Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Oooh villhöver!!! 🥰
Säljs på Skogma, P.Lindberg och Logosol. Jag har testat den och den fungerar som det är tänkt. Sly på 10-30mm åker upp som ogräs. Bra motion också.
Håller själv på att bygga en av gammalt skrot eftersom jag tycker att den är lite dyr. Får se hur den blir i slutändan.

• Gilla
P-son83 och 2 till
  • Laddar…
Gled förbi en dödsbo-loppis idag och köpte denna skönhet för 500kr!

• En orange slipmaskin på ett arbetsbord omgiven av verktyg och material i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
FRS05 och 18 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Dagens loppisfynd, kvalitet från Wera.
[bild]

Det finns tydligen samlare av dessa.
[länk]

/Höghus
Lite grand på samma tema:
Flaska formad som en tumstock.

• Flaska formad som en gul tumstock med måttangivelser upp till 21 cm.
  • Gilla
  • Wow
Qjanto och 3 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Dagens loppisfynd, kvalitet från Wera.
[bild]
För oss som prioriterar svensk kultur 😉

En kapsylöppnare med rött handtag placerad på en träskiva.

• Gilla
  • Älska
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Köpte en liten billnäs yxa, letat efter en liten modell. Ska göra nytt skaft åt den sedan, blir en enhandsyxa.

Liten Billnäs yxa utan skaft på en träyta, redo för nytt handtag och användning som enhandsyxa.
Skapa konto

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Drygt sextio år gammal fogsvans från JärnBirger i Orsa.

• Gammal fogsvans från JärnBirger i Orsa, cirka sextio år gammal, med träskaft och blad liggande på ett mörkt golv.
  • Sextio år gammal fogsvans med JärnBirger i Orsa-logga, bärande text "tillverkad av extra högklassigt svenskt specialstål".
    Skapa konto
  • Gilla
jackt och 15 till
  • Laddar…
Ett lite ovanligt skjutmått av fabrikat Mauser. På baksidan finns skalor med viktangivelse för olika dimensioner av rund och fyrkantstål förutom den vanliga gängtabellen.

• Skjutmått från Mauser med skala för viktangivelse av rund och fyrkantstål, samt gängtabell.
    Skapa konto
  • Ovanligt Mauser-skjutmått med skalor för viktangivelser av olika ståldimensioner och gängtabell på baksidan.
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Q
B Bitterhetsakademin skrev:
Drygt sextio år gammal fogsvans från JärnBirger i Orsa.
Oanvänd ?

Q Qjanto skrev:
Oanvänd ?
Tidigare militärt överskott, fortfarande inlindad i vaxat papper.
Finns nog inte så många kvar i det skicket så den får förbli oanvänd och sparas som en prydnad.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Rätt långt ifrån Mått-Johanssons kvalitet, men det räcker förhoppningsvis för mig. Åtminstone så länge jag använder dem som sanning i ett och samma projekt borde det funka.
[bild]
Vad i hela friden används de till?

Intet Intet skrev:
Exempelvis att ställa in rätt höjd på en fräs eller såg.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Kan användas till allting du vill mäta med ett fast mått. I många fall är det betydligt enklare att mäta med ett fast mått istället för att stå med måttstock eller dylikt, som just höjd och djupinställningar på diverse maskiner.

Måttsatsen från CE Johansson har så fina toleranser att den används för att kalibrera andra mätverktyg emot bl.a. Denna är nog inte i den kalibern riktigt. Men kombinationsmåttsatsen är uppbyggd som så att man alltid kan kombinera olika delar för att uppnå alla mått inom ett givet intervall

• Gilla
Hep
  • Laddar…
K kniv skrev:
Kan användas till allting du vill mäta med ett fast mått. I många fall är det betydligt enklare att mäta med ett fast mått istället för att stå med måttstock eller dylikt, som just höjd och djupinställningar på diverse maskiner.

Måttsatsen från CE Johansson har så fina toleranser att den används för att kalibrera andra mätverktyg emot bl.a. Denna är nog inte i den kalibern riktigt. Men kombinationsmåttsatsen är uppbyggd som så att man alltid kan kombinera olika delar för att uppnå alla mått inom ett givet intervall
Aha. Som ett bladmått + lite till?
En sådan sats har jag aldrig sett. Tack.

K
Intet Intet skrev:
Aha. Som ett bladmått + lite till?
En sådan sats har jag aldrig sett. Tack.
Ja som ett bladmått. Men bladmått har lite lägre intervall och mindre mellan de olika stegen som kan mätas

Teknikläraren på gymnasiet i Strängnäs för att herrans massa år sen var orimligt stolt över sin CE Johansson låda. Vi 15 åringar fatta ingenting. Nu skulle jag gärna ha en själv

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.