Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Dagens verktygsinköp!

1. H
    Medlem · Österbotten · 7 004 inlägg

heimlaga

Medlem
    Det var en fin maskin men vad är det för konstig motor bakpå?
    Var inte originalmotorn inbyggd i maskinkroppen på de där?

Vänta nu...... du vet väl att motorn skall vara Dahlanderkopplad för att ge olika hastigheter i Y och D läge. Jag är inte säker på om den där går att dahlanderkoppla.

2. Fjojtmehmet
    Renoverare · Näverkajakens födelseort · 695 inlägg

Fjojtmehmet

Renoverare
    Det ser ut som att man bytt motorn för att kunna sätta frekvensomformare.. Eller?

3. L
    Medlem · Norrbotten · 2 446 inlägg

Lutte

Medlem
    Tack o lov har vi två automationselektriker på jobbet som får klura på det där!

Vet inte varför motorn sitter där den sitter men det ser ut att vara från fabrik men att man har bytt motor.

Nja alla frekvensstyrda motorer har väll en fläkt som inte drivs av motorn för dom gånger man ställer ner frekvensen?

Har dock inte tänkt behålla maskinen utan den skall säljas så jag kan köpa en rikt o planhyvel samt en liten arboga för bänk.

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 798 inlägg
    "Alla" var nog att ta i. Den jag har på bänken här har inte det. Blir temperaturövervakning istället.

5. H
    Medlem · Stockholm · 786 inlägg

hyggabus

Medlem
    Det där med "parkering" av hyvlar på stålet eller inte, skolslöjd osv.
    -Är det inte så enkelt att om man lär en hund , förlåt skolelev, att alltid- alltid-alltid lägga en hyvel på sidan, ,så kommer han göra det även då det ligger skruvmejslar, stämjärn och hammare under. Sånt som annars skulle skadat eggen på riktigt.
    Att parkeringen av en hyvel på ett material som den är tänkt att arbeta i skulle göra eggen slö är annars lite foliehattsvarning på.- Eller ?

6. S
    Medlem · 528 inlägg
    Köpte delar till ett verktyg... nämligen en hyvelbänk. Eftersom jag är supernybörjare vågar jag mig inte på att använda finvirke utan gick på det något billigare alternativet kärnfuru avsett för trall som alltså legat ute under tak på Byggmax (som för övrigt bara har handsågar att låna ut (så jag köpte deras billigaste cirkelsåg)). Min byggfuktmätare säger strax under 16% i snitten (ca 4 timmar efter kapningen) så jag kör med fläkt, avfuktare och 16 grader tillsvidare. Vågar mig nog inte på att börja med bänken förrän om rätt länge. Ska dock öva upp mina färdigheter gällande laminering, sinkning, dragborrning och dylikt innan jag börjar och det torkat helt på de mindre bitarna som ligger överst. Måste/borde också pröva om vagntvingskonstruktionen fungerar eftersom jag tänkte ha skruven bredvid själva bänkhakshålet. Vill ju inte att den ska köra fast sig själv.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fil 2017-02-05 12 08 06.jpg

Redigerat 5 feb 2017 12:47
  7. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 630 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Redigerat 5 feb 2017 14:02
  8. L
    Medlem · Norrbotten · 2 446 inlägg

Lutte

Medlem
    Se där! Är dåligt insatt i frekvensstyrda motorer. Nu har man lärt sig nå

9. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 305 inlägg
  10. H
    Medlem · Stockholm · 786 inlägg

hyggabus

Medlem

Å sommar och sol med i presenten ! Inte illa ! :)

11. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 305 inlägg
    Hmmm... tror inte det ingår på mina breddgrader...

12. E
    Medlem · 18 inlägg

Eric Palmer

Medlem

Fiskars snow expert snöskyffel

Jag fyndade en snöskyffel på Jula för 99,50 kr ord pris 399 kr. Det var halva priset på halva priset!
    Förmodligen så skulle det vara 199 kr men jag klagar inte.
    Nu får vi hoppas att det kommer lite snö så att man får testa den.
    Men passa på att fynda en skyffel på Jula de har 50%.

13. P
    Medlem · Hallands län · 2 613 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Det är till att vara pessimist... ;)

//Ronnie

14. S
    Anonym

SBH

Anonym
    ingen skyffel att ha här uppe

15. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 549 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.