för drygt 1 år sedan fick jag föreläggande från kommun att jag måste fixa efterföljande rening och komplettera med T-rör i slamavskiljaren. det finns inget registrerat i kommunens papper om infiltration eller liknande och jag gissar att jag endast har en stenkista
avloppet funkade ju så jag tänkte dra lite på det inom den tidsfrist man har men i vinter vart det stopp och då är det nog läge att göra något.
förra veckan grävde jag en provgrop på tilltänkt plats. grävde ca 2-2,5 meter.
bara sand de första 2 meterna, sedan vart det lite sten och även betydligt hårdare material, silt?
igår var kommunen ut och kikade på min provgrop och efter lite prat så tyckte de att 2 meter sand räcker till, även om det var hårdare botten.
nu är det alltså dags att anlägga infiltrationen. jag har ju egen grävare så det kan man göra själv antar jag
jag har kollat på detta paket
http://vvsbutiken.nu/product.html/uponor-rordelspaket-for-infiltration?category_id=1394
det innehåller allt för 2x15m spridarledningar.
jag skulle däremot vilja ha 3x10 för det passar tomten bättre.
kan man grena den ena ledningen eller ska man köra 3 utlopp från fördelningsbrunnen och 3 avluftningsrör i slutet?
jag skulle även vilja ha 2-3 meter från fördelningsbrunnen dit infiltrationsbädden börjar.
ja, vad har ni för tips när jag ska göra detta arbete? säkerligen många av er här som gjort detta arbete
avloppet funkade ju så jag tänkte dra lite på det inom den tidsfrist man har men i vinter vart det stopp och då är det nog läge att göra något.
förra veckan grävde jag en provgrop på tilltänkt plats. grävde ca 2-2,5 meter.
bara sand de första 2 meterna, sedan vart det lite sten och även betydligt hårdare material, silt?
igår var kommunen ut och kikade på min provgrop och efter lite prat så tyckte de att 2 meter sand räcker till, även om det var hårdare botten.
nu är det alltså dags att anlägga infiltrationen. jag har ju egen grävare så det kan man göra själv antar jag
jag har kollat på detta paket
http://vvsbutiken.nu/product.html/uponor-rordelspaket-for-infiltration?category_id=1394
det innehåller allt för 2x15m spridarledningar.
jag skulle däremot vilja ha 3x10 för det passar tomten bättre.
kan man grena den ena ledningen eller ska man köra 3 utlopp från fördelningsbrunnen och 3 avluftningsrör i slutet?
jag skulle även vilja ha 2-3 meter från fördelningsbrunnen dit infiltrationsbädden börjar.
ja, vad har ni för tips när jag ska göra detta arbete? säkerligen många av er här som gjort detta arbete
sitter och kollar på infiltrationspaket och det jag kollat på heter 90 BDT+KL
jag antar det betyder 90mm rör Bad, Disk, Tvätt + Klosett(toalett)
är jag ute och cyklar?
sedan har jag tittat på detta:
http://vvsbutiken.nu/product.html/infiltrationspaket-110-bdt?category_id=1395
det heter ju 110 BDT, är det då 110mm rör? men avsett för bara Bad, Disk, Tvätt?
låter ju konstigt om det grövre inte är avsett för toalett? borde väl vara tvärtom?
kan nån hjälpa mig reda ut detta
jag antar det betyder 90mm rör Bad, Disk, Tvätt + Klosett(toalett)
är jag ute och cyklar?
sedan har jag tittat på detta:
http://vvsbutiken.nu/product.html/infiltrationspaket-110-bdt?category_id=1395
det heter ju 110 BDT, är det då 110mm rör? men avsett för bara Bad, Disk, Tvätt?
låter ju konstigt om det grövre inte är avsett för toalett? borde väl vara tvärtom?
kan nån hjälpa mig reda ut detta
Gjorde detta själv med min traktorgrävare till mitt fritidshus för omkring 15 år sedan.
