3 795 827 läst ·
17 979 svar
3796k läst
18,0k svar
Dagens verktygsinköp!
Egentligen måste du omvandla det till Lux, för att det ska gå att säga något.Hep skrev:
Lumen är mängden ljusenergi som lämnar ljuskällan, lux är hur upplyst ytor och föremål blir.
Om dina armaturer strålar ut allt ljus i samlat knippe så 730 lumen träffas 1 m2 av en ljus yta, utan att det strålar något ljus i andra riktningar osv, så blir det ca 730 lux. Men i verkligheten blir det alltså mindre, knappast mer än 600 lux.
100 lux brukar anges som lämpligt för korridorer i kontor och andra allmänna utrymmen för passage, 300 lux är som regel minimikravet på skrivbordsytan, och rätt ofta sätter man krav på 500 lux för den avgränsade delen av skrivbordsytan där man faktiskt arbetar.
För avancerat finmekaniskt arbete, i operationssalar osv, så ska man uppåt 1000 lux, och över.
I ett parkeringsgarage brukar man säga 100 lux efter gångstråk och bilvägarna, men typ 300 lux vid infarts och utfartsportar (åtminstone under dagtid). Ofta kan man även acceptera nedåt 50-75 lux i mindre viktiga delar av parkeringsgarage.
Men det är alltså inget garage man mekar i, utan ljuset är tillräckligt för att lasta i och ur lite saker i bilen, typ.
Vad man behöver i ljus påverkas kraftigt av åldern, man behöver som regel ca dubbelt så mycket ljus för var 20 år man blir äldre.
Dvs, klarar man av att utföra en uppgift med 100 lux när man är 20, behöver man 200 lux när man är 40, 400 lux när man blivit 60 och 800 lux som 80-åring. En bra tumregel, som brukar stämma rätt bra.
Arbetsmiljöverket har en app till angången så man lite lagom seriöst kan mäta ljuset på en plats. Jag har ännu inte fått användning v den själv, men en kollega talade gott om den för ett tag sedan, en sådan lösning kan ju om inte annat ge lite indikationer om hur det är i ett befintligt utrymme och därmed hjälpa en att bestämma hur man ska ersätta ljuskällor.Mikael_L skrev:
Egentligen måste du omvandla det till Lux, för att det ska gå att säga något.
Lumen är mängden ljusenergi som lämnar ljuskällan, lux är hur upplyst ytor och föremål blir.
Om dina armaturer strålar ut allt ljus i samlat knippe så 730 lumen träffas 1 m2 av en ljus yta, utan att det strålar något ljus i andra riktningar osv, så blir det ca 730 lux. Men i verkligheten blir det alltså mindre, knappast mer än 600 lux.
100 lux brukar anges som lämpligt för korridorer i kontor och andra allmänna utrymmen för passage, 300 lux är som regel minimikravet på skrivbordsytan, och rätt ofta sätter man krav på 500 lux för den avgränsade delen av skrivbordsytan där man faktiskt arbetar.
För avancerat finmekaniskt arbete, i operationssalar osv, så ska man uppåt 1000 lux, och över.
I ett parkeringsgarage brukar man säga 100 lux efter gångstråk och bilvägarna, men typ 300 lux vid infarts och utfartsportar (åtminstone under dagtid). Ofta kan man även acceptera nedåt 50-75 lux i mindre viktiga delar av parkeringsgarage.
Men det är alltså inget garage man mekar i, utan ljuset är tillräckligt för att lasta i och ur lite saker i bilen, typ.
Vad man behöver i ljus påverkas kraftigt av åldern, man behöver som regel ca dubbelt så mycket ljus för var 20 år man blir äldre.
Dvs, klarar man av att utföra en uppgift med 100 lux när man är 20, behöver man 200 lux när man är 40, 400 lux när man blivit 60 och 800 lux som 80-åring. En bra tumregel, som brukar stämma rätt bra.
Så blev man lite klokare så här en söndagskväll. Tackar.Mikael_L skrev:
Egentligen måste du omvandla det till Lux, för att det ska gå att säga något.
Då är det knappast för starkt ljus med det jag tänkt ha i taket. Det blir två rader nu med lite större mellanrum än armaturerna är långa, så är en rätt enkel sak att fylla på med fler. Fast då tror jag mer på att förstärka där det behövs mer ljus. Antingen med extra armaturer eller med såna där små med magnetfot, böjbar arm och en bunt LED i huvudet. Alla maskiner har någon järnyta att sätta dem på och jag har redan flera.
Jag kör med med sågbockar i trä, då räcker det med två bockar om man ställer sågdjupet precis under skivanOssian K Olsson skrev:
[bild]
I någon tråd här skrev det om sågbockar! Jag har haft de här sedan tidigare och varit väldigt nöjd med hur smidiga de är och hur mycket man kan lasta på dessa även om de är relativt ”tunna”.
Idag var jag på Hornbach och tog köpte ett par till. Har märkt och tänkt på det ofta att två sågbockar är totalt värdelöst för det är alltid någon skiva eller liknande som dönar i backen när man sågar. Så från och med nu kommer jag ha 4 bockar! Skönt!
[länk]
Men visst ibland är det smidigt med fler
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 908 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 908 inlägg
Hade jag haft plats hade jag gärna haft ett par rejäla bockar i trä, helst med skiva uppepå så man kan såga med cirkelsågen och ”offra lite i skivan under”.mexitegel skrev:
Men vem vet, nästa snickeriprojekt kanske blir en snickeribänk som fyller vissa av de funktionerna!
Kanske inte ett inköp direkt då jag hittade den..
Känslan var nog ungefär lika som om man skulle stöta på ett stort paket invirad i brun packtejp på havet...
Är det dags för en j#vla skiva på Stureplan eller ska man ringa kustbevakningen... 👌😆
Känslan var nog ungefär lika som om man skulle stöta på ett stort paket invirad i brun packtejp på havet...
Är det dags för en j#vla skiva på Stureplan eller ska man ringa kustbevakningen... 👌😆
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En effektiv släckare som inte smutsar ner och förstör som en pulversläckare gör, den ska du hålla hårt i. Halon är för övrigt en av de effektivaste växthusgaserna med 2070 större effekt än Co2. Hoppas inte Greta Thunberg ser den, How dare you...Jarlingar skrev:
Jodå jag har en bakgrund i gröna firman, så jag är väl förtrogen med Halonets överlägsenhet 😀B Bitterhetsakademin skrev:
Men 2070 lät högt? Finns det någon referens till den siffran?
Enligt Wikipedia men har inte kollat att det stämmer. Värdet är omräknat till koldioxidekvivalent under hundra år. Gasens livslängd i atmosfären anges till 16 år.Jarlingar skrev:
GWP på 2070 är inte särskilt mycket. Finns gott om ämnen som är mer än 10 000 gånger värre än CO2. Men Halon är dessutom ozonnedbrytande, så den har så att säga dubbel effekt...B Bitterhetsakademin skrev:
Sen är ju som sagt var livslängden också en viktig parameter som sällan brukar redovisas.
https://www.naturvardsverket.se/4ac...-amnen/koldmedieforteckning-februari-2022.pdf
Till och med en trippel miljöeffekt då de blir en del otrevliga fluororganiska föreningar då den bryts ner.useless skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 075 inlägg
Som kuriosa har SF6 en GWP på 24 300.
Fram till 2006 var alla Nike Air skor med gasdämpning fyllda med SF6...
Fram till 2006 var alla Nike Air skor med gasdämpning fyllda med SF6...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 075 inlägg