U
1600Nm kan man ju också leka med. Brukar dock inte behövas till hjulbultar på bilen. Brukar mest använda den för att göra bicepscurls.

Bild av en röd Milwaukee batteridriven mutterdragare och en Mora-kniv på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(och just ikväll som p**isförlängare)

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
1600Nm kan man ju också leka med. Brukar dock inte behövas till hjulbultar på bilen. Brukar mest använda den för att göra bicepscurls.

[bild]
Den råkade firman köpa när jag behövde en knack för att dra kabelstegar med. Tyvärr öppnades den och kartongen slängdes innan jag såg vad de köpt. Väger flera kilo. Oanvänd än idag 😆

• Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Alla tillverkare ljuger om vridmomentet. Sen om alla ljuger enligt samma skala är väl frågan...

• Gilla
Deltidslantisen och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Milwaukee brukar ligga bra till vid tester

[länk]
Det är ofta man inte får loss grejer man en gång dragit fast med samma maskin, även om lossdragningsmomentet är klart högre än åtdragning.

Vad motsvarar deras kraftuppgifter i längd på järnrör som man vanligen använder?

• Haha
saiter
  • Laddar…
B
Z z_bumbi skrev:
Vad motsvarar deras kraftuppgifter i längd på järnrör som man vanligen använder?
42?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Verkligehet är väl ~100Nm per 1meter rör med 10kg tryck på ändan va?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Det är ofta man inte får loss grejer man en gång dragit fast med samma maskin, även om lossdragningsmomentet är klart högre än åtdragning.
Drar man fast med mutter maskin blir momentet osäkert. Det är stor skillnad mellan att segdra som med en momentnyckel, eller låta slaget från en maskin göra jobbet.

Praktiserade för en massa år sedan på AGA där man tillverkade rökdykar- och dykutrustningar. Aluminiumflaskorna med 300 bars fyllnadstryck hade kranar med konisk gänga. De fick absolut inte dras med knack utan de använde en maskin som segdrog momentet. Med knack fanns risken att flaskhalsen skulle spricka, blev det för löst kunde hela kranen skjutas iväg med mycket stor kraft. Det lät som en motor som gick allt trögare för att till slut stanna.

Jag använder en tryckluftsdriven knack för att gänga in skruvarna, drar därefter åt med moment och skruvarna lossnar alltid lika lätt som när de drogs åt.

Men rostar skiten fast, eller man kör med maskin tills det tar stopp så gäller helt andra krafter.

På Youtube testar man mutterdragare med varierande resultat. Fysiken bakom ett förband som dras med knack är komplicerad och jag tror det är tillverkarnas sätt att räkna som skiljer. Hur testbänken är utformad påverkar också.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Tokslut Tokslut skrev:
Verkligehet är väl ~100Nm per 1meter rör med 10kg tryck på ändan va?
Om vi lämnar SI-enheten Nm och går över till kP(ond) blir det kanske klarare.

1m lång rör med 10kg, blir 10kP.

1m långt rör med 9,81kg blir 100Nm.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
9,81kg
Nja, det ska vara 100/9,82 kg (i mellansverige).

• Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
jag tror det är tillverkarnas sätt att räkna som skiljer. Hur testbänken är utformad påverkar också.
Samt hur mycket PR-avdelningen är inblandad.

U Utsliten och utdömd skrev:

[bild]
(och just ikväll som p**isförlängare)
Ja, det är något sådant en annan hade behövt, men förmodligen hade den inte räckt till allt ändå, men mer iaf. Nu när jag har 750'n ska jag nog försöka byta ut den stora halvtummaren till Bosch's större 3/4 istället, hade haft mer nytta av den tror jag.

Några av hjulbultarna, samt de två skruvarna som höll oket satt ju nåt så in i rödiska h***ete, det var på med lite värme, 1m 3/4 ledhandtag, två meter rör på det och gunga med hela kroppstyngden (nu är jag förvissa lite av en lättviktare på 70kg så det hade ju gått att förbättra... 😝 ), och så smäller det till när det släpper så man håller på att förstöra kalsingarna....

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Livet är inte bara en massa små förtretligheter — det finns en hel del rejält elände också…

…Men just idag hade jag ändå lite tur!
Kom förbi en lokal loppis med generellt hög prisnivå men med fördelen att när det gäller verktyg har ägarinnan inte en susning och prissättningen blir därefter.

Gamla hackiga stämjärn som varit fina men slipats så många gånger att det återstår 20-30 mm av stålet ville hon ha 85 kr stycket för men i hennes ögon var nog detta en brevpress:

Gammalt hyvelverktyg, Hellstedt No 4, med träskaft och märkning på 125 kr. Handtaget är trasigt och verktyget behöver rostfix.
Skapa konto

En Hellstedt No 4 från Eskilstuna i allt väsentligt i bra skick för 125 spänn!

Skicklig gammal Hellstedt No 4 hyvel i trä och metall, med trasigt handtag och lite rost, ligger på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Handtaget trasigt men det är ju lätt att åtgärda. Lite rostfix och puts — sulan verkar plan — så är den nog tjänstduglig.
Känns som att 125 kr är ett bra pris i sammanhanget! 😊
//Ronnie

• Gilla
cpalm och 17 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Helt ok loppisrunda för 350 kr. Wiss högersax är jag extra nöjd med, har flera vänster men ingen grön.

Tyvärr är det krympslang och inte jordkabel, men nu har jag sån för ett antal livstider i alla fall.
Säker på att det är krympslang och inte bara vanlig gul/grön slang likt den transparenta bilddarslangen som finns?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.