Jag valde IN DRÄN från Fann, http://pro.fann.se/sv/in-dran/infiltration.
De hjälpte mig med bra tips och råd samt var rätt i pris.
I övrigt är detta inte svårare än att bygga sandslott i sandlådan, tycker jag. Ta reda på fakta innan bara
Lycka till och glöm inte att visa med många bilder.
Jag valde IN DRÄN från Fann, http://pro.fann.se/sv/in-dran/infiltration.
De hjälpte mig med bra tips och råd samt var rätt i pris.
I övrigt är detta inte svårare än att bygga sandslott i sandlådan, tycker jag. Ta reda på fakta innan bara
Lycka till och glöm inte att visa med många bilder.
vart har vi alla kunniga "skitgubbar" hehe skämt å sido...
hallå! ?
tänkte försöka beställa idag jag =/
tänkte försöka beställa idag jag =/
Är allt redan klart med avloppstillståndet för en infiltration? Du måste ju ha det för att sätta spaden i marken.
Att grena spridarledningarna låter inte som en bra idé. Spridarledningarna ska läggas med sådan precision att de fördelar vatten jämnt över infiltrationsytan och därmed så ska de utgå från samma fördelningsbrunn. Grenade rör är därför ingen bra idé. Vill du ha tre spridarledningar så krävs en fördelningsbrunn för det. Enklast är ju köpa en färdiggjuten men det går att bygga själv också.
Att grena spridarledningarna låter inte som en bra idé. Spridarledningarna ska läggas med sådan precision att de fördelar vatten jämnt över infiltrationsytan och därmed så ska de utgå från samma fördelningsbrunn. Grenade rör är därför ingen bra idé. Vill du ha tre spridarledningar så krävs en fördelningsbrunn för det. Enklast är ju köpa en färdiggjuten men det går att bygga själv också.
Ja det är klart med tillstånd.. eller jaa, jag skulle fota eftersom jag fjorde arbetet och sedan skicka med bilderna med dokumentationen som de skickar ut till veckan...
Jag spar alltså 3kammarbrunnen.
Det blir bara en infiltration med fördelnigsbrunn, tror alla jag sett är i plast och de flesta har möjlighet att ansluta 4 utlopp.
Så det kanske är bäst att köra med 3x10, eller vafförint 4x 10 när man ändå håller på? Då kanske bädden klarar några år till??
Jag spar alltså 3kammarbrunnen.
Det blir bara en infiltration med fördelnigsbrunn, tror alla jag sett är i plast och de flesta har möjlighet att ansluta 4 utlopp.
Så det kanske är bäst att köra med 3x10, eller vafförint 4x 10 när man ändå håller på? Då kanske bädden klarar några år till??
Men funderingen är egentligen skillnaden vad gäller 90 BDT+ KL OCH 110 BDT
Sen undrar jag om man kan lägga bädden för djupt? För att få tilö rätt fall hamnar den gissningsvis på 1,3-1,5 meter.
Sen undrar jag om man kan lägga bädden för djupt? För att få tilö rätt fall hamnar den gissningsvis på 1,3-1,5 meter.
Skillnaden mellan 90 BDT+ KL OCH 110 BDT är nog bara antalet meter spridarledning. Jag gissar att 90 och 110 står för diametern i mm på ledningarna. Kolla med Uponor!
Vad gäller dimensionering så ska du dimensionera för ett hushåll. Det motsvarar 5 personer som bor i hushållet (5 PE). Enligt schablon är det 850 l vatten på dygn som din infiltration ska klara av att ta emot. Om du har sand men dålig sådan så kan marken ta emot max 30 l vatten per kvadratmeter d v s du behöver totalt 28 kvm infiltrationsyta. Många kommuner har därför 30 kvm infiltration som en sorts schablon för dimensioneringen för ett hushåll för totalavlopp.
Varje meter spridarledning motsvararr 1 kvm infiltration (diket görs en meter brett eller spridarledningarna läggs med ett avstånd om 1 m om du bredschaktar) så du behöver totalt 30 m spridarledning. Ingen spridarledning får vara längre än 15 m så därför är de uppenbara alternativen 2x15 m eller 3x10 m. Vill du byta till 4x7,5 skulle också funka men det blir mer pill med invägningen av ledningarna. Inget hindrar dig från att bygga en större bädd en 30 kvm men det blir ju ännu mer schaktning och 30 kvm är redan tilltaget med hängsle och livrem.
Vad gäller dimensionering så ska du dimensionera för ett hushåll. Det motsvarar 5 personer som bor i hushållet (5 PE). Enligt schablon är det 850 l vatten på dygn som din infiltration ska klara av att ta emot. Om du har sand men dålig sådan så kan marken ta emot max 30 l vatten per kvadratmeter d v s du behöver totalt 28 kvm infiltrationsyta. Många kommuner har därför 30 kvm infiltration som en sorts schablon för dimensioneringen för ett hushåll för totalavlopp.
Varje meter spridarledning motsvararr 1 kvm infiltration (diket görs en meter brett eller spridarledningarna läggs med ett avstånd om 1 m om du bredschaktar) så du behöver totalt 30 m spridarledning. Ingen spridarledning får vara längre än 15 m så därför är de uppenbara alternativen 2x15 m eller 3x10 m. Vill du byta till 4x7,5 skulle också funka men det blir mer pill med invägningen av ledningarna. Inget hindrar dig från att bygga en större bädd en 30 kvm men det blir ju ännu mer schaktning och 30 kvm är redan tilltaget med hängsle och livrem.
Tack för utförligt svar!
Jag trodde sand var det bästa man kunde ha? Säkert 5-6 meter till grundvatten med...
Jag får kolla med uponor till veckan kanske.. ringde den där näthandlarn ja länkar till ovanzz men de visste ingenting..
Tror du man kan lägga bädden för djupt?
Har för mig jag läst om syrebrist...
Jag trodde sand var det bästa man kunde ha? Säkert 5-6 meter till grundvatten med...
Jag får kolla med uponor till veckan kanske.. ringde den där näthandlarn ja länkar till ovanzz men de visste ingenting..
Tror du man kan lägga bädden för djupt?
Har för mig jag läst om syrebrist...
Missade att svara på detta.camaro1969 skrev:
Ja, spridarledningarna ska ligga ganska ytligt för nedbrytningen av avloppsvattnet kräver syre. Saknas syre så geggar bädden igen och man får gräva en ny.
Många tror att syre kan ta sig in via spridarledningarna men det stämmer dåligt. När spridarlagret väl är biologiskt aktivt så täcks det av en gegga till biohud som hindrar syre från att ta sig ned i marken via spridarledningarna. De s k luftningsrören handlar således inte så mycket om luftning som om inspektions- och spolmöjlighet.
Syre går således ned i marken från sidorna av spridarlagret. Detta är skälet till att två långa diken som är 1 m breda är bättre infiltrationer än en stor ytschaktad yta med flera spridarledningar. Gräver man ned infiltrationen djupt så blir syretillgången sämre vilket ökar risken för att bädden geggar igen. Så hur djupt är för djupt? Jag vet inte men 1,3-1,5 är djupt i dessa sammanhang.
Jag kommer köra minimalt med fall från 3kammarn så får det hamna på det djupet det blir.
Känns väldigt onödigt med pumpbrunn
Jag ska ringa runt lite på måndag och se vad det finns för olika paket, tex 3x10 eller 3x12,5
Känns väldigt onödigt med pumpbrunn
Jag ska ringa runt lite på måndag och se vad det finns för olika paket, tex 3x10 eller 3x12,5
Jag hade också flera som förordade pumpbrunn vilket jag absolut inte ville ha i onödan.camaro1969 skrev: