Byggahus.se

Dags att fixa (vinter)vatten - bra lösning?

1. O
    Medlem Nivå 1
    Har en stuga i skogen (klimatzon 2) där vattnet hittills har kommit in medelst spänner, men jag tänkte nu investera och dra in lite enklare vatten. Jag har kollat runt och funderat och har kommit fram till följande preliminära plan som jag gärna tar emot kloka och erfarna synpunkter på.

Förutsättningar är en grävd brun 35 meter från stugan, och ca 10 meters höjdskillnad till. Jag har också gjort ett klipp på sänkbar pump från Kärcher . Stuga ligger på berget med obefintligt markskickt, så max djup i mull är 10cm.

Tanken är nu att skaffa 25mm PEM och lägga lämplig självbegränsande värmekabel från Kima i den, samt klä det hela med rörskålar. Ev. en termostat till värmekabeln.

I brunnen får ledningen gå in precis under markytan (vattnet stiger nästan dit vid max), och jag tänker mig en T-koppling mellan pump och ledning,och där jag sätter en kulventil på tredje öppningen för att med ett enkelt handgrepp kunna tömma ledningen. Jag sätter också en andra T-koppling + kulventil på ledningen i brunnen från vilket jag drar en tunnare PEM-ledning som skall utgöra sommarvatten men stängas av på vintern.

Vid enstaka tillfällen när det har varit kallt länge har det kunna vara en tunn isskorpa på vattenytan i brunnen, men förhoppningen är att det skall vara tillräckligt frostfritt där för att ventiler och vatten skall klara sig. Ett alternativ jag har funderat på när det gäller hur ledningen dras i brunnen är att gå in UNDER vattenytan, för att på så sätt få en garanterat frostsäker koppling med ventiler etc, men frågan är hur bra kulventiler mår av det? En tredje variant skulle kunna vara att gå ut med värmekabeln och linda den nåt varv runt ventiler och sista delen av ledningen.

Jag tänker komma upp med PEM-röret i diskbänksskåpet och sätta en flödesvakt från Wilo där som får styra pumpen. En undran jag har kring detta med flödesvakt är hur den fungerar om man öppnare en kran som sitter INNAN flödesvakten på ledningen, sänks trycket då så mycket så att det funkar, eller måste flödesvakten sitta FÖRE alla tappställen?

Jag har inte värme på i stugan kontinuerligt, utan räknar med att kunna komma dit, stänga ventilen i brunnen, stoppa i kontakten till flödesvakten och värmekabeln och njuta av oburet vatten, samt att sen göra det omvända när jag lämnar stugan.

2. O
    Medlem Nivå 1
    Ingen som har åsikter eller erfarenheter att bidra med kring detta? Vore värdefullt ex.vis med erfarenheter kring om man kan sätta en flödesvakt efter en tappkran ...