Byggahus.se
Har sedan vi byggde sommarhuset 2005 haft ett stort kolfilter uppe på köksskåpen anslutet till köksfläkten.
Det fungerar hyggligt, men fisklukten och vattenånga förmår det förstås inte besegra.
Skulle alltså vilja leda ut en Mikaela genom väggen.
Brandspridningsrisken är lite krånglig att säkra, men ett brandspjäll kan i alla fall ordnas.
Vad jag däremot oroar mig för är att väggen är väldigt vindpinad. Hur får man genomföringen någorlunda lufttät OCH tyst när det tjuter runt husknutarna?

Ni får isolera rören med brandsäker isolering och sätta in ett kallrasskydd. Hur Mikaela kommer in i bilden vet jag lnte ;)

• Gilla
tobben87
  • Laddar…
Lika nyfiken som du på Mikaela. Tack Apple stavningskontroll...
Min erfarenhet av kallrasspjäll är inte superbra. De jag haft har mest fört väsen när det blåser. Tips på bättre varianter?

Hur långt rör från fläkten? Tror inte vinden kommer blåsa in direkt där om husets fasad ligger mot havet eller så?!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur långt rör från fläkten? Tror inte vinden kommer blåsa in direkt där om husets fasad ligger mot havet eller så?!
Ligger på stranden på västkusten.
Vertikalt rör kan väl bli ca 60-70cm

Prova som vanligt först, om det blir blåsljud for du sätta nån specialare utvändigt på ventilen på fasaden...

Har monterat lite olika varianter längs högakusten (hyfsat blåsigt på sina ställen)
Det som absolut inte funkar är ett ytterväggsgaller med jalusi, det slår när man stänger ytterdörr och blåser. Och det som funkat bäst är ett öppet ytterväggsgaller med ett fjäderbelastat backspjäll monterat vågrätt. Men får du plats och vill slippa ljud ute och inne så smacka dit en ljuddämpare med ei60 klassning, och minst en 30is brandmatta! Och glöm inte att du måste klä in fasaden (om den är brännbar) runtom genomföringen!

• 702045F5-1BF4-4EEF-B39E-BB3F3DDEE85F.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Går det inte bara att sätta en stormhuv på utsidan? Men det kanske inte är tillåtet för utsug från köksfläktar?
En stormhuv hindrar att luft blåser in och det blir ett lätt sug utåt om vinden blåser rätt, det är den tystaste lösningen enligt min erfarenhet i stormiga miljöer.
Olika kallrasskydd brukar mest orsaka en massa störande ljud när det blåser.
Däremot är detta inte mitt kunskapsområde.

De lite snävare varianterna av stormhuvar tror jag utgör ett ganska stort motstånd. Dvs fläktkapaciteten bromsas mycket. Vet du någon design som inte snörper flödet allt för mkt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.