det är enkel standard på köket, trots att det är ett rätt bra kök (jag skulle klassa som normal), att det bara finns ett badrum (finns två), att det inte finns garage på tomten (vilket finns sen urminnestider som garaget ser ut).

Vad tjänar man på att ändra? Om jag ska sälja kan det vara bra, då kan jag hänvisa till det högre taxeringsvärdet? Fast jag får högre fastighetsavgift också, vilket är dåligt. Och vad händer om man inte uppdaterar till korrekta värden, kan det slå på försäkringen (trots att man till försäkringsbolaget anger allt sånt)?

3. G
    Medlem · 777 inlägg
    Enda risken jag ser är väll om fastighetsskatten kommer åter... jag går nämligen i samma tankar, misstänker att min boyta är större och biytan mindre än vad som står, samt att standardpoängen nog är lite låga.