21 908 läst · 81 svar
22k läst
81 svar
Dags att köpa nya verktyg – Vilket märke för gemensam batteristandard?
Medlem
· Västra Götaland
· 565 inlägg
Veckans quiz:
Du behöver köpa en cirkelsåg, spikpistol, tigersåg och ett multiverktyg.
Du vill ha allt i samma märke för att kunna använda samma 18V batterier.
Skulle du valt Milwaukee, Bosch, Dewalt eller Makita?
Eller är Festool så överlägset bra att du skulle lägga 10-20k extra?
Du behöver köpa en cirkelsåg, spikpistol, tigersåg och ett multiverktyg.
Du vill ha allt i samma märke för att kunna använda samma 18V batterier.
Skulle du valt Milwaukee, Bosch, Dewalt eller Makita?
Eller är Festool så överlägset bra att du skulle lägga 10-20k extra?
Har du ingen maskin/fabrikat sedan tidigare så är nog bästa lösningen att gå och klämma och känna på hur maskinerna passar just din hand för där kan det skilja lite. I övrigt så är nog de uppräknade maskinfabrikaten likvärdiga när det gäller funktion och prestanda, förutom prisskillnader.
Medlem
· Västra Götaland
· 565 inlägg
Tack för svaren!
Klämma och känna är ju naturligtvis smart. Men det är tråkigt att lägga tid på, och ofta visar sig de sanna egenskaperna inte förrän efter ett tags användande. Men jag ska till Hornbach idag och kolla utbudet lite.
Gillar ju generellt Bosch, men Milwaukee och Makita är märken som alltid verkar ha bra grejer.
Sen är det ju som vanligt med de här frågorna: Inget givet svar, eftersom smaken är ganska olika. Men ändå, nu vet jag att Makita och Festool faller bort.
Klämma och känna är ju naturligtvis smart. Men det är tråkigt att lägga tid på, och ofta visar sig de sanna egenskaperna inte förrän efter ett tags användande. Men jag ska till Hornbach idag och kolla utbudet lite.
Gillar ju generellt Bosch, men Milwaukee och Makita är märken som alltid verkar ha bra grejer.
Sen är det ju som vanligt med de här frågorna: Inget givet svar, eftersom smaken är ganska olika. Men ändå, nu vet jag att Makita och Festool faller bort.
Jag jobbar som servicetekniker och lagar alla dom fem märken. Gör garantireparationer på tre av dom. Kan inte säga att det finns nått märke som generellt skulle vara bättre eller sämre. Visst är Festool i en annan klass, men du betalar ju för ett tre årigt all inclusive service avtal med.
Men rent generellt med dom fyra andra märken är det ingen större skillnad. Mest vad man själv tycker. Sen har ju alla tillverkare nån produkt som är sämre, men samtidigt har dom nån annan som är lite bättre.
Men dom vanliga verktygen som cirkelsåg, skruvdragare och tigersåg så är det nog mest vad man själv tycker.
Men rent generellt med dom fyra andra märken är det ingen större skillnad. Mest vad man själv tycker. Sen har ju alla tillverkare nån produkt som är sämre, men samtidigt har dom nån annan som är lite bättre.
Men dom vanliga verktygen som cirkelsåg, skruvdragare och tigersåg så är det nog mest vad man själv tycker.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 565 inlägg
Jag jobbar inom anläggning och vi har milwaukee. Dessa får ta mycket stryk både i form av regn och dynga. Min bild är att det är väldigt tåliga grejer. Jag har kört ihjäl tre skruvdragare på 8 år men det är när man kör stora hålsågar som det blir för mycket till slut. Deras enhandstigersåg är fantastiskt smidig och stark.
Hade jag börjat om idag hade det med stor sannolikhet blivit Milwaukee och Festool på 18v. 12v äger jag redan Milwaukee och hade valt det igen alla gånger.
Sedan är det ju som alltid, tycke o smak som avgör. Alla gör okej produkter. Vissa har produkter som andra saknar och givetvis är det alltid det som den andre tillverkaren har man vill åt
Sedan är det ju som alltid, tycke o smak som avgör. Alla gör okej produkter. Vissa har produkter som andra saknar och givetvis är det alltid det som den andre tillverkaren har man vill åt
Man kan skjuta all möjlig spik, men personligen tycker jag stompistolerna (60-90mm grövre spik) blir för ringa och klumpiga som batterimodeller så där är det nog luft som gäller för mig i alla fallandreascarlsson skrev:
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 417 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 417 inlägg
Bosch är väl det märke som är mest utbrett bland konsumenter och enklast att få bra priser på nu, särskilt sedan amazon.se dök upp. Därefter Dewalt och Makita. Milwaukee säljs på ganska få ställen och är något dyrare men jag upplever inte att deras kvalitet är högre än de andra 3. Gillar du mindre verktyg så har Bosch, Milwaukee, och Makita stora 12v utbud. Dewalts 12v är minimalt än så länge.
Vad gäller annan spik än dyckert så finns ju batteridrivna papp, panel, och stomspikare numera men de kostar en mindre förmögenhet. Tror det är dewalt, milwaukee, och även hikoki som har bäst utbud på den fronten.
Annars är det faktiskt inte så jäkla noga, så in till närmsta bygghandel och kläm och känn
Vad gäller annan spik än dyckert så finns ju batteridrivna papp, panel, och stomspikare numera men de kostar en mindre förmögenhet. Tror det är dewalt, milwaukee, och även hikoki som har bäst utbud på den fronten.
Annars är det faktiskt inte så jäkla noga, så in till närmsta bygghandel och kläm och känn
Hur stor sig Hikoki? Vad jag vet är det den enda cirkelsågen som har klyvkniv?
Medlem
· Västra Götaland
· 565 inlägg
Har fastnat för Milwaukee. Har en byggarkompis som säger samma sak. Ska till Verktygsboden här i Borås idag och klämma och känna. Hoppas att det finns bra lådor och förvaring för verkygen, batterierna och tillbehören!
Återigen, tack för all input!
Återigen, tack för all input!