Byggahus.se

Dämpande matta under flytande trägolv?

1. B
    Medlem · 7 inlägg

bjorntjanst

Medlem
    Vi vill lägga ett flytande trägolv (Kährs Linnea, 10 mm) i vårt nya hus, helst flytande ovanpå ett befintligt marmorgolv. I golvaffären rekommenderar de oss att limma fast trägolvet, vilket blir dubbelt så dyrt, för att golvet inte ska låta ihåligt. Och vi vill ju absolut inte att trägolvet ska kännas "plastigt" och ihåligt.

Kompisar har berättat att man kan lösa det utan att limma, genom att man lägger en tunn specialmatta under det flytande golvet. Är det någon som vet mer om det här? Finns det en sån matta och vad kallas den i så fall? Och finns det olika mattor för olika golv? Tacksama för svar!

2. L
    Medlem · 231 inlägg

Re: Dämpande matta under flytande trägolv?

Det är väl golvfoam som dina vänner pratar om...Finns att köpa på rulle på alla ställen där det säljs golv..Men det varierar VÄLDIGT myckket i pris!

Vi köpte vår på Byggmax för 79:-/15kvm men det kan lika gärna kosta minst dubbelt så mycket..

Nu vet inte jag om det är nåt speciellt när det finns marmorgolv under men vi lägger iaf sånt på vårt betonggiolv...Det ska finnas två sorter oxå, en som är mer stegdämpande än den andra...

Åk till en byggmarknad och kolla..

Ett till litet tips är väl att ta ett så tjockt golv som möjligt för att undvika för mycket ljud.Vi har lagt 15mm ekparkett flytande här hemma, funkar toppen!

Lycka till!

3. M
    Medlem · 893 inlägg

På Byggmax kostar underlagsfoamet 79 kr för 15kvm det är 2mm tjockt. På Ikea kostar 3mm underlagsfoam 79kr för 15 kvm. På Bauahus finns det ett speciellt framtaget underlagsfoam som är extra ljuddämpande (grön färg på foamet). Det kostar 250-300kr för 15 kvm.

Personligen skulle jag inte limma fast golvet till marmorgolvet under, speciellt med tanke på om ni skulle sälja huset/lägenheten. Det finns köpare som skulle se det som en fördel att ha marmorgolv, och då kan ni ju upplysa om detta vid försäljningen samt att det är lätt att ta bort trägolvet ovan om köparna vill ha fram marmorgolvet igen.

4. B
    Medlem · 7 inlägg

bjorntjanst

Medlem

Tack för bra info!!!

Bra att veta att det skiljer så mycket i pris!

Jag tycker också att det kändes onödigt att förstöra ett helt marmorgolv, känns lite slösigt på något vis. Men det ska bli skönt att få trägolv under fötterna istället! :)

Vi funderar fortfarande mellan 15 mm och det här 10 mm "Linnéa", beror lite på pris.

5. D
    Medlem · Västra Götalamd · 56 inlägg

Dantotsu

Medlem

Intressant diskussion!

Huruvida du lägger grålumppapp , "golvfoam"(polyetenskumplast, airolen finns många namn på det ) eller korksmulepapp spelar ingen roll. Skillnaden mellan dessa material är försumbar! Precis som tidigare nämnts så finns en "golvfoam" som är något tjockare, 3mm men ärligt talat har jag inte märkt någon skillnad på detta heller.

Jag lägger numera alltid grålump av den anledningen att läggningen går så mycket lättare. Plasten (foamen) har en tendens att vika sig och inte vilja ligga still mot underlaget.

Vill du ha ett resultat där golvet skall kännas massivt eller inte ihåligt så skall du limma eller skruva det i underlaget. Skruva ett Linnea gör man inte. Och ärligt talat så limmar man det inte heller. Är underlaget som det skall vara, dvs. plant,  kommer resultat bli bra om du lägger det flytande med grålump under.

Vill man så kan man dock lägga en ljudisolerande matta som används vid tex. inredning av vindar i hyreshus. Dessa är ca 10mm tjocka och svindyra men de tar bort alla stegljud. Detta är förmodligen inte intressant för er men ville bara tala om att det finns.

Mitt råd är att du ser till så att underlager uppfyller de krav som ställs, se läggnings beskrivningen. Som underlagsmaterial använder du "Foam 2mm" och följer beskrivningen. Är underlaget bra kommer du bli nöjd!

Lycka till!

6. D
    Medlem · Västra Götalamd · 56 inlägg

Dantotsu

Medlem

he he ;D

Bra att jag talar emot mig själv......

Självklart skall du inte använda 2mm foam....
    Använd grålumppapp, det blev lite snurrigt där! :-?

Återigen lycka till!

7. B
    Medlem · 7 inlägg

bjorntjanst

Medlem

Tack för mer bra information!!

Då blir det grålumppapp - bra om det inte är för svårt.

Vi ska slå ut en vägg, lägga golv på två våningar (barnens rum på övervåningen, därför viktigt med ljuddämpning) och flytta inom loppet av en månad, så allt som sparar tid är välkommet. :)

8. L
    Medlem · 1 120 inlägg

Linnex

Medlem

Tror någon kommer bli besviken på ljuddämpningen ::) ;D

9. B
    Medlem · 7 inlägg

bjorntjanst

Medlem

Nu blev det blev det inte lumppapp, för Kährs garanti gäller bara om man lägger deras eget underlag (foam). Så det blir foam på betongunderlag på övervåningen.

Har Linnex någon positiv/negativ förutsägelse angående detta?? ;) Eller något tips (vi börjar lägga om några dagar ...) :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.