Dags att byta takpannorna, villrådig...

8k läst  6 svar

1. U
    Medlem Nivå 3
    Har ett 1.5 planshus från -63 med dåliga Vittinge enkupiga tegelpannor. Läget är ungefär så att går man upp och ska byta tre trasiga pannor går det ofelbart sönder sex nya pannor...osv

Främst är det klackarna på pannorna som går av. Läkt och papp är också dåliga så byte av hela paketet är det enda som gäller.

Jag har hört att betongpannor täcker/tätar bättre och ligger stadigare. Hur är det med vikten kontra tegepannor? Lättare / tyngre? Får jag problem med kondens om jag byter till betongpannor?

Tacksam för alla svar!

2. T
    Medlem Nivå 1

Re: Dags att byta takpannorna, villrådig...

Jag har läst att betongpannorna är tyngre än tegelpannor, det är det enda jag vet...

3. T
    Medlem Nivå 4

Ulrik. När man räknar på vikt på olika ytbeläggningar för tak, räknar man på årsmedelvikten. Jämför man då mellan tegel och betong så har dessa ungefär samma vikt. Med andra ord kan du välja fritt. Du frågar om kondensproblem under betongtakpannorn. Om du får kondns under betongtakkpannorna, så har du precis lika mycket kondens under tegelpannorna, men dessa har förmågan att ta åt sig fukt. Men, har du kondens under pannorna så har du egentligen ett annat problem. Din inomhuventilation har övertryck, vilket är mycket vanligt på 1,5 planhus. Om du ordnaren liten kanalfläkt på övervåningen som går kontinueligt så kommer det att uppstå ett undertryck även på övervåningn. Nu gör det inte så mycket om det bildas kondens under pannorna, men problemet är om kondensen av någon anledning fäller ut på vinden. Då kommer du att få mögelproblem. Detta kan t.ex. hända om du tilläggsisolerar vinden, för då kommer temperaturen att sjunka på vinden och den fuktiga inomhusluften som smiter upp kondenserar snabbare. Med andra ord, se till att du har ett litet undertryck på båda våningarna, så ska du inte få några problem. Och du ska inte ha för mycket luftning på vinden, endast så det blir lite luftväxling.
    Tartan

4. B
    Medlem Nivå 3

I torrt tillstånd är betongpannor tyngre än tegelpannor men de senare suger mer fukt så i blött tillstånd är viktskillnaden typiskt försumbar. Är taket dimensionerat för tegelpannor är det i regel inga problem att byta till betongpannor (och vice versa).

5. Faidros
    Medlem Nivå 10

Kondens under takpannorna är väl ett helt normalt fenomen som uppträder vid temperaturväxlingar utomhus. När det blir varmare ute kommer luften att vara varmare än takpannorna, och då kondenseras fukten på pannorna.

6. P
    Medlem Nivå 1
  7. P
    Medlem Nivå 10

Skillanden mellan Betong pannor & Tegelpannor är igentligen detta:

Pris: Betongpannor är ganska mycket billigare skiljer flera, flera tusen på ett tak. (å andra sidan kan det ju vara värt det efter som taket ligger där i minst 40 år)

Vikt: Betong pannor Väger mer (lite jobbigare att lägga med andra ord, dock 1 gång på 40 år)

Kvalite: Tegel pannor har en hållbarhet på typ 100 år? Betongpannor vet ingen riktigt efter som man har hållt på exprementerat en hel del, tidiga betong pannor smulades sönder. Dock lägger du taket i dag så lär du inte göra om det under din livstid.

Utsende: Betongpannor finns i massor massor av färger (dom är målade) även i tegel färg. Dock är frågan hur länge sitter färgen kvar? inte kul om den släpper efter 12 år..

Vad man väljer är alltså inte ett självklart val. Vill man ha Rosa pannor så går ju Tegel bort  :cool: ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: