Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dags att byta upp sig till större MIG/MAG-svets.

1. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 510 inlägg

P-plats

Medlem
    Har en lite 1-fas MIG/MAG-svets som har sina begränsningar när det gäller tjockare material eller till större arbeten så jag funderar på att byta upp mig.
    Har kollat lite och ESAB Origo Mig C170 verkar vara populära och där omkring lägger jag min budget.
    Har även kollat på MIGATRONIC Automig 183 som ligger i samma prisklass.
    Är det värt för en hemmapulare att gå upp till tex en MIGATRONIC Automig 273 eller vad ska man välja?

2. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 798 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    De större svetsarna är mer inriktade på industriell användning och därför av bättre byggkvalitet, bra tillgång till reservdelar osv. Får man då tag på en sådan begagnad maskin i ok skick kan det vara lämpligt för hobbyanvändning. Men jag skulle inte betala nypris. Så har jag resonerat iaf när jag skaffade en Origo C280 Pro.
    Med en kraftigare mig/mag kan du höja spänningen och köra spray transfer och det kan vara bra.
    Om pengar inte är ett hinder så kika även på pulsfunktion, något jag gärna haft.

• Laddar…
  3. P-plats

P-plats

Medlem
    Efter div samtal med svetsare och Säljare sp blev det en MIGATRONIC Automig 273 som jag nu väntar spänt på...

4. F
    Medlem · Västra götaland · 7 771 inlägg

fsn

Medlem
    Vad var det för 1-fas du bytte bort dig från?

5. P-plats

P-plats

Medlem
    Har idag en Conti-Weld Conti-MIG 150C som jag varit mycket nöjd med över lag.
    När mina behov ökat så har den inte orkat med när jag håller på och svetsar i lite tjockare material under längre tid.

6. F

fsn

Medlem
    Ok. Lite förvånande att du inte satsade på en modern inverter istället för en step. Det är väl fö sista eller näst siste året det säljs step-maskiner. Dom faller på energieffektivitetskrav med nya regler.

7. P-plats

P-plats

Medlem
    Stämmer att de endast får säljas fram till årsskiftet och har fått flera rekommendationer om att välja beprövad teknik medan det går att få tag i.
    En motsvarande Invertermodell är betydligt dyrare och marginellt bättre för mig som amatör. Konstruktionen är dock betydligt mer avancerad och eventuella reparationer i framtiden blir betydligt dyrare om ens värda att göra.
    Om detta stämmer eller ej är jag inte rätt person att avgöra men har i mina öron låtit logiskt då jag hoppas ha en bra svets i mer än 20 år framöver...

8. F

fsn

Medlem
    jag borde veta det då det är en del av mitt jobb men jag har för mig att det är tillverknings/importförbud nästa årsskifte och försäljningsförbud från 2024.

Jag är lite fartblind där men det är klart att en 3-fas inverter med ett namn man känner igen hade blivit dyrare, mycket dyrare tänkte mer om det hade räckt med en inverter 1-fas som hade fixat ca 210-215A (det är väl ungefär där gränsen går för 1-fas 16A) mot de 250A som du får ur det danska stålet. Men det är klart, ligger man uppe och snurrar på 220A och lite tjockare gods så vill man nog ha kapacitet för 250-300A.

Jag tycker nog att man får rätt mycket ur en inverter jämfört med en steg, soeciellt om man inte är proffs. bättre reglering, helt steglös inställning och mer möjligheter för fintrimmning på tunn plåt men det är ju till en betydligt högre kostnad och mindre pålitlig elektronik precis som du säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.