Byggahus.se

Dagens unga kan behöva arvet i förskott

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 417 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Bolånetaket på 85 procent gör att större andel lån kostar extra, om du inte kan få hjälp genom att någon går i borgen. Förskott på arv är ett alternativ.

Du kan läsa artikeln här: Dagens unga kan behöva arvet i förskott

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: KnockOnWood

Tja, vem hade råd att köpa hus när man var 25 år?
    Då var man ju långt ifrån klar med utbildning och militärtjänst.

Mitt första hus, som absolut inte var ett "medelhus" utan närmast ett skjul, köpte jag och flickvännen när vi var 29 år.

Men en fråga till Jonas Lindmark:
    När du skriver medelpris, menar du då aritmetiskt medelvärde eller median?
    Medianvärdet vore kanske det intressantaste jämföretalet.
    Annars drar ju de stora lyxhusen med strandtomt upp medelvärdet. Och de är väl ointressanta i sammanhanget?

För övrigt kan väl ungdomarna börja med det billigaste; små hus, radhus och liknande.
    Man behöver inte gå direkt in i premiumskiktet.
    Ungefär som att en nybliven körkortsinnehavare inte börjar med en Merca utan med en Skoda (även om han/hon drömmer om en BMW :) ).

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: JF

Vi fick hjälp av mina föräldrar som i princip inte hade några lån längre på sitt hus köpt på tidigt 80-tal. De tog ett lån med bra villkor på sitt hus (hade outnyttjade pantbrev) som vi fick låna till vår kontantinsats.
    Vi hade dock själva också sparat ca 10 000 per månad i två år som gick till kontantinsats, pantbrev mm. Det sista gjorde också att vi kunde förhandla oss till bra villkor på banken så fort man fick träffa en handläggare och kunde visa våra nuvarande kostnader och sparande, på nätbankerna blev det dock ofta nobben.

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 286 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Min systerdotter och hennes kille köpte ett hus när de var 22 och 23 år. :)

Här på Byggahus pratar vi ju mest om hus, men naturligtvis behöver man en kontantinsats till första bostadsrätten också. En väninna till mig hade snälla föräldrar som hade sparat alla hennes barnbidrag, så hon kunde köpa sig en bostadsrätt i Lund när hon skulle börja plugga, men så förspänt har ju inte alla det.

Problemet är väl som störst i storstäderna misstänker jag, där första steget i bostadskarriären är ganska stort.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Kaj

Tillåter banken eget arbete som kontantinsats? wow detta var nytt. vilken bank tillåter detta?

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Minimono

Vilket arv?
    Att unga ska ärva sina föräldrar i förskott för att kunna lägga in en kontantinsats blir ju också problematiskt, då Riksbankens analys av svenskarnas skulder (som kom i våras) visade att även äldre har rätt höga bolån, vilket överraskade dem.

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Hans

Prat om arv. Varje generation skall väl försörja sig själv eller. Annars är det ett fel i hela systemet

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Eric

Handlar bara om hur mycket man anstränger sig. Vi sparar barnbidragen i varsin fond till barnen, blir väl en slant. Sen får man väl se till att de slipper CSN och annat otyg. Jag gör vad som krävs för att mina barn ska få det så bra som möjligt. Köp bostad så tidigt du kan är mitt råd.

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: ion

Hus och bostadsrätter har ökat orimligt mycket jämfört med löner. Att försöka spara till insatsen idag är nog för de flesta omöjligt och skulle de lyckas följer dryga räntekostnader kontinuerligt. Att få ut arv i förskott skulle kanske hjälpa dagens unga husköpare, men deras barn då? Bara att inse att förmånen att få bo i eget har blivit en klassfråga, tiden har vridits 100 år tillbaks på några år. Jag som sitter i betalt hus borde inte förespråka att det måste byggas nytt så till den milda grad att priserna sjunker, men jag gör det ändå för samhället är på väg att bli riktigt sjukt. Det finns inga inkörsportar längre.

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
  11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Fel i systemet

Det är knasigt när ett par utan barn som har en inkomst på över 1 miljon, med en kontantinsats på ca 500´ inte kan köpa det hus de önskar (då pratar jag om en normal villa, inte något exklusivt). De blir överbjudna av de som har en mycket lägre inkomst men gjort bostadsvinster och kan tillskjuta mer kontantinsats. Detta vet jag genom vänner som har högre kontantinsats, får mycket högre lånelöfte, men en inkomst på ca 500-600´ (gemensamt). Har svårt att se att sådana personer kan klarar av kostnaden när räntan hamnar på normal nivå, ca- 5-6 %. Kollade på ett hus som gick för ca 4,7 msek (vilket är mycket billigt i Stockholm) och prövade att höja räntan till 6 %. Totalkostnaden för detta hus blev då 30 000 kronor per månad (inkl. drift). Problemet är att bankerna, numera, inte kontrollerar om personerna klarar av sådan räntestigning. Har du kontantinsatsen så får du lånelöftet, vilket är oansvarigt och bidrar till prisutvecklingen.

För att få bukt på prisstigningarna (speciellt Stockholm) behöver det införas krav på att man dels ska ha kontantinsatsen samt klara av en normal räntenivå. Uppfyller man inte dessa två krav ska man inte få ett lånelöfte. Ett ytterligare krav borde vara en högre amorteringsgrad. Vissa har ingen amortering på sina lån...

Men då bankerna gör goda vinster på prisutvecklingen kommer de inte självmant införa sådana krav.

Om vi tar Stockholm som exempel så har jag det svårt att se hur nyinflyttade ska ens kunna komma in på bostadsmarknaden. Visst, det kanske finns bostäder som går att få lån på. Men de ligger i områden som inte är speciellt trevliga. När nyinflyttade inte längre har möjlighet att köpa en vettig bostad kommer de flytta tillbaka till sina hemtrakter varav efterfrågan faller snabbt. Ingen kan vet när en bostadsbubbla sker bara att det kommer att ske. Förmodligen sker det i kombination av ändrade regler, mindre inströmning till Stockholm, räntestigning. Många kommer säkert klara när bubblan spricker, det blir dock värst de som förvärvar strax innan det spricker (som det alltid varit).

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Micke

Varför ska det daltas med alla ungdomar nuförtiden.? Jag började sommarjobba när jag va 12år 8v varje sommar, då jag inte som alla andra kompisar fick jämka skatten då jag fick hela 120 000:- kr för att min pappa dog när jag var liten. Jag sköta våran + mormor och morfars tomt och högg ved till vintern så vi inte skulle frysa då mamma va tvungen att jobba för att få mat på bordet med sin undersköteskelön 26år och 3 barn och ensamstående. När jag va 18år började jag jobba i skogen som lärling, under de första 7åren tog jag ingen semester utan tog alla extra pass för att kompensera min lön på 11 000kr/månad så att jag skulle kunna lägga undan till mitt första boende. När jag va 27hade jag lyckats samla ihop till en kontantinsats till en egen lägen het (tidigare) hyres. All tid utanför hockey och fotbollsplanen som ung lade jag på en pappers fabrik med att stapla kartonger på kväll/natt. Ytterligare några år senare hade jag totalrenoverat lyan och sålde den med förtjänst och kunde köpa ett hus som är renoverings objekt.

Så alla yngre som klagar har jag så otroligt jävla svårt för. De tror att de ska glida på en räkmacka genom livet och få allt av sina föräldrar, de ska ha allt det senaste och köras överallt. Fan visa lite stake som föräldrar och se till at de får kämpa för det de vill ha!!!

/Micke

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Daniel

Micke, du fick säkert jobba för ditt, men det fanns ju en möjlighet. Jag köpte själv en lägenhet av pengar jag fått av släktingar. Jag betalade 45.000kr, 10 år senare sålde jag den för 450.000kr. Sen köpte jag ett radhus och när jag sålde det 7år senare så hade mina 45.000kr förvaltats till 1.000.000kr utan ansträngning. Alla kunde göra som jag, 45.000kr för lägenheten var inte dyrt ens då.

Idag får man säkert betala 1.200.000kr för min första lägenhet och det var 18år sedan jag köpte den. Jag tycker 1.200.000kr är väldigt dyrt för en lägenhet.

Det är helt klart tuffare idag...

Sen det här med arv... vad händer om man har 2-3 syskon? Blir max kontantinsats till en stuga i vildmarken då.

14. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Alfred

Jag jobbade o sparade till kontantinsatsen sj, tackolov så kostade bara huset 500´som jag köpte till slut så det tog inte långt innan man hade kontantinsatsen sj, Visst fick jag ha borgenär men denna kunde tas bort efter nån månad bara (i grova ordlag)

15. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Micke

Daniel. Absolut men jag gav 1 350 000:- för min första lya och 2 800 000:- för kåken. Att min mor som aldrig haft pengar skulle kunna hjälpa mig va uteslutet.

Så att det är mycket tuffare idag än det var för mig kan jag inte påstå direkt. Jag har haft samma förutsättningar som dagens unga, skillnaden är att de flesta kidsen som sluta gymnasiet idag tror att de ska kunna resa jorden runt ca 4 varv, komma hem och få ett topp jobb sen köpa allt man vill ha. Det finns inget "spara till det man drömmer om" längre.

Ser på mina syskons barn som har allt ifrån ipads, iphone osv och är inte mer än 10bast. Herregud jag själv äger mindre prylar än dagens kids.

/Micke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.