ullberg
Rickard. Rickard. skrev:
En laddning HSS-Co 10 som jag får tacka tradera för, kostade ungefär vad en av dom minsta skulle göra ny om detta nu är av okej kvalitet. Vill knappt tänka på vad den största skulle kosta ny och jag vet inte heller vad jag ska göra med den men den är säkert bra att ha nån gång.

[bild]
Låter som ett bra köp - själv plockade jag upp en bit verktygsstål (i mitt fall lite oklart vad det är, Corona C45 har jag inte hittat någon tydlig översättning på) i somras - även om 10 kr för stålet säkert var billigt är det i praktiken ganska dyrt för mig då jag måste köpa en svarv också…

Verktygsstålbit märkt "SANDVIK Corona C45" placerad på en svart ThinkPad-bärbar dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U

• Haha
  • Gilla
VidarH och 8 till
  • Laddar…
Rickard.
ullberg ullberg skrev:
(i mitt fall lite oklart vad det är, Corona C45 har jag inte hittat någon tydlig översättning på)
Låter som en sjukdom så det är nog bäst du passar dig 😉

Jag har några stål som heter corona C60 och jag har kört ett både i svarven och kipphyveln och det verkar vara bra skit säkert motsvarande "modern" hss med kobolt men i en mystiskt hemlig(eller bortglömd) blandning.

• Gilla
Fredrik.aa och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
En laddning HSS-Co 10 som jag får tacka tradera för, kostade ungefär vad en av dom minsta skulle göra ny om detta nu är av okej kvalitet. Vill knappt tänka på vad den största skulle kosta ny och jag vet inte heller vad jag ska göra med den men den är säkert bra att ha nån gång.

[bild]
Vad innebär det i reda pengar? Farsgubben har nog en bra laddning liggandes från tidigare värv.

Rickard.
mexitegel mexitegel skrev:
Vad innebär det i reda pengar? Farsgubben har nog en bra laddning liggandes från tidigare värv.
https://shop.otdtools.se/category/kvadratiska-mm

Prisskillnaden mellan vanlig "no name" hss och hss med kryddning är som du kan se ganska stor, andrahandsmarknaden verkar generellt vara ganska sval på sparstål, även i små maskiner där hss kan vara full rimligt är dom billiga vändskären från Kina för lockande, kanske 😉

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det som ligger i verkstaden är sannolikt från Sandvik med kryddning. Slipade en hel del specialstål när det begav sig. Kunde man ersätta två operationer i maskinen med en med ett specialstål var det ju lockande :).

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Danne_85 Danne_85 skrev:
Sådär :) alltid kul med nya prylar, de flesta jag känner lånar hem från bygget de är på, jag har alltid gillat att ha mina egna grejer. Sänksågen Har jag saknat länge, vart av med alla maskiner för 2,5år sen då ja hade inbrott i garaget. Sakta men säkert bygger man upp en ny park :)
Ersätter sänksågen hand cirkelsågen eller behövs båda?
Har ingen nu.

A ante.b skrev:
Har ingen nu.
Båda fyller sitt behov, skulle jag säga.

Rickard.
A ante.b skrev:
Njaa och nej, men jag har båda 😉

Lättast är egentligen att du åker och känner på en sänksåg någonstans där dom har dom framme så tror jag du förstår. Lite förenklat så används sänksågen BARA med skena vilket gör den urusel på att snabbt kapa av reglar/brädor utan att göra en hel grej av det, Även klyva smala brädor blir lite av ett projekt med sänksågen för att man måste palla upp skenan.

För mig är det till 95% förenklat till att sänksågen använder jag inomhus pga den grymma förmågan att inte kasta trädamm överallt (tillsammans med dammsugare) och cirkelsågen följer med ut. Jag har haft sänksågen 6-7år och jag har inte stött på något som jag inte skulle klarat av utan den men jag är också extremt nöjd med den och använder den oftare än cirkelsågen, Skulle jag bara få behålla en så skulle jag handlöst välja cirkelsågen.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag har monterat några kök och lite inredning, sänksågen är ovärderlig där. Precisa snitt.
Skulle inte gått i närheten av lika enkelt med cirkelsågen, det är säkert en faktor 4x på tiden och snittkvaliten blir inte lika bra.

En av varje behövs, men om jag ska välja mellan bordssåg+handsåg och cirkelsåg så är bordssågen mer värdefull för mig i och med alla former av klyvning (och inte det heller en rättvis jämförelse ;) )

Lite tvingman

• Trälimklämmor och metallstänger ligger utspridda på en träarbetsbänk i en verkstad.
    Skapa konto
  • Gilla
Jormen och 4 till
  • Laddar…
Du blev bara tvingad...

Stickan56
Denna köpte jag egentligen för ca 8 år sedan men idag kom den till användning när jag skulle fylla olja i diffen på 4-hjulingen.
https://www.lindqvist-msk.se/p/24281/minipump-1-liter/

Minipump med röd pump och genomskinlig slang, använd för att fylla olja i fyrhjulingens differential.
Skapa konto

Stickan

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Väl planerat! ”Bra att ha” 👍😂

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Är väl någon dag sen nu, men fick hem min nya batteridyckert med Makita-batteriadapter. 98 dollar flång ny i låda från Staterna!

Säkert dubbelt så bra som Makitas 4 gånger dyrare variant också.

• Gul Ryobi AirStrike 18G dyckert med Makita 18V lithiumjonbatteriadapter placerad på en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.