Y
När företaget jag jobbar hos beställde fönster till några byggnader så blev det glas med förlite uv-skydd vill jag minnas, och lösningen blev då att de drog på någon tejp så löste det sig nog.

Är lite nyfiken på vad det finns för fiffiga lösningar därute för att förbättra gamla (27år) fönster.

Finns det möjligvis något som gör dem mer ljuddämpande? För trots 3glas retar jag mig på att jag hör fordonen på vägen lite längre bort, vilket iofs lär bli en vanesak sen men ändå.

Nu behöver det inte vara tejp även om den tanken känns som så lättvindig och då lockande.

På vilket sätt är det skadligt att de släpper in förmycket uv-ljus (om jag nu minns rätt benämning)? Att diverse plast och sånt kan börja gula osv pga ljus har jag sett, men vad mer kan påverkas? Att man blir sol-brändär ju i sig ingen nackdel även om det känns långsökt, hehe

:)

Plyfa funkar skitbra....UV är livsfarligt...
Själv har jag placerat bilvägen 400m på baksidan huset....Framsidan störs just nu av en vaxholmsbåt....men det kan jag leva med..
Tror inte det finns tejp som dämpar ljud...Men jag kan ha fel..som vanligt..

Yrrol skrev:
På vilket sätt är det skadligt att de släpper in förmycket uv-ljus (om jag nu minns rätt benämning)?
:)
Vanlig fönsterglas släper inte UV genom så det finns ingen risk att du blir solbränd. För att sola genom fönsterrutan måste den vara av kvartsglas (dyrt!).
gaia

Y
Rent teoretiskt borde man ju kunna dämpa ljudvågorna om man gör rutan med stabil, fast och andra sidan så gör nog inte en tunn tejp någon drastisk skillnad anar jag. Fast var roligt att ställa frågan ifall om att det visade sig finnas. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.