Byggahus.se

Daggpunkt och ångspärr med Jackon thermomur

1. frma71
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har precis byggt källare med thermomur 350. Enligt Jackon och E&D kan man montera gips direkt mot cellplasten på insidan, vilket jag tycker känns olustigt. Man ska heller inte använda ångspärr.

Theromomur 350 har 100mm cellplast på utsidan, 150mm betong i mitten och 100mm cellplast på insidan. Som jag tänker borde betongen hålla en temperatur i närheten av genomsnittet mellan inne och utetemperaturen.

Varm och fuktig inneluft borde kunna ta sig genom skarvarna på cellplasten, kondenseras på betongen och sen rinna tillbaka in och göra gipsskivorna eller osb:n fuktiga vilket på sikt kan ge mögel.

Är det någon här som kan sådant här och kan förklara var jag resonerar fel.

/Fredrik

2. frma71
    Medlem Nivå 1
    Ingen teoretiker som har ett svar eller en teori angående frågan ovan ?

3. J
    Medlem · Nivå 23
    Betong är ett hygroskopiskt material som kan ta upp avsevärda mängder fukt. Kondens i betong rinner inte tillbaka. Tänk på alla äldre källarväggar av betonghålsten som garanterat utsattes för mycket kondens. Så länge man inte klädde väggarna invändigt med ett fuktkänsligt material gick det bra. Ångspärrens primära uppgift är att förhindra kondens i material som inte tål det eller vars funktion försämras av det. Det är inte aktuellt i den här typen av konstruktion.

• Laddar…