Byggahus.se

Dags att söka bygglov

1. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem
    Så var det äntligen dags för oss att söka bygglov! Vi har bestämt hur huset ska se ut och var det ska ligga på tomten, har nybyggnadskarta och har skrivit på köpeavtal med husfirman (behöver man förstås inte göra för att söka bygglov, men då hjälper ju "deras" arkitekter till).

Så nu tänkte jag söka lite i forumet efter tips på om det är något speciellt man ska tänka på, men den ack så användbara sökfunktionen verkar ju efter uppdateringen inte längre vara i funktion. Så jag tänkte att jag frågar om det jag funderar över, och så får ni gärna ge andra tips.

För att ge lite bakgrund så tycker jag att vi verkar hålla oss gott och väl inom detaljplanen. Den säger max 300 kvm byggyta (plus carport och tak över uteplats som får byggas utöver detta), max 8 meter nockhöjd, minst 20 graders taklutning, minst 4 meter till grannen för bostadshus, 1 meter för garage.

Dessutom gäller att vi måste vara minst 11 meter från vägen och minst 7 meter från en allmäning som gränsar till tomten, samt minst 15 meter från Mälaren (med undantag för båthus på upp till ca (sic!) 20 kvm som får placeras precis vid sjön).

Jag är inte säker på vad vi hamnar på för byggyta med garaget och eventuellt båthus inräknat, men under 300 kvm blir det. Vi bygger mellan 6,5 och 7 meter högt med 38 graders taklutning, och vi har drygt 6 meter till grannen. Vi har 25 meter till vägen, 7 meter till allmäningen och ca 50 meter till Mälaren, så om jag inte har missat något så håller vi oss gott och väl inom planen. Det finns ingen speciell husstil i området som dominerar, men åtminstone ett hus är klart likt vårat tänkta.

Jag antar att detta innebär att grannarna inte kommer att automatiskt tillfrågas om bygglovet? Eller gör vissa kommuner det ändå? Bör vi prata med de närmast boende? Isåfall hur nära? Den närmaste grannen har vi definitvt tänkt diskutera det med, men ska vi kontakta även de på andra sidan gatan och så vidare? Eftersom det är ett område med sjöutsikt kan andra tänkas påverkas, men å andra sidan uppför vi huset där det idag står en sommarstuga, som vi river, så det är inte en obebyggd tomt som tas i anspråk vilket jag antar skulle skapa större motstånd. Vårt nybyggda hus blir dock större än sommarstugan.

Om någon nu skulle misstycka vad gäller bygglovet, hur lång tid har de på sig att överklaga?

Jag har förstått att grannar kan få kräva att man placerar huset annorlunda ifall det vore bättre för dem, men inte skulle påverka oss, men det är svårt att tänka sig en radikalt annan placering eftersom vi då antingen kommer för nära granne eller allmäning, eller om vi flyttar oss närmare sjön så hamnar vi inte längre i linje med de andra husen på gatan och hamnar dessutom i en sluttning som inte det nuvarande huset skulle fungera i. Har de ändå möjlighet att kräva att huset placeras annorlunda ifall det skulle ge dem bättre sjöutsikt? Jag inser att det inte går att ge något definitivt svar utan att veta exakt hur fallet ser ut, men vilka regler gäller?

Bör man sedan när man lämnar in bygglovet besöka handläggaren personligen samtidigt för att diskutera med honom, eller bör man göra det redan innan man inkommer med ansökan för att kunna väga in hans åsikt redan då? Jag vet vem det är och har pratat med honom både på telefon och på hans kontor tidigare, men bara om mer allmäna regler för tomten, inget specifikt för vårt planerade hus. Han verkar bra att ha att göra med dock.

Utöver dessa frågor om grannar och kontakt med handläggaren, är det något annat vi bör tänka på? Alla tips mottages varmt!

2. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Dags att söka bygglov

Låter som det inte behövs några granneyttranden eftersom du håller dig inom plan och på behöriga avstånd.

Tala dock med alla grannar innan och skapa en god relation.....det vinner du på i längden iFALL det strular när lovet väl är beviljat.

De har 3 veckor på sig efter att bygglovet är beviljat att överklaga till länsstyrelsen (via bygglovskontoret).

Finns en detaljplan och du håller dig inom den så har de små möjligheter att komma någonvart.

Är det ett potentiellt problem för någon granne med ditt kommande hus? Sätt dig in i deras situation och försök komma på vad det kan vara i så fall. Mota Olle i grind genom god dialog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.