Byggahus.se

Dagens verktygsinköp!

1. S
    Hobbysnickare Nivå 9
    En för varje rum! :)

2. bulleribock
    Medlem Nivå 9
    Jag fick hem excentriska spännare, som var kopior på festools modell. Tjänlig funktion men väldigt raspig gång.
    Det kanske är en fråga om inkörning, de känns bättre efter att jag har cyklat dem lite.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200127_160332.jpg

3. P
    Medlem · Nivå 14
    Inköpslistan fortsätter att bockas av — om än lite huller om buller...

Jag köpte ju sex stycken parallelltvingar av modellen Axminster Trade i höstas. När jag nyligen berättade för Jenny hur nöjd jag är med dem var henes kommentar helt enkelt "Så bra, men räcker det med bara sex stycken, ska du inte ha fler?".

Så idag kunde jag hämta ut ytterligare sex stycken parallelltvingar men den här gången 600 mm och av märket Ehoma som är identiska med Axminsters tvingar men märkbart billigare.

IMG_1065.JPG

Köpte dem från hyvlar.se

När jag ändå var där klickade jag till mig några andra bra-ha-saker:

IMG_1064.JPG

Ett par trehundramillimeters stållinjaler med stopp samt...

IMG_1063.JPG

...ett set med fyra sicklar, 0,4/0,6/0,8/1.0 mm tjocka från Veritas.
    Sickeltätheten i verkstaden steg dramatiskt idag! :)

Inga spontanköp utan det här är grejor som jag haft på min inköpslista ganska länge! Försöker vara disciplinerad och göra prioriterade inköp så gott det går.
    Dock är jag inte bara "duktig" vilket bevisas av den här parveln som kom några dagar tidigare än beräknat; torskade dit när conrad.se hade tio procent rabatt på hela sortimentet så jag slog till.

IMG_1062.JPG

Maskinen, en Bosch GSS 23AE planslip, fanns iofs på listan men skulle egentligen köpas in lite längre framåt i tiden. Stor slipsula, varierbar hastighet samt möjlighet att fästa slippapperet både med kardborre eller klämma samt gediget byggd var argumenten som fällde mig.

Nu är jag sådär glad igen! :)
    //Ronnie

4. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Det säger jag till mig själv hela tiden också. :D Men så länge jag inte skall använda dem i ett konkret projekt så håller jag...erhh..försöker tvinga mig hålla igen. Finns ju oändligt många tvingar man skulle kunna köpa...och annat skröfs. Som finns på prioriterad-listan som aldrig verkar bli tom. Hmmm….

Det var ju ett lämpligt 2000:e jubileumsinlägg! :p

5. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
    Orginalklingan till min Mafellsåg råkade jag köra i skruv så den behöver slipas. Passade därför på att skaffa några prisvärda ”finklingor”, 24 och 48 tänder via Amazon.de. Känns som bra kvalitet men det lär väl visa sig :thinking:

3541D0E3-9877-40F5-AE77-59779D715A3E.jpeg

6. Jckssn
    Medlem Nivå 9
  7. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    @Jckssn Mja, det är ju en borrhammare ;) Hoppas att du blir nöjd med den, lite sugen på att testa en sådan (har en Makita 18V just nu).

8. Jckssn
    Medlem Nivå 9
    Ääh , här kallar vi allt för slagborr :)
    Den duger nog, här hemma Blir det inte alltför mycket jobb för den :D(y)

9. F
    Medlem Nivå 6
    Har funderat i snart två år nu. Men idag kunde jag hämta min första grön/svarta maskin. Tyvärr passade inte mina hitachiskenor så får komplettera med det. Har hört att makita ska passa bra.
    C4BAB081-71E8-4E38-B138-DE3D43E4A45D.jpeg

10. NyaTorpane
    Verktygstokig Nivå 6
    F70BE93E-1850-4B74-9DB8-01B3A669838A.jpeg

Efter mycket funderande fick det bli en Collins coping foot. Universalmodellen passade perfekt på min Bosch 18v sticksåg. Provkörde snabbt men insåg att det nog krävs lite träning. Blev inte alls samma som att såga med bordet.

11. P
    Medlem · Nivå 8
    Vad var problemet med Hitachis skenor? Jag trodde det var samma profil på alla tre, med undantag för en extrabit på makitas som gör att alla Festool tillbehör passar på den.

12. F
    Medlem Nivå 6
    :rofl:
    Profilen var rätt men skenan var för bred tyvärr. Kanske kan köpa mig en klinga för aluminium och klyva hela skenan istället för splitter skyddet :rofl:

13. V
    Medlem · Nivå 9
  14. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
  15. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 18
    • Laddar